Home Stress blogs 4 valkuilen burn-out herstel

4 valkuilen burn-out herstel

4 grootste valkuilen bij burn-outherstel

Als je dit leest heb je waarschijnlijk een burn-out en ben je op zoek naar informatie over je herstel. Of je zit tegen een burn-out aan en wilt graag weten wat je beter wel en niet moet doen. In dit blog wijzen we je op de 4 grote valkuilen bij je herstel. Zo voorkom je dat je nog dieper in dat gat valt waar je juist zo graag uit wilt. 

Herstellen van een burn-out is nog niet zo eenvoudig. Het is namelijk een complex geheel van diverse klachten. Dat maakt het lastig te zien hoe je een burn-out moet aanpakken. Daarnaast zijn we vaak blind voor onze eigen valkuilen en tekortkomingen. Ook zijn mensen met een burn-out gewend om (bepaalde) signalen van het lichaam te negeren. Zo ziet 80% van de mensen een burn-out niet aankomen. Laten we eerst even kijken wat een burn-out precies is. 

Wat is een burn-out?

Je raakt burn-out als je jarenlang meer stress, spanning en druk krijgt te verwerken dan je aankunt. Je hebt het bijvoorbeeld druk op je werk, een familielid is overleden, je kinderen en gezin vragen veel van je of je bent mantelzorger. Je krijgt veel op je bordje, maar omdat je een doorzetter bent, ga je dus door. En in het begin lukt dat ook wel. Maar gaandeweg ontwikkel je steeds meer klachten. Je pleegt hierdoor roofbouw op je lichaam. Je raakt vermoeid, slaapt slechterpiekert veel of je krijgt last van hoofdpijn of buikpijn. Heb je hier langer dan zes maanden last van? En voel je je geestelijk en lichamelijk totaal uitgeput? Dan spreekt je van een burn-out. 

Andere klachten zijn:

  • Onzekerheid;
  • Hoog ademen en/of hyperventilatie;
  • Irritatie;
  • Woedeaanvallen;
  • Sociale contacten uit de weg gaan;
  • Concentratieproblemen;
  • Negatief denken;
  • Hartkloppingen
  • Geen keuzes kunnen maken;

Nu je weet wat een burn-out ongeveer inhoudt, wil je er natuurlijk ook zo snel mogelijk weer vanaf. Er zijn veel dingen die je kunt doen om goed te herstellen. Maar het is net zo belangrijk om te weten wat je níet moet doen. Lees hieronder even mee. 

4 grootste valkuilen bij burn-out herstel

  1. Snel herstellen

Snel herstellen van een burn-out is bijna onmogelijk. Het duurt ongeveer 3 tot 6 maanden om van je burn-out af te komen en weer volledig aan het werk te gaan. Officieel is dat zelfs 249 dagen. Dat lijkt misschien lang, maar als je bedenkt dat je jezelf jarenlang een ‘verkeerd’ gedragspatroon hebt aangemeten, dan valt dat nog wel mee. Hierdoor ben je lange tijd over je grenzen gegaan en moet je opnieuw je grenzen bepalen én ernaar handelen. Dat gaat meestal niet van de een op de andere dag. 

  1. Zelf je burn-out aanpakken

Het is heel verleidelijk; zelf met je burn-out aan de slag gaan. Je struint internet af, je leest wat blogs, je volgt tips, wandelt een beetje en gaat naar de fysiotherapeut of masseur. Gewoon rustig aan doen en zorgen dat je weer uitgerust bent. Daarna kun je snel aan het werk. Maar op je werk merk je dat je vermoeidheid weer terugkomt. En dat niet alleen, ook je andere klachten keren in rap tempo terug en mogelijk erger dan ze waren. Kortom je voelt je slechter dan daarvoor. Hoe dat kan? Je hebt de oorzaak van je burn-out niet aangepakt waardoor je weer precies in dezelfde valkuilen stapt. 

  1. Alleen maar uitrusten

Veel mensen denken dat herstellen van een burn-out vooral met uitrusten te maken heeft. En dat is zeker niet het geval. Ja, je hebt rust en veel slapen nodig om je lichaam te laten ‘bijkomen’ maar dan ben je er nog lang niet. Zoals je hebt gelezen is het ook belangrijk om je oude gedragspatronen, overtuigingen en grenzen aan te pakken. De meeste mensen hebben niet de juiste psychische kennis in huis om hier zicht op te krijgen. Daarnaast, hebben we niet allemaal een blinde vlek voor onze eigen tekortkomingen? Anders had je natuurlijk al veel eerder je burn-out kunnen voorkomen.

  1. Alleen inzicht is niet genoeg

Ook alleen inzicht is niet voldoende om uit je burn-out te stappen. Je moet ook weten wat je moet doen om je gedrag te veranderen. Dat heeft anders gevolgen. Als je bijvoorbeeld op je werk merkt dat al je klachten weer terugkomen dan zit je binnen een mum van tijd weer thuis. Dat is heel frustrerend en ook niet goed voor je herstel. Gelukkig hoef je het echt niet allemaal zelf te doen. Met de juiste begeleiding kom jij uit je burn-out en blijf je er ook uit.

De juiste behandeling bij burn-out

Als je maar één advies van dit blog zou onthouden, laat het dan deze zijn: kies voor je burn-out herstel een behandelaar die gespecialiseerd is in burn-out. Burn-out is een ingewikkeld geheel van diverse klachten waar vaak specifieke kennis voor nodig is. Kies je voor een hersteltraject of behandelaar die deze kennis niet heeft, dan kan dit je herstelproces vertragen of zelfs schaden. Het is dus essentieel dat je burn-out direct goed aanpakt zodat jij duurzaam herstelt en je leven weer volledig kunt oppakken. BoFit is een behandelaar die je wellicht eens kunt raadplegen. Zie de website www.bofit.nl

 

Mobiele versie afsluiten