Test stress en je weet een stuk beter hoe je ervoor staat en of je maatregelen moet nemen om je stressniveau te verlagen en niet overspannen te raken. Stress is echter ongrijpbaar en moeilijk te meten. Het is een gevoel en bestaat uit talloze symptomen en klachten. Toch zijn er wel methoden om wat meer inzicht te krijgen. Het geef een indicatie en vaak is hier een hoop uit af te leiden. Daarnaast kun je misschien achterhalen wat bij jou voor stress zorgt en kun je hiermee aan de slag.

Het meten van de stress hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het meest eenvoudige is om een Excel document of een andere spreadsheet te maken waarbij je alle symptomen die jij ervaart opsomt. Op die manier krijg je een lijst met symptomen die voor jouw betekenen dat je stress hebt. Vervolgens vul je deze op vaste momenten in. Bijvoorbeeld één keer per dag of één keer per week. Bij elke symptoom vul je in hoeveel last je hier van hebt met een waarde tussen 1 en 10.

Tel al deze waarden bij elkaar op. Wanneer je een beetje handig bent kun je er ook nog een mooie grafiek uit toveren zodat het geheel helemaal inzichtelijk is. Test stress op de onderstaande manier en je hebt een redelijk inzicht in je stressniveau.

Test stress

Een volgende stap is om uit te vinden waar de schommelingen in de waarden door veroorzaakt worden. Wanneer je dit in beeld kunt brengen ben je weer een stuk verder en kun je concrete maatregelen nemen. Naast deze methode kun je ook apps op je telefoon gebruiken om niet overspannen te raken.

Wat gebruik jij om jezelf in de gaten te houden?

Meer informatie

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelGestrest en ziek door het nieuws
Volgend artikelU kunt rustig gaan slapen
Ronald Nico (1985) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout toen hij 27 jaar was. Ronald heeft door zijn eigen burn-out te analyseren veel kennis opgedaan. Hij baseert zijn artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Hij is van nature (met respect) skeptisch als het gaat om alternatieve behandelingen. Hij heeft tientallen boeken over burn-out, stress en de combinatie met gezond leven gelezen. Ronald heeft ook diverse artikelen geschreven voor andere media en verscheen in dagblad de Metro. Ronald is de initiatiefnemer van Stressplein.