Met piekeren saboteer je je rust onbewust. Iedereen heeft wel een pieker gedachtes. Als je regelmatig piekert, kun je daar jezelf aardig mee in de weg zitten. Je gedachtes blijven maar door je hoofd zingen. En dit belemmert je dagelijkse bezigheden en gemoedrust.

Een gesprek met je werkgever blijft maar door je hoofd gaan. Je speelt de film in je hoofd continu opnieuw af. En je kijkt dan naar wie wat precies zei. En hoe je je daarbij voelde. En hoe je reageerde. Je bedenkt allerlei zinnen dat je had willen zeggen maar op dat moment niet kon bedenken. Misschien pieker je wel omdat je op een uitslag van een medisch onderzoek of examen wacht waar je je zorgen over maakt. Want wat is het allemaal niet goed komt?

Piekeren zorgt voor stress, onrust en angstige gedachtes. Je fantasie zorgt ervoor dat je gedachtes met je op de loop gaan. Ongemerkt volgt de ene gedachte de andere op waardoor je de ergste scenario’s bedenkt. Vervolgens maak je je daar zorgen over, terwijl je helemaal niet weet of het inderdaad zo gaat lopen. Kortom dat is dus zonde van je tijd en energie. Doordat je zo aan het piekeren bent neem je slecht waar wat er om je heen gebeurd. Je kunt je slecht concentreren, hierdoor is de kans groot dat je meer en sneller fouten maakt.

Piekeren is als schommelen, je bent wel in beweging, maar je komt nergens. Piekeren ontstaat vaak na een spannende gebeurtenis. Bij nadenken levert het denken je iets op als je tot een besluit komt. Bij piekeren is dat niet het geval. Je gedachtes volgen elkaar op in een eindeloze reeks met gedachtes of die in kringen ronddraaien. Dus als je iets wilt oplossen is piekeren niet de manier. Het helpt je niet door de toekomst te proberen te voorspellen met allemaal scenario’s want je weet niet hoe dingen gaan lopen.

Realiseer je dat piekeren je niets positiefs brengt. In je hoofd bedenk je vaak dingen die veel erger zijn dan de werkelijkheid. Het helpt je niet om tot een besluit te komen. Het is dus eigenlijk vooral zinloze bangmakerij. Je dat realiseren is de eerste stap.

Het kost wat oefening om het piekeren te stoppen. Weet dat je jezelf het piekeren hebt aangeleerd, en dat je het dus ook weer kunt afleren. Gun jezelf de tijd om je hier in te trainen. Het scheelt dat je heel snel resultaat zult ervaren.

Het heeft geen zin om boos op jezelf te worden als je jezelf betrapt op het piekeren. Gedachtes blijf je altijd houden, het schijnt dat je er zo’n 4.000 per dag hebt. Laat de pieker gedachtes gewoon los. Als je ook nog boos op jezelf wordt, veroorzaak je alleen maar meer stress.

9 tips om minder te piekeren en meer te genieten

  1. Leidt nergens toe. Realiseer je dat het piekeren nergens toe leidt;
  2. Stop piekergedachtes. Besluit om niet langer te piekeren. Stop piekergedachtes door tegen jezelf te zeggen: “Dit helpt me niet, dus stop ik hier nu mee”. Vervolgens richt je je aandacht op iets anders;
  3. Ga iets doen. Door het doen, ga je vanzelf minder denken. En je hebt een goed gevoel omdat je misschien wel weer een taak af hebt;
  4. Zoek afleiding in de vorm van contact met andere mensen. Sociaal contact helpt je op andere gedachten;
  5. Ga sporten. Doordat je fysiek bezig bent ben je meer ontspannen;
  6. Pieker kwartier. Kun je echt niet zonder het piekeren? Hou dan één maal per dag een pieker kwartier. Alleen dan mag je piekeren daar buiten niet;
  7. Verleden piekeren. Het verleden kun je niet veranderen. Het heeft dus totaal geen zin om daar over te piekeren;
  8. Toekomst piekeren. Je weet niet hoe de toekomst gaat lopen. De kunst is om in het moment te leven;
  9. Oplossings-piekeren. Zoek je naar een oplossing voor iets? Met piekeren kom je er niet uit. Vraag iemand om vriendschappelijke of professionele hulp zodat je een oplossingsgericht gesprek kunt hebben en het piekeren overbodig is.

Een klant van piekerde heel veel nadat hij een keer pijn op de borst had gehad. Hij was bang dat hij hartklachten had omdat hij op internet had gezocht naar een diagnose voor zijn klacht. Hierdoor maakte hij zich enorm zorgen over zijn gezondheid. Hij bleek stressklachten te hebben. Ik gaf hem uitleg over piekeren en hoe hij dat kon stoppen. Hij ging ermee aan de slag en gaf aan dat dit hem enorm hielp. “Het voelde eerst wat vreemd om mijn gedachtes te stoppen”, vertelde hij me. “Maar het werkt wel supergoed. Het voelt nu veel vaker heerlijk leeg in mijn hoofd”.

Kortom piekeren helpt je niet. Stop het piekeren en ga iets doen. Denken en doen gaan namelijk slecht samen. Zo kun je jezelf afleiden. Als je een oplossing zoekt voor een situatie kom dan in actie. Kom je er zelf niet uit vraag hulp zodat je oplossingsgericht iets kunt doen aan waar je tegen aan loopt. Zodat je je tijd en energie kunt besteden aan leuke dingen in plaats van piekeren. Dat geeft je niet alleen meer plezier maar ook veel meer rust.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikel10 stappen om jezelf beter te leren kennen
Volgend artikelBenut jij de waarde van afstand nemen?
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.