Home Stress blogs Hoe weet je of je stressklachten ernstig zijn?

Hoe weet je of je stressklachten ernstig zijn?

Hoe weet je of je stressklachten ernstig zijn?

Het is zelf best lastig inschatten hoe ernstig je stressklachten zijn. Want moet je je zorgen maken als je een paar weken slecht slaapt of constant nek- en rugklachten hebt? En vooral: wanneer moet je hiermee naar de huisarts? In dit blog leggen we je uit waar je op moet letten en wanneer je professionele hulp moet inschakelen. 

Stress in je leven is vrij normaal. Gezond ook. Je hebt stress nodig om alert te zijn, adequaat te reageren, in de vecht- en vluchtmodus te staan en scherp te blijven. Zo kun je bijvoorbeeld op de fiets nog net die auto ontwijken of een krappe deadline halen. Dan hebben we het vooral over kortdurende, acute stress. In je lichaam voel je een soort ‘rush’ van energie. Je hart klopt sneller, je bloed stroomt naar je spieren en hersenen, en je spijsvertering staat even stil. Alle energie is nu nodig om jou in een bepaalde staat te brengen en je te beschermen tegen gevaar of een stressvolle situatie. Als dat voorbij is, zakt je stresslevel weer. Niet zo veel aan de hand dus. 

Wanneer is stress ernstig?

Het is een ander verhaal als je stresslevel niet of niet snel zakt. En als je hierdoor geregeld fysieke en/of psychische klachten hebt. Je lichaam raakt dan als het ware aan stress gewend en vindt het normaal om op stresshormonen te functioneren. Als je hiermee lang doorloopt, worden je klachten chronisch. En dat is een ernstige situatie. Hoe lang het duurt voordat je het chronisch kan noemen, is per persoon verschillend. De een kan stress namelijk beter hanteren dan de ander. Toch houdt men een richtlijn van ongeveer 6 weken aan. 

Veel voorkomende stressklachten zijn:

  • Hoofdpijn;
  • Pijnlijke schouders en nek;
  • Gespannen kaken;
  • Onrustige benen;
  • Algeheel gevoel van onrust;
  • Darmklachten;
  • Gespannen maaggebied;
  • Bonkende oren/oorsuizen;
  • Hoge bloeddruk;
  • Versnelde hartslag;
  • Hoog ademen;
  • Rugpijn;
  • Duizelig;
  • Misselijk;
  • Concentratieproblemen;
  • Vermoeidheid.

Waar moet je dus op letten?

Zoals je net hebt kunnen lezen zijn een aantal dingen belangrijk om erachter te komen of je stressklachten echt ernstig zijn. En er is nog meer waarop je kunt letten.

Stress is/wordt ernstig als: 

  • je stress blijft voelen, ook als een stressvolle situatie voorbij is;
  • je (bijna) dagelijks last hebt van fysieke en/of psychische klachten zoals slecht slapen en vermoeidheid;
  • stress je dagelijks functioneren in de weg zit, zoals afspraken moeten afzeggen en verschuiven;
  • je gewone rust- en slaappatroon niet meer voldoende is om bij te tanken;
  • je gedrag en humeur worden beïnvloed zoals veel klagen, anderen de schuld geven of blijven doorwerken terwijl je oververmoeid bent;
  • Als je merkt dat je niet alles meer kunt bijhouden en het je gauw te veel wordt.

Wanneer moet je professionele hulp inschakelen?

Zeg jij volmondig ‘ja’ op bovenstaande punten? Dan ben je hard op weg om overspannen te raken. Hoewel je met rust van overspannenheid kunt herstellen (dat betekent tijdelijk stoppen met werken en sporten verminderen) is het aan te raden om professionele begeleiding te vinden. Zo voorkom je dat je de volgende keer niet weer in dezelfde valkuilen stapt en nog een keer overspannen raakt. Zijn je klachten nog ernstiger? Voel je je bijvoorbeeld niet meer uitgerust na een nacht slapen? Ben je futloos, doodmoe, kost alles je energie en zie je niet meer hoe je hier uitkomt? Dan kan het zijn dat je tegen een burn-out aanloopt of er een hebt. Het is dan absoluut noodzakelijk dat je naar een huisarts of bedrijfsarts stapt en samen kijkt hoe jij hier weer bovenop komt. 

Twijfel je?

Er is niets mis mee om (vrijblijvend) advies in te winnen over jouw persoonlijke situatie. Je huisarts kan jou hierin adviseren, net als een bedrijfsarts, een coach of psycholoog. De keuze is aan jou om dit advies op te volgen of niet. Wel is het belangrijk dat je onthoudt dat klachten niet zomaar verdwijnen. Door er lang mee door te lopen verergeren ze waardoor je herstel ook langer duurt. En dat heeft consequenties op alle vlakken, zowel voor jou als voor je omgeving. Trek daarom op tijd aan de bel! BoFit is een behandelaar die je wellicht eens kunt raadplegen. Zie de website www.bofit.nl

 

 

Mobiele versie afsluiten