Home Stress blogs Column Goede voornemens

Goede voornemens

Na de kerstdagen, op weg naar een nieuw jaar, maakt Nederland de balans op. In de week van de final countdown komt de top 2000 langzaamaan tot een climax, discussiëren recensenten over de beste romans van het afgelopen jaar, staat het nieuwsoverzicht langdurig stil bij de rampzalige gebeurtenissen die de wereld overtrokken, volgt een chronologische opsomming van overleden artiesten, uitgestorven diersoorten, komt het extreme weerbeeld aan bod en worden we met een verfilming herinnert aan de tsunami in Zuidoost-Azië van tien jaar geleden. Op de korrel genomen zijn het de meest afschuwelijke dagen van het jaar.

Het sluitstuk van lijstjes

Pas wanneer het vuurwerk nasmeult en de laatste oliebollen met veel poedersuiker worden verorbert, is het tijd om vooruit te kijken. In menig huishouden, om de traditie hoog te houden, komt de onvermijdelijke vraag op tafel: ‘En, heb je nog goede voornemens voor het nieuwe jaar?’ Er bestaat, als sluitstuk van de lijstjes, een top drie van ‘goede voornemens’. Maar wat zijn ‘goede voornemens’ eigenlijk?

In de kern neemt een individu zich voor om een positieve verandering na te streven, om een ommekeer te bewerkstelligen door ingesleten gewoonten te vervangen door nieuw gedrag. In de nasleep van wereldlijke rampspoed wordt het eigen kleine leven gerelativeerd en slechte tijding omgezet in hoopvolle wensen. Maar vrijblijvendheid, beperkt geheugen en ontbreken van sociale steun en innerlijke noodzaak doen vele verlangens binnen de kortste keren de das om. Meer lichaamsbeweging, stoppen met roken en betere voeding (minder suikers en vet) zullen ook in 2015 bovenaan het verlanglijstje staan. Hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt?

Zorgen doen

Een goed voornemen impliceert veelal dat je ergens last van hebt, anders hoef je niets te veranderen. Wat goed gaat moet je vasthouden. Door een gewenste verandering of verlangen als doel te formuleren en op te schrijven maak je het voor jezelf concreet. Waar wil je vanaf en wat wil je bereiken? Doe dat vooral smart: specifiek, meetbaar, actie- en resultaatgericht, en maak daarna een actieplan aan de hand van de volgende vragen: wat, waar, wanneer en hoe vaak? Daarna is het eigenlijk heel simpel: gewoon doen wat je met jezelf en misschien met je omgeving hebt afgesproken. Geen zorgen maken, maar zorgen doen!

Lotsverbondenheid

De meeste goede voornemens gaan binnen twee weken teloor. Dat is enerzijds slecht nieuws omdat alles bij het oude blijft, anderzijds moeten we er ook niet al te krampachtig over doen. Alleen al het delen van verlangens is stressreducerend en brengt een placebo-effect teweeg. En juist omdat de meerderheid al snel goede voornemens laat voor wat ze zijn, creëert saamhorigheid lotsverbondenheid die hen jaar in jaar uit dicht bij elkaar brengt.


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

Exit mobile version