Simpele tips voor minder stress in je leven

203

Hoe kun je stress gaan verminderen

Stress is vaak een teken dat je “te veel op je bord” hebt. Dit wordt vaak gezegd  om te illustreren dat iemand meer verantwoordelijkheden, taken en andere verplichtingen heeft dan hij aankan. Als deze situatie aanhoudt, kan deze chronische stress, en de reactie van je lichaam erop, ertoe leiden dat je je helemaal opgebrand voelt en niet meer in staat bent om met je normale, dagelijkse leven om te gaan. Een burnout ligt op de loer of is zelfs al gearriveerd zonder dat je het echt in gaten hebt.

Prioriteiten stellen, prioriteiten stellen, prioriteiten stellen

Als je te veel verplichtingen hebt om na te komen, is het niet meer dan normaal dat je een gevoel van mislukking of teneergeslagen voelt wanneer verantwoordelijkheden niet worden nagekomen. Dit is een teken dat je een verantwoordelijke persoon bent. Je hebt toezeggingen gedaan of taken gekregen, en je werkt heel hard om ze allemaal na te komen.

Soms lijken er echter niet genoeg uren in een dag te zitten. Jouw persoonlijke en zakelijke verantwoordelijkheden, evenals sociale activiteiten, lijken op elkaar te stapelen totdat je een constante stress ervaart, in plaats van een gevoel van voldoening.

Dit is een teken dat je prioriteit moet geven aan je omgeving waarin je leeft en werkt en dat je moet stoppen elke keer dat je wordt gevraagd om te helpen, “ja” te zeggen.

Wat is echt, echt belangrijk in je leven? Stel jezelf deze vraag over je baan, gezin en jezelf. Wees hier heel eerlijk. Als je begrijpt wat er moet gebeuren en wat je gedaan wilt krijgen, en wat je moet negeren, kunt je jouw dag zo plannen dat jouw belangrijkste verantwoordelijkheden als eerste worden afgehandeld.

Kijk eens naar je takenlijst

Schrijf alles op wat je vandaag, deze week, deze maand en dit jaar wilt doen. Zonder het op te schrijven en gewoon op je geheugen te vertrouwen, werkt niet altijd. Zodra je je takenlijst voor je hebt, omcirkel of vink je de activiteiten aan die maar een paar minuten in beslag nemen.

Jouw lijst met verantwoordelijkheden voor vandaag kan 15 items bevatten. Over het geheel genomen kan die lijst er behoorlijk ontmoedigend uitzien. Je denkt aan elke taak en inzet tegelijkertijd, maar je kunt niet meer dan één ding tegelijk bereiken.

Bekijk elk item op je takenlijst afzonderlijk. Door de verschillende tijdrovende taken te groeperen en op tijd te zetten kun je de activiteiten die elk in een paar minuten kosten snel voltooien en laat je de anderen even achterwege.Zo ruim je snel je takenlijst op en kun je het gevoel van eigenwaarde en verantwoordelijkheid groter maken. 

Maak tijd voor jezelf

Als je een burn-out hebt, kun je niemand helpen, ook jezelf niet. Maak tijd vrij in je agenda voor ‘ik’-activiteiten. Het zal je misschien verbazen dat door tijd voor jezelf te maken tijdens je drukke schema, je productiever bent en in staat bent om al je geplande activiteiten en verplichtingen na te komen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikel5 tips om je energieniveau te boosten
Volgend artikelTech-burn-out herkennen en ermee omgaan
Edwin (1965) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout en of dat niet genoeg was nog een 2e keer een burnout. Uiteindelijk was dat de trigger om het roer om te gooien. Nu is Edwin MindFulness trainer maar tevens ACT en NLP trainer. Mede auteur van MindFulKompas. Alle ervaringen die hij heeft opgedaan in zijn 30 jarige ondernemerschap brengt hij in de praktijk bij de diverse trainingen en coach trajecten. Edwin is eigenaar van Stressplein.nl