Stress vermijden als je ziek thuis zit

929

Misschien ben jij één van die mensen die zelfs als je ziek thuis zit nog last hebt van stress. Je maakt je druk of jouw werk wel wordt gedaan. Of jouw collega’s wel alle ins en outs van jouw werk kennen. En het idee dat jouw werk blijft liggen of dat je eigenlijk onmisbaar bent geeft je thuis alsnog stress.

Je hebt het ziek melden al een tijdje uitgesteld. Je bent een erg betrokken en enthousiaste werknemer of werkneemster. Of je nou oververmoeid bent, griep hebt, overspannen bent of een burn-out hebt. Je merkte dat het echt niet meer ging en je hebt je toch ziek moeten melden. Maar rust heb je niet, jouw gedachten zijn nog steeds bij het werk. Je vraagt je af of je werk wel goed gedaan wordt. Je voelt je schuldig dat je collega’s jouw taken er nu bij krijgen. En je bent bang dat er zaken blijven liggen.

Je ervaart zelfs terwijl je ziek thuis zit nog stress. En door de stress die je ervaart kan jouw lichaam slechter herstellen, want je lichaam krijgt niet die rust die het nodig heeft. Op deze manier duurt het nog langer voordat je beter bent. Of begin je weer te vroeg met werken terwijl je nog niet helemaal hersteld bent.

Ook al voelt het wel zo, echt onmisbaar, ben je meestal niet. Doordat jij je heel erg verantwoordelijk voelt voor jouw werk, kan dat wel zo voelen. Misschien wil je daarom ook alles goed onder controle houden omdat je denkt dat het anders allemaal niet goed komt. Er zijn vrij weinig mensen echt onmisbaar, in de meeste gevallen zullen anderen jouw taken overnemen en uitvoeren.

Zorg voor een korte en duidelijke overdracht. Bij voorkeur deels schriftelijk zodat jouw vervanger(s) iets hebben om na te lezen als jij ziek thuis zit. Als jouw taken erg slecht zijn over te dragen, dan is jouw eerste taak als je weer aan het werk gaat: Zorgen dat het bedrijf de zaken zo regelt dat de zaken ook blijven doorlopen als jij ziekt bent. Maar voor nu zullen de zaken moeten wachten.

Stop met nadenken over je werk. Het heeft helemaal geen zin, nu je jouw taken hebt overgedragen om er nog over na te denken. De gedachtes leveren niets op en sterker nog ze belemmeren het weer beter worden.

Ga niet half vanuit huis verder werken tijdens ziekte. Door toch jouw email te beantwoorden of door jouw collega’s of medewerkers vanuit huis aan te willen sturen. Op deze manier krijg jij ook niet de rust die je zo hard nodig hebt.

5 tips om stress te vermijden bij ziek thuis zitten          

  1. Goede overdracht.Zorg zo snel mogelijk na het ziekmelden voor korte en duidelijke op z’n minst deels schriftelijke overdracht;
  2. Stop gedachtes over het werk. Je kunt er helemaal niets mee en het komt je herstel niet ten goede;
  3. Neem rust.Zorg voor veel rust, dat heeft je lichaam nodig om goed te herstellen. Slapen is de ultieme natuurlijke genezer;
  4. Laat je niet verleiden om toch iets voor je werk te doen. Even jouw email controleren? Niet doen! Dat zul je aan anderen moeten overlaten;
  5. Geen werkoverleg. Als erg echt niet uitkomen kunnen ze je korte vragen stellen en kun je hun tips geven, maar ga geen werkoverleg organiseren.

Kortom heb jij stress als je ziek thuis zit omdat je beng bent dat het met je werk niet goed komt? Maak je meer zorgen over jouw herstel, daar heb je veel meer aan. Als je zorgt voor een goede overdracht, werkgedachtes stopt, voldoende rust neemt, je niet laat verleiden, kun jij je zorgen dat je zo snel mogelijk weer beter bent. En kun jij je taken weer oppakken en weer genieten van jouw werk en jouw leven.


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelStress en OSAS
Volgend artikelBaksels
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.