10 tips om een burn-out te voorkomen

8370

10 tips om een burn-out te voorkomen klinkt makkelijk toch? Maar hoe werkt het nou en wat heeft stress ermee te maken. Stress: we hebben er allemaal van tijd tot tijd mee te maken. Je doet je best om de hoeveelheid stress te beperken, en toch: soms wordt er teveel van je gevraagd en loopt de stress langdurig op. Stress kan op verschillende terreinen in je leven voorkomen, maar werkstress is één van de bekendste vormen.

Langdurige werkstress leidt tot lichamelijke en geestelijke klachten die kunnen leiden tot burn-out. Maar hoe kun je nou een burn-out voorkomen? Leven zonder stress is onrealistisch, stress beheersen en tijdig terugschakelen is  wel haalbaar. Daarom hieronder 10 tips die jou daarbij kunnen helpen om een burn-out te voorkomen.

1. Herken de stress signalen van een burn-out

De klachten van teveel stress zijn soms vaag, maar er zijn een paar signalen die je niet moet negeren. Als je deze signalen herkent en tijdig aanpakt kun je veel leed voorkomen:

  • concentratieproblemen
  • geen zin in je werk of cynisch t.o.v. je werk;
  • moe opstaan ook na een hele nacht slapen
  • stijve spieren of spierpijn
  • regelmatig hoofdpijn
  • veranderd eetpatroon
  • geen zin in sociale contacten

2. Herken de oorzaak van stress

Als je stress wilt verminderen zul je eerst moeten weten wat de oorzaak is. Werkstress kan op verschillende vlakken ontstaan, maar als er sprake is van dreigend ontslag of een te hoge werkdruk dan is het belangrijk om alert te zijn. Een burn-out ligt dan snel op de loer.

3. Laat je niet teveel afleiden

We worden omgeven door allerlei vormen van afleiding: whatsapp berichten, social media, enz. Deze overdosis aan afleidende informatie kan leiden tot het niet halen van deadlines, of dat we steeds opnieuw moeten focussen. Wil je niet afgeleid worden: leg weg die mobiele telefoon!

Dit geldt ook voor andere verstoringen op je werkplek: collega’s die ongevraagd binnenlopen en een kletspraatje beginnen, een leidinggevende die keer op keer een nieuwe opdracht aan je afgeeft. Hiervoor geldt: houd ze op afstand, wees duidelijk en assertief

4. Structuur helpt

Ook voor volwassenen is structuur een hulpbron die zorgt voor rust in je hoofd. Is je bureau een chaos? Ruim op, leg weg waar je niet mee bezig bent. Heb je je taken altijd net niet op tijd af? Gun jezelf extra tijd en plan dit vooraf in. Maak to-do lijstjes, doe één ding tegelijk.

5. Heb je vragen, stel ze dan

Onduidelijke communicatie veroorzaakt veel stress. Is het onduidelijk, blijf je met vragen zitten: ga op zoek naar antwoorden. Het stellen van vragen leidt tot minder twijfel, waardoor je je kunt richten op zaken die er wel toe doen.

6. Richt je op zaken waar je invloed op hebt                       

Wij hebben graag controle. Helaas zijn er ook situaties waarin je geen – of beperkt – invloed kunt uitoefenen. Richt je op dingen waar je invloed op kunt hebben en laat de zaken die buiten je invloedssfeer liggen zoveel als mogelijk los. Dit scheelt je al veel stress en hiermee voorkom je al snel de beginselen van een burn-out.

7. Goed is goed genoeg

Perfectie is een mooi maar een onhaalbaar streven. Het stellen van onhaalbare doelen leidt tot demotivatie, enz. enz.. Houd je doelen realistisch, goed is goed genoeg.

8. Voldoende slaap is belangrijk

Eén van de signalen dat stress oploopt is dat je minder goed of onvoldoende slaapt, en dat terwijl goede slaap heel belangrijk is! Stress is nadelig voor de nachtrust. Maar een gebrek aan slaap werkt stress in de hand. Kortom: een visuele cirkel ligt op de loer. Een slaapschema kan helpen, houdt bij hoeveel je slaapt. Ga ‘s avonds – ook in het weekeinde – op dezelfde tijd naar bed en sta – op de zelfde tijd op. Probeer iedere nacht ongeveer 8 uur rust te nemen. Heb je moeite met slapen, probeer eens een slaapmasker.

9. Zorg voor voldoende beweging

Door alle stress heb je misschien geen behoefte meer aan sporten of bewegen, maar regelmatig – liefst dagelijks – bewegen is een effectieve manier om stress tegen te gaan. Daarvoor hoef je echt niet 10 km hard te lopen. Een half uur wandelen of fietsen of yoga werkt ook afdoende. Je zult verbaasd zijn wat dit met je doet als je hier dagelijks tijd voor maakt.

10. Luister naar jezelf

Teveel stress maakt dat je in je hoofd gaat zitten. Luister eens naar wat je lichaam je wil vertellen. Er is geen betere raadgever dan je eigen lijf. Wees lief voor jezelf en geef toe aan wat je lichaam vraagt. We staan vaak te ver weg van ons gevoel, probeer dat eens te veranderen. Vaak is ons lichaam de beste raadgever en bv een MindFulness training kan je hierbij helpen. Wil je eerst zelf aan de slag in je thuis situatie dan is wellicht een dag-handboek om je even in het NU te krijgen handig, check MindFulKompas maar eens.

------------------------------------------------------

8-weekse MindFulness MBSR training in 5 dagen!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training incl. GRATIS 8 weken online coaching. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >