Gun jij jezelf rust en geluk of een burn-out?

334

Gun jij jezelf rust en geluk? Daar komt het in feite op neer bij een burn-out. Als je jezelf weinig gunt, hou je dat een kortere tijd wel vol. Maar uiteindelijk geeft je systeem aan door middel van lichamelijke klachten en mentale klachten dat het niet voor je werkt. Als je dan nog doorgaat krijg je een burn-out.

Misschien doe je werk wat je niet (meer) leuk vindt. Maar heb je het gevoel dat je het moet doen omdat er toch inkomsten nodig zijn. Of misschien zit je (nog) in een relatie waarvan je weet dat die niet meer bij je past. Maar durf je niet voor jezelf te kiezen omdat je allemaal beren op de weg ziet.

Je onderdrukt wat je echt voelt. Je stopt het ver weg omdat je denkt dat het niet belangrijk is. Misschien zelfs wel omdat je er geen recht op hebt. Of omdat je niet weet hoe je het moet oplossen. Of gewoon omdat je dat altijd al zo het gedaan. Je hebt niet door dat dit jouw klachten veroorzaakt, zoals bijvoorbeeld spanningen en pijn in je lichaam.

De kans is groot dat je jezelf niet veel gunt. Verstandelijk wil je het natuurlijk wel. Maar onbewust handel je daar niet naar waardoor je jezelf onder druk zet om dingen te doen die niet bij je passen en waar je je ongelukkig bij voelt. Ben je hier helemaal klaar mee?

Je hebt duidelijk want je niet meer wilt, maar wat gun je jijzelf wel? Wil je vaker met vriendinnen afspreken? Wel een pauze nemen? Weer met die hobby aan de slag gaan? Schrijf alles wat in je opkomt op.

En bedenk hoe je dat kunt uitvoeren. Zoals je leven er nu uitziet, dat is wat je jezelf op dit moment gunt. Qua werk, relatie, sociale contacten, sociale media, hobby’s, sport en plezier. Met welk onderdelen ben je niet tevreden en wil je minder tijd aan besteden of zelfs mee stoppen?

Kijk vooral niet naar wat anderen wel of niet hebben. Het gaat om wat JIJ graag wilt. Je hoeft niet langer te doen wat anderen willen of wat anderen doen. Dat is juist niet zoals het hoort. Het gaat erom dat je ontdekt waar jij je goed bij voelt. En waar jij gelukkig van wordt.

Zo krijg je duidelijk wat je jezelf WEL gunt!

  1. Waar heb je allemaal last van in je leven dat je stress bezorgd? Dit is wat je jezelf op dit moment gunt. Pijnlijk nietwaar?;
  2. Denk na over wat je jezelf wel gunt? Niet alleen verstandelijk, maar wil je ook echt werkelijkheid maken?;
  3. Het is niet erg als je nu nog niet weet HOE je dat kunt doen. Weet dat overal een oplossing voor is. Het helder krijgen is de eerste stap;
  4. Op een schaal van 1 tot 10, hoe graag je dit wilt bereiken?;
  5. Nu weet je WAT je wilt en HOE BELANGRIJK het voor je is, nu nog DOEN!;
  6. Bedenk een eerste stap die je kunt nemen om in actie te komen;
  7. En als je dat hebt gedaan, bepaal je de volgende stap. Net zo lang tot je hebt bereikt wat je wilt.

Lang heb ik mezelf niet gegund wat ik echt wilde. Omdat ik dacht dat je vooral moest doen wat er van me gevraagd werd. Ik dacht dat het vooral belangrijk was dat ik anderen gelukkig moest maken. Dat ik mezelf moet wegcijferen en mijn mening er niet toe deed. En dat zorgde dat ik een burn-out kreeg. Gelukkig weet ik nu beter en gun ik mezelf nu wel een wandel pauze tussen de middag. Gun ik mezelf wel even van het zonnetje genieten aan het einde van de dag. Of het lezen van een boek of een saunabezoek, kortom even tijd voor mezelf.

En nu jij, wat gun jij jezelf? Wil je onrust, te weinig energie, emotioneel uit balans zijn, spanningen en pijnklachten en uiteindelijk een burn-out? Of gun je jezelf, innerlijke rust, 100% energie en je weer gelukkig voelen? Lijkt mij een eenvoudige keuze toch? Dus volg de stappen en ga het DOEN!


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelStemmingswisselingen: oorzaken en oplossingen
Volgend artikelSpierspanning door stress
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.