Zo beïnvloed jij je stressniveau!

870

Je stressniveau stijgt misschien ongemerkt, maar je kunt je stressniveau zelf beïnvloeden. Heb je het gevoel dat je niet langer alles onder controle hebt? Dan ontstaat er al snel spanning en stress.

Je wordt opgehouden terwijl je eigenlijk ondertussen ergens anders had willen zijn. Je wilt je graag aan je afspraak houden, dus schiet je in de stress. Of je bent een klus aan het doen en ineens komt er iets anders tussendoor waardoor je het niet afkrijgt.

Als je het gevoel hebt dat je de controle verliest, geeft dat spanning en stress, en dat kan vervolgens weer voor klachten zorgen, zoals; hoofdpijn, onrust, concentratieproblemen, nekpijn, rugpijn, misselijkheid, duizeligheid, maag- of darmklachten en natuurlijk, vermoeidheid.

Het voelt prettig om de controle te hebben over zaken omdat je je dan zekerder voelt. Als je de veiligheid en duidelijkheid buiten jezelf ervaart door ergens controle over te hebben voel dat zekerder, het is echter schijn veiligheid. Want op het moment dat je niet die controle hebt ervaar je juist meer spanning. En als je spanning stijgt, stijgt ook je stressniveau.

Je kunt niet alles onder controle houden. Op sommige dingen heb je invloed en op andere niet. Je hebt geen invloed op hoe druk het in het verkeer is of hoe lang de wachttijd is bij de kassa, maar wel over hoe jij daar mee omgaat.

Als je invloed kunt uitoefenen op een situatie die je stress bezorgt, doe er dan iets aan.  Zoek naar manieren om de situatie op te lossen, zodat je stressniveau vanzelf weer zal dalen.

Zorg dat je niet in één keer je hele leven op ’n kop zet. Als je teveel tegelijk wilt aanpassen heb je minder kans van slagen en het zal je alleen maar meer stress opleveren, pak situatie voor situatie aan, waardoor het overzichtelijk blijft.

5 tips om je stressniveau te laten dalen

  1. Kun je een stressvolle situatie veranderen? Los dan de situatie op die de stress veroorzaakt;
  2. Geen invloed op de situatie? Leg je neer bij de situatie, niet omdat je het er mee eens bent maar omdat het jou veel stress bespaart als je stopt met vechten tegen iets wat je toch niet kunt veranderen. Je kunt wel veranderen hoe jij ermee omgaat. Misschien valt er zelfs iets positief te halen uit deze situatie;
  3. Wil je graag controle hebben? Onderzoek waarom je graag controle wilt hebben op zaken. Hoe voelt dat voor jou, en wat levert het je op? Heeft het nog zin om overal controle op te willen houden?
  4. Oefen met ander gedrag. Als je nooit iets anders probeert weet je ook niet of dit beter voor je zou kunnen werken. Probeer eens uit hoe het is om minder controle op zaken te hebben, dat voelt op termijn veel rustiger.
  5. Voel jij je onzeker? Als jij vaak alles onder controle wilt houden omdat je je anders onzeker voelt, richt dan je aandacht op het bouwen aan zelfvertrouwen.

Dus kijk naar alternatieve routes om op de plek van je bestemming te komen. Zo niet, accepteer dan dat het zo is. Geniet van de ongeplande pauze, mijmer over je vakantie, geniet van het uitzicht, luister naar muziek, of zing ongegeneerd hard op mee.

Kortom; je hebt invloed op jouw stressniveau. Onderzoek of je de situatie kunt veranderen en richt je op het positieve. Geniet van wat er wel is. Zodat je minder spanning opbouwt en hierdoor ook minder last hebt van lichamelijk klachten en jij meer energie en meer rust ervaart.


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelConcentratieproblemen: oorzaken en oplossingen
Volgend artikelNLP – Neuro Linguïstisch Programmeren
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.