Hoe vind je je kracht terug bij een burn-out?

0

Je wilt je goed, krachtig en zelfverzekerd voelen. Maar juist bij overspannenheid of een burn-out voel je je onzeker en niet krachtig. Sterker nog je voelt je zwak en mislukt.

Als mensen aan je vragen hoe het met je gaat, zeg je standaard: “Goed!” Je wilt voorkomen dat mensen weten hoe je je echt voelt. Je voelt je niet goed genoeg. Daarom probeer je onbewust om te bewijzen aan anderen dat je wel krachtig bent. En daarmee zet je jezelf weer onnodig onder druk.

Anderen vinden jouw misschien wel krachtig overkomen, maar van binnen voel je je nog steeds onzeker. Het kost enorm veel energie om de schijn op te houden. Daarom hebben anderen niet door dat jij je nog steeds niet goed genoeg en snel te veel voelt. Daarnaast voel je je niet begrepen. Doordat er niemand is die echt weet hoe je je voelt, voel je je eenzaam.

Je voelt je ook kwetsbaar. Alsof je een groot toneelspel speelt om erbij te horen. Je voelt je nep en bent bang dat je ieder moment door de mand kan vallen. Zodat iedereen ziet dat je niet zo leuk, lief, aardig en krachtig bent dan je iedereen wilt laten geloven.

Verstop je niet langer achter een masker. Je bent veel krachtiger, dan je zelf denkt. Door negatieve ervaringen of kritiek ben je gaan geloven dat je niet krachtig bent. Hoe zou het zijn als dat eigenlijk gewoon niet waar is? Dat je net als ieder ander een enorm mooi en krachtig mens bent, maar je je daar alleen nog niet bewust van bent?

In het begin voel je je misschien een slak zonder huis en dus zonder pantser. Maar naaktslakken leven ook gewoon. Je hebt het pantser of het masker niet langer nodig. Juist door het masker of pantser af te doen zul je je krachtiger voelen, want dan is het wel echt. Door te ervaren dat je gewoon jezelf kunt zijn, zal je zien dat jet het niet langer nodig hebt. En dat is een opluchting!

Met je stoerder voor te doen dan dat je bent, hou je mensen op afstand. Daarmee hoe je anderen misschien wel voor de gek. Maar zelf weet je dat je je diep van binnen anders voelt. En dat verschil blijft wringen. Het zorgt voor afstand tussen jou en de ander. Je creëert hiermee onnodig afstand tussen jou en jouw naasten.

7 tips om jour kracht weer te ervaren bij een burn-out

  1. Je hoeft je niet voor te doen als super(wo)man, je bent goed zoals je bent;
  2. Kwetsbaarheid is niet hetzelfde als zwak. Het is juist krachtig om je kwetsbaarheid te laten zien;
  3. Jouw masker of pantser heeft je vroeger misschien geholpen, maar nu werkt het juist tegen. Het is tijd om er afscheid van te nemen;
  4. Als je als mens een pantser nodig had gehad, had je die net als een gordeldier bij de geboorte gekregen;
  5. Ook al voelt het eerst onwennig, dat maakt het nog niet verkeerd;
  6. Zonder masker of pantser is het contact met anderen veel fijner omdat het echter is;
  7. Je ervaart meer liefde zonder masker of pantser.

Monique had het vroeger thuis niet fijn gehad. Al op jonge leeftijd had ze zich een soort pantser aangemeten. Iedereen dacht dat het goed met haar ging. Omdat ze er goed in was geworden om zich krachtig te presenteren. Maar van binnen voelde ze dat het slechts een act was. Ze voelde zich niet begrepen en niet gesteund. Omdat ze het patser al zo lang had, was ze zich er totaal niet bewust van. Toen ik haar er bewust van maakte en hielp het af te zetten, ging er een wereld voor haar open. Ik leerde haar hoe ze haar innerlijke kracht weer kon ervaren. Ze voelde zich hierdoor: liefdevol, open, rust, zelfverzekerd, krachtig en had meer energie.

Dus wil je krachtig voelen in plaats van krachtig te doen? Doe je pantser af! Zodat je je weer goed genoeg voelt. Je niet langer hoeft te bewijzen dat je krachtig bent. En je kunt stoppen met jezelf onder druk te zetten. Zo hou je meer energie over. Voel je je krachtiger, heb je meer innerlijke rust. En heb je beter en echter contact met jouw geliefden.