Online mindfulness cursus zeer effectief

1600

mindfulness_online_cursusOnline mindfulness cursus zeer effectief

Het volgen van een online mindfulness cursus kan even effectief werken in de strijd tegen stress, angst en depressie als een reguliere cursus. Dat hebben onderzoekers van de Oxford University aangetoond.

In de hedendaagse wereld van constante afleidingen en vele binnenkomende prikkels, kan de zoektocht naar innerlijke rust en mentale helderheid een ware uitdaging zijn. Gelukkig biedt de digitale wereld een vernuftige oplossing: een online mindfulness cursus. Maar wat maakt deze moderne benadering van mindfulness zo bijzonder?

Wat leer je bij een online mindfulness cursus?

De online MindFulness cursussen leren je vaardigheden als mediteren, volledig bewust bewegen en eten. De onderzoeken geven aan dat de duur van de meditatie direct invloed heeft op het welzijn. Hoe meer een deelnemer mediteert, hoe groter het effect. Vaak roepen we bij voorbaat al dat we geen tijd hebben om te mediteren, juist dan wijst de praktijk uit moet je veel meer tijd nemen om te mediteren en bewust te leven. Dit voorkomt chronische stress en dat voorkomt weer veel problemen van mentale en fysieke aard. Er zijn diverse cursussen check de link.

Over het algemeen genomen vermindert de angst, depressie en stress bij de deelnemers met zo’n 50%. Hierdoor neemt ook de kans af om overspannen te raken of een burnout te krijgen. Deelnemers die beginnen met een hoog stressniveau zijn wel sneller geneigd om af te haken, omdat het voor hen moeilijker is om te beginnen met mediteren. Een online MindFulness cursus is dan juist makkelijk om te starten.

10 voordelen om MindFulness te beoefenen

  1. Vermindert stress: Mindfulness helpt om stress te verminderen door je bewust te maken van je gedachten en gevoelens in het moment, zonder oordeel. Dit helpt om stressvolle gedachten en emoties los te laten en meer innerlijke rust te ervaren.
  2. Verbetert de concentratie: Mindfulness traint je aandacht en focus, waardoor je beter kunt concentreren op wat er op dat moment gebeurt, zonder afgeleid te worden door andere gedachten of externe prikkels. En als ze er al zijn dan leren we deze gedachten te laten zijn voor wat het is.
  3. Bevordert emotioneel welzijn: Mindfulness helpt om je bewust te worden van je emoties en ze te accepteren zonder oordeel. Dit kan leiden tot meer emotionele veerkracht, beter omgaan met stress en een verbeterde stemming.
  4. Verbetert de mentale veerkracht: Mindfulness helpt om bewust te worden van negatieve gedachten en patronen, en stelt je in staat om er op een gezondere manier mee om te gaan. Dit kan bijdragen aan een verbeterde mentale veerkracht en betere coping-strategieën.
  5. Verbetert de slaapkwaliteit: Door bewust te zijn van het moment en je gedachten te observeren zonder oordeel, kan mindfulness helpen om piekeren en malen te verminderen, wat kan leiden tot een betere slaapkwaliteit.
  6. Verbetert de lichamelijke gezondheid: Mindfulness wordt geassocieerd met een verbeterde lichamelijke gezondheid, zoals een verlaagde bloeddruk, een betere spijsvertering en een versterkt immuunsysteem.
  7. Verbetert relaties: Mindfulness kan je helpen om meer bewust te zijn van je communicatie en interacties met anderen, waardoor je beter kunt luisteren, empathie kunt tonen en meer verbonden kunt zijn in je relaties. Dit kan je in prive maar ook in zakelijke situaties helpen.
  8. Verbetert creativiteit: Door bewust te zijn van het moment en je geest open te stellen zonder oordeel, kan mindfulness creativiteit bevorderen en nieuwe perspectieven en ideeën stimuleren.
  9. Verbetert de zelfacceptatie: Mindfulness leert je om jezelf te accepteren zoals je bent, zonder oordeel. Dit kan leiden tot een verbeterd gevoel van eigenwaarde en zelfacceptatie. Jezelf veroordelen van wat je niet hebt of niet doet helpt je zeker niet, toch?
  10. Verbeterde algehele levenskwaliteit: Door bewust te zijn van het moment en in het hier en nu te leven, kan mindfulness bijdragen aan een verbeterde algehele levenskwaliteit, met meer innerlijke rust, tevredenheid en geluk.

Waar kan ik een MindFulness cursus vinden?

Wanneer je interesse hebt in een online MindFulness cursus dan kun je bij het cursus aanbod kijken onder “online hulp” in het menu. Mocht je liever een fysieke groeps MindFulness training willen, de bekende 8-weekse MBSR mindfulness training dan kun je kijken bij MindFulGenieten.

Beginnen met Mindfulness

Wil je aan de slag en je leven niet meer laten leiden door de chaos in je hoofd? Neem vandaag de eerste stap naar rust in je hoofd. De online cursus 'Mindfulness voor het dagelijks leven' van Mindfulnessdocent Rolf van Baalen is een aanrader. De cursus helpt je in 8 weken van chaotisch en gestresst naar rustig en gelukkig. Mindfulness is een bewezen techniek en met deze online cursus eenvoudig en goedkoop te leren. Begin nu >