Zo ga je om met dominante mensen waar je onzeker van wordt

0

Ken je ook van die dominante mensen? Die je het gevoel geven dat je heel klein bent. Waardoor je niet meer weet hoe je moet gedragen en wat je moet zeggen? Je probeert je staande te houden en te zeggen dat je dit niet fijn vindt. Maar ze luisteren niet naar je en gaan gewoon door!

Een collega zegt dat ze het drukt heeft en legt een stapel werk bij jou neer. Jij hebt ook genoeg te doen, maar wil ook de goede vrede bewaren. Je zegt voorzichtig: “Ik ben ook druk”, in de hoop dat ze snapt dat jij het er ook niet bij kan hebben. Maar ze zegt alleen maar: “Ja, vervelend hé? Daar zouden ze toch eens iets aan moeten doen hier”. Als ze wegloopt kijk je beduusd naar de stapel werk die ze heeft achter gelaten.

Het voelt alsof niemand rekening met je houd. En in de buurt van dominante mensen heb je het gevoel dat je er niet toe doet. Je doet dan wat de ander wil en zelden wat jij wilt. Eigenlijk ben je daar best wel verdrietig over. Je voelt je gefrustreerd en boos. Tegelijkertijd voel je je machteloos omdat je niet weet hoe je dit anders kunt veranderen.

Als jij zelf jouw eigen ruimte inneemt, kan een ander nooit jouw ruimte innemen. Ik zal dit toelichten. Stel je bent een vis en jouw ruimte is een vissenkom. Wat doe je als er een andere vis in jouw vissenkom, in jouw ruimte komt? Die vecht je de kom uit! Want het is jouw ruimte. Maar de meeste mensen met een burn-out doen die niet. Die gaan zelf in een hoekje zitten en geven zo de ander alle ruimte, hun ruimte. Waardoor de ander de kans krijgt om over hun grenzen gaan terwijl ze zich daar ergens niet goed bij voelen.

De eerste stap is je hiervan bewust worde. Dat je door hebt dat er een andere vis in jouw vissenkom zit. Want het is zo normaal voor je om je in te schikken en jouw ruimte weg te geven. Om zelf een stap op zij te doen terwijl je eigenlijk wel voelt dat dit niet klopt. Je zegt niet wat je wel en niet wilt.

Dominante mensen zijn helemaal geen dominante mensen. Dominante mensen zijn alleen maar mensen die zich realiseren wat ze waard zijn. Die wel voelen hoe krachtig ze zijn. En ze zijn niets meer dan een ander, want iedereen is net zo krachtig. Je ervaart het op dit moment alleen nog niet zo.

Je hoeft dominante mensen dus niet te veranderen. Je hoeft je helemaal niet bezig te houden met wat zij doen. Als je zelf jouw ruimte inneemt kan de ander jouw ruimte helemaal niet innemen. Dat is goed nieuws wat je kunt wel jezelf veranderen, en niet een ander.

In 5 stappen van je klein maken naar krachtig

  1. Realiseer je in de buurt van dominante mensen, dat jij je grenzen niet duidelijk aangeeft;
  2. En als voelt het nu misschien nog niet zo. Jij bent net zo krachtig als ieder ander;
  3. Neem vanaf nu jouw eigen ruimte in;
  4. Geef duidelijk jouw grenzen aan;
  5. Los daarnaast de andere patronen op die voor je burn-out hebben gezorgd.

Een klant van mij had moeite met conflictsituaties. Zij voelde zich dan klein worden en trok zich terug. Ze vond dat de ander dan niet ‘zijn verantwoordelijkheid nam’. En ze vond dat dominante mensen gewoon minder dominant moesten doen. Toen met haar een oefening deed over grenzen aangeven, viel het kwartje. Ze kwam tot de conclusie dat ze haar grenzen niet duidelijk aangaf. En dus leerde ik haar hoe je op een duidelijke en toch vriendelijk manier je grenzen aangeeft. Waardoor ze dit voortaan wel kon doen en dat veel krachtiger en beter voelde.

Conclusie? Dominante mensen zijn helemaal niet moeilijk. Ze helpen jou om helder te krijgen wanneer jij nog niet in je eigen kracht geloofd. Zodra jij duidelijk je grenzen gaat aangeven, en wel op je eigen kracht gaat vertrouwen, voel je je niet langer verdrietig, gefrustreerd, machteloos en boos. In plaats daarvan voel je meer innerlijke rust, een gevoel van vrijheid en geluk. m

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here