Home Stress blogs Hoe schuldgevoelens stress veroorzaken

Hoe schuldgevoelens stress veroorzaken

Gevoelens van schuld veroorzaken stress. Helemaal als je er vaak aan denkt. Maar ook als je er al lang mee zit, speelt het op de achtergrond altijd een rol. Het is een akelig gevoel dat aan je knaagt.

Misschien voel je je na een ruzie schuldig over dingen die je hebt gezegd of gedaan. Uit boosheid heb je beledigende dingen gezegd, die je eigenlijk niet eens meende. Of je voelt je schuldig over iets wat je juist niet hebt gedaan. Bijvoorbeeld als je moeder je vraagt om haar ergens mee te helpen en het komt je helemaal niet uit. Je zegt “nee”, maar je weet dat ze niemand anders heeft die haar kan helpen. Of je voelt je schuldig over iets dat jaren geleden is gebeurd.

Schuld bezorgt je naast stress ook verdriet. Je gaat de persoon die ermee te maken heeft misschien wel ontlopen. En in je hoofd blijf je er maar over piekeren. Je gaat aan jezelf twijfelen en neemt het jezelf kwalijk. “Had ik het anders moeten zeggen?”, of  “Had ik toch moeten helpen?”, blijf je je dan afvragen. Dat gepieker kost je veel energie. En je wilt graag dat het contact weer goed is.

Je kunt je zelf schuldig voelen. Je kunt je ook schuldig gaan voelen door wat anderen tegen je zeggen. Als iemand iets van jou wil kan die persoon je onbewust in een positie dwingen zodat je gaat doen wat hij of zij wil. Door je een schuldgevoel te bezorgen, zul je sneller doen wat hij of zij wil. Schuld maakt namelijk socialer, het zorgt ervoor dat jij je beter wilt gaan gedragen.

Voel je je zelf schuldig of door een ander? Zodra je dit helder hebt, weet je over welke vorm van schuld het gaat. En dat is bepalend voor de stappen die je kunt nemen om het op te lossen.

Wees mild voor jezelf als je vindt dat je iets niet goed hebt gedaan. Je hebt het waarschijnlijk niet express gedaan. Als je nog boos wordt op jezelf ook, bezorg je jezelf onnodige nog meer stress. Je bent een mens, en iedereen maakt wel eens een fout of doet iets onhandigs.

Vergeef anderen dat ze iets tegen je hebben gezegd waardoor je je schuldig voelt. De ander beseft misschien niet eens hoe het voor jou is geweest. Misschien wil de ander wel echt het beste voor jou, maar weet hij/zij niet om dat op een goede manier over te brengen. Er is altijd een reden waarom mensen zijn zoals ze zijn. Heb dus begrip voor anderen.

In 5 stappen gevoelens van schuld oplossen

  1. Hoe kom je aan het schuldgevoel? Komt het vanuit jezelf of heeft een ander iets gezegd of gedaan?;
  2. Wees lief voor jezelf. Boos worden op jezelf helpt je niet;
  3. Heb begrip voor anderen. Iedereen doet of zegt wel eens iets wat niet handig is;
  4. Ga het gesprek aan. Indien mogelijk, ga een gesprek aan met de betreffende persoon of personen. Sommige mensen willen niet praten over zaken die geweest zijn en zullen zeggen: “Daar praten we niet meer over”. Vertel dan, ook al ligt de gebeurtenis in het verleden, dat je er nog steeds last van hebt. Jij ervaart het gevoel in het nu, ook al ligt de aanleiding in het verleden;
  5. Probeer weer tot elkaar te komen. Bied, indien van toepassing, je verontschuldiging aan. Als de ander daar niet voor open staat, dan houdt het op, maar dan weet je dat jij het hebt geprobeerd en kun je het laten rusten.

Een klant van mij voelde zich schuldig dat ze haar broertje vroeger voor de grap had opgesloten in de wc. Haar moeder was toen zo tekeer gegaan dat ze zich altijd schuldig was blijven voelen. Door dit met haar broer alsnog te bespreken bleek haar broer er helemaal niet mee te zitten. Ze bood ondanks dat wel haar excuses aan en ze bespraken hoe ze het ieder hadden ervaren. Hierdoor kon ze het voorval loslaten, en voelde zich opgelucht.

Kortom heb je last van schuld? Onderzoek waar het vandaan komt, wees lief voor jezelf en anderen, ga in gesprek en maak het weer goed zodat jij niet langer hoeft rond te lopen met gevoelens van schuld, verdriet, stress, eenzaamheid, twijfel, en gepieker. Zodat je opgelucht kunt  genieten van de hoeveelheid energie die je nu overhoudt.

Exit mobile version