Test stress en je weet een stuk beter hoe je ervoor staat en of je maatregelen moet nemen om je stressniveau te verlagen en niet overspannen te raken. Stress is echter ongrijpbaar en moeilijk te meten. Het is een gevoel en bestaat uit talloze symptomen en klachten. Toch zijn er wel methoden om wat meer inzicht te krijgen. Het geef een indicatie en vaak is hier een hoop uit af te leiden. Daarnaast kun je misschien achterhalen wat bij jou voor stress zorgt en kun je hiermee aan de slag.

Het meten van de stress hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het meest eenvoudige is om een Excel document of een andere spreadsheet te maken waarbij je alle symptomen die jij ervaart opsomt. Op die manier krijg je een lijst met symptomen die voor jouw betekenen dat je stress hebt. Vervolgens vul je deze op vaste momenten in. Bijvoorbeeld één keer per dag of één keer per week. Bij elke symptoom vul je in hoeveel last je hier van hebt met een waarde tussen 1 en 10.

Tel al deze waarden bij elkaar op. Wanneer je een beetje handig bent kun je er ook nog een mooie grafiek uit toveren zodat het geheel helemaal inzichtelijk is. Test stress op de onderstaande manier en je hebt een redelijk inzicht in je stressniveau.

Test stress

Een volgende stap is om uit te vinden waar de schommelingen in de waarden door veroorzaakt worden. Wanneer je dit in beeld kunt brengen ben je weer een stuk verder en kun je concrete maatregelen nemen. Naast deze methode kun je ook apps op je telefoon gebruiken om niet overspannen te raken.

Wat gebruik jij om jezelf in de gaten te houden?

Meer informatie


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

--- Ja, ik wil meer informatie! ---

Vorig artikelGestrest en ziek door het nieuws
Volgend artikelU kunt rustig gaan slapen
Ronald Nico
Ronald Nico (1985) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout toen hij 27 jaar was. Ronald heeft door zijn eigen burn-out te analyseren veel kennis opgedaan. Hij baseert zijn artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Hij is van nature (met respect) skeptisch als het gaat om alternatieve behandelingen. Hij heeft tientallen boeken over burn-out, stress en de combinatie met gezond leven gelezen. Ronald heeft ook diverse artikelen geschreven voor andere media en verscheen in dagblad de Metro. Ronald is de initiatiefnemer van Stressplein.