Home Stress blogs Ondernemen in de Corona tijd

Ondernemen in de Corona tijd

Relaxed de Corona tijd in…

De Corona tijd begon heel relaxed voor mij. Althans, zo leek het. Ik bleef kalm en had plotsklaps veel tijd thuis, met Edith en de kinderen. Ik had relatief weinig afspraken, en veel coachklanten waren druk bezig om allerlei zaken regelen voor hun bedrijf; regelingen aanvragen, kostenbesparingen doorvoeren, medewerkers te woord staan enz. Een deel van mijn coachopdrachten kwam dus stil te liggen, een aantal ging door.

Gelukkig voldoende om het hoofd boven water te houden. Echter na 4-6 weken werd steeds duidelijker dat de gevolgen van Corona weleens langer zouden kunnen aanhouden en toen begonnen ongecontroleerde gedachten en zorgen mij parten te spelen. Hoelang gaat het nog duren? Wat is over 6-12 maanden de situatie? Wat zijn de mogelijke middellange termijn gevolgen van deze crisis voor mijn coachbedrijf?

En ik zat middenin de opstart van een nieuw bedrijf, Soulcamp, een online platform voor persoonlijke groei. De drukte thuis, mijn coachpraktijk die een omzetdeuk opliep, de onzekerheid door Corona en het opbouwen van een nieuw bedrijf bleek teveel te zijn.

Deep work vs fractured work

Ik miste iets. Ik miste tijd voor mezelf, tijd om tot rust te komen, en op werkvlak miste ik deep work. Tijd voor creatie. Deep work is een periode onafgebroken tijd (afgezonderd) spenderen aan één ding die diepe concentratie en ruimte in je hoofd vereisen. Bijvoorbeeld plannen uitwerken, blogs schrijven of een boek schrijven. Ook dit artikel schrijven, vereist deep work modus van mij. Fractured work (gebroken werktijd) daarentegen, is tijd besteed aan e-mail, telefoontjes, afspraken, administratie en social media. Vooral reageren en niet écht creëren.

De vele prikkels tijdens het thuiswerken maakte deep work voor mij vrijwel onmogelijk. Mijn drive om er voor mijn gezin te zijn, verhinderde mij om in deep work modus te gaan. Terwijl ik voelde dat juist creatieve ideeën en goed uitvoerbare plannen nodig waren om mijn beide bedrijven door deze lastige periode te loodsen en naar een hoger plan te tillen. Dit gaf enorm veel frustratie, ik was steeds sneller geïrriteerd en reageerde heel vervelend naar mijn omgeving. Ik was niet de persoon die ik wil zijn. Terug op zoek dus naar kleine blokken van tijd voor mezelf en deep work.

Kwetsbaarheid creëert openheid

Toen ben ik er vooral over gaan praten met anderen. Delen wat ik ervaarde en hoe ik me voelde. En wat bleek? Iedereen heeft er op een of andere manier ‘last’ van gehad. Maar lang niet iedereen praat er uit zichzelf over. Ik heb dat gelukkig geleerd in de afgelopen jaren op mijn persoonlijke ontwikkelingsreis. Ik geleerd om open te zijn en me kwetsbaar op te stellen. Dit levert vaak verrassend mooie gesprekken op met inzichten die ons verder brengen. Ook over de impact van de Corona periode ben ik heel open.

Groeimindset vs fixed mindset

Het boekje Naar een nieuwe mindset van Lut Wyers heeft mij een poos geleden bewust gemaakt van het verschil tussen een groeimindset en een fixed mindset. Een fixed mindset gaat ervan uit dat intelligentie een vast gegeven is, en valt steeds terug op wat in het verleden is geleerd en verstoot nieuwe manieren van werken en de wereld bekijken. Een groeimindset staat open voor alles wat op je afkomt en beseft dat je dingen kan leren, al weet je ze vandaag niet.

De pijn en stress van de Corona periode heeft me gedwongen hier weer bewust van te worden en de keuze te maken om vanuit een groeimindset te werken. De kernvraag die ik steeds laat terugkomen is Wat leer ik hier nou van? Niet zwelgen in zelfmedelijden, denken ‘wat is dat vervelend, was het maar anders…’ Nee, wat kan ik hier nou van leren?

Een nieuw bedrijf opzetten in Corona tijd

Soulcamp is een online platform waar een team van tien mensen driekwart jaar aan heeft gewerkt voordat het op 1 april jl. online kwam. Niet de gemakkelijkste periode om live te gaan en dit bracht dan ook de nodige druk en stress met zich me. Zeker toen we merkten dat de resultaten achterbleven. Koortsachtig moesten we op zoek naar de oorzaken en er moest in relatief korte tijd veel aanpassingen worden gedaan. Ik heb mij uit de neerwaartse spiraal moeten werken van niet kunnen focussen, niet effectief zijn, enkel wat oppervlakkig werk doen, niet echt vooruit komen etc. Een lichtpunt was dat ik bleef vasthouden aan onze missie: persoonlijke groei en ontwikkeling voor iedereen toegankelijk maken in Vlaanderen en Nederland.

Onnodig onbewust ongelukkig

Veel mensen in onze veeleisende samenleving zijn mijns inziens onbewust ongelukkig. Dit raakt mij. Hier willen wij met Soulcamp verandering in brengen. We maken gratis content en betaalde programma’s om mensen hiervan bewust te maken en geven ze middelen in handen te om het te veranderen.

Samen met de twee mede-oprichters Jordi en Joris was ik al jaren ontzettend geïnspireerd door het Amerikaanse platform Mindvalley. Wij willen eenzelfde impact creëren als Mindvalley, echter dan Nederlandstalig. Want wij weten uit ervaring dat sommige mensen moeite hebben met transformatie content in het Engels.

Het pilot programma is 7 senses van mede-oprichter Joris, een methodiek om jezelf op 7 niveaus te ontwikkelen om in je Genius Zone te komen. Dat is de zone waarin je leven volledig in flow is.

Het tweede programma is van de Belgische Eva Daeleman. Eva is expert op het gebied van vrouwelijke energie en ze leert vrouwen (en soms ook mannen) hoe ze kunnen leven vanuit hun vrouwelijke kracht.

Binnenkort volgt het derde programma van Margot Hallemans, een tv-presentatrice die inmiddels weet hoe krachtig ze kan zijn door persoonlijke groei.

Jerome heeft een diepe passie voor het creëren van bewustwording over belemmerende patronen en gewoonten die ons (onbewust) ongelukkig maken. Vanuit het bewust-zijn hierover coacht hij ondernemers naar werk- én privédoelen toe die hen diep van binnen gelukkig maken; niet winstmaximalisatie, maar een zinvol leven vol rust en ruimte, tijd voor jezelf, je gezin, familie en vrienden, persoonlijke groei. Ondernemers die een stap verder willen, begeleidt Jerome naar het vinden van hun purpose en het bouwen van een betekenisvol bedrijf.

Exit mobile version