Neem de regie over jouw energiehuishouding (en voorkom stress)

171

Energiehuishouding houdt in hoeveel jij aan kunt zonder in de avond helemaal uitgeput op de bank te belanden. Niet iedereen heeft even veel energie, dit is voor iedereen anders.
En om die reden is het belangrijk om te weten hoe jouw eigen energiehuishouding in elkaar steekt waarna je er vervolgens op een slimme manier mee om kunt gaan.

Wees bewust van jouw eigen energiehuishouding

Jouw eigen energiehuishouding kennen begint met bewustwording. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen: Voel je je energiek of moe en futloos? Heb je voldoende incasseringsvermogen of ben je snel geïrriteerd of prikkelbaar? Voel je je vitaal of heb je (dagelijks) lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en rugpijn?

Sta voor een aantal dagen stil bij jezelf en let op de signalen die jouw lichaam jou geven, zowel op fysiek als mentaal gebied.
Wanneer je de signalen herkent bij jezelf is het belangrijk om hier actiepunten aan te verbinden.

Voorbeelden van actiepunten zijn:
– Maak een lijst met jouw energie gevers en energie vreters. Wat brengt jou energie en waar loopt de energie weg? Denk hierbij aan activiteiten zoals studie/werk maar ook de mensen in jouw omgeving.
– Op welk moment van de dag heb je de meeste energie en ben je het meest productief? Stem daar je activiteiten op af.
– Wat zijn ontspanningsmomenten voor jou? Blok deze structureel in je agenda.
– Zijn er problemen, privé en/of werk gerelateerd? Wat kun je daar aan doen?

Manage je eigen energiehuishouding

Voor iedereen gelden er weer andere actiepunten maar het is wel belangrijk dat jij voor jezelf gaat uitzoeken welke dat zijn. Je bent immers zelf verantwoordelijk voor een juiste balans van je energiehuishouding. Ook wanneer je goed in je energie zit, is het nog steeds waardevol om hier bewust van te zijn waardoor je jouw energiehuishouding nog beter kunt optimaliseren.

Stress is een grote factor die om de hoek komt kijken als je te weinig momenten ontspant. Zorg dus voor een juiste balans tussen inspanning en ontspanning. Je bent fysiek en emotioneel veel weerbaarder als je batterij opgeladen is!


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelAfkicken van een drugsverslaving en clean blijven tijdens de coronacrisis: 3 tips van deskundigen!
Volgend artikelBurn-out: ik was een kei geworden in het wegstoppen van emoties
Als millennial spreekt Eva Wennekes uit eigen ervaring als het gaat om worstelingen met prestatiedrang en perfectionisme. Om haar heen ziet Eva dat ze niet de enige is met dit soort worstelingen en ziet ze steeds meer millennials de grip op hun eigen leven verliezen. Eva heeft als missie om millennials te helpen weer achter het stuur van hun eigen leven te staan. Ze is haar eigen bedrijf gestart waarin het vergroten van mentale veerkracht centraal staat. Veerkracht draait volgens haar om het ontdekken en benutten van je krachten en verantwoordelijkheid nemen voor hetgeen waar je zelf invloed op hebt. Ze heeft een online interactief werkboek ontwikkeld “Veerkracht zonder te zweven” en ze biedt laagdrempelige online coaching aan. Wil je meer informatie? Klik dan hier: Interactief werkboek - Achieve Happiness