5 tips om je energieniveau te boosten

74

5 tips die je energieniveau een boost zullen geven

 

Warren Buffet zei ooit: “Kettingen van gewoontes zijn te licht om te voelen totdat ze te zwaar zijn om te worden verbroken.” Miljoenen mensen over de hele wereld zitten in een roes en ze hebben geen idee hoe ze eruit kunnen komen.

Als je je de hele dag lusteloos voelt en weinig energie hebt, is het wellicht een onderzoek waard naar welke gewoonten jouw energie opslurpen. Wanneer je in de gaten hebt welke aangeleerde gewoonten jouw energie opmaken dan kun je pas beginnen aan een verandering in je leven met meer energie tot gevolg.

De mens is een gewoontedier en jij bent dus niet uniek op dat vlak. De dingen die je in je leven ziet en voelt, die je dagelijks overkomen zijn het resultaat van je gewoontes. Tenzij je lijdt aan ziekten die al jouw energie eisen, is een laag energieniveau NIET de norm.

In dit artikel bekijken we 5 tips die je kunt aanleren om je energieniveau te verhogen. Goede gewoonten zijn niet gemakkelijk aan te leren omdat je eerst oude gewoonten mag gaan afleren. Hierdoor kost het tijd om ze onder de knie te krijgen, maar als je het aankunt, is de beloning groot. Namelijk een boost voor je energieniveau.

Tip 1 Slaap goed voor een energie boost.

Idealiter zou je dagelijks 7 tot 8 uur goed moeten slapen. Dat betekent dat je elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en op hetzelfde tijdstip wakker wordt. Het maakt niet uit of het een feestdag of een weekend is. Je slaapschema blijft hetzelfde.

Te veel mensen blijven laat op om tv te kijken en worden de volgende ochtend suf wakker met onvoldoende slaap terwijl ze door hun ochtendtaken gaan en strompelend naar hun werk gaan. Slaap voldoende en je hebt meer energie.

Dit is de MEEST fundamentele van alle gewoonten. Door dit alleen te doen, kun je jouw energieniveau verhogen.

Tip 2 Kijk eens wat je eet voor een energie boost

Men zegt wel eens je bent wat je eet. Door schoon, gezond voedsel te eten, verbrandt je lichaam de brandstof met een ‘schonere vlam’. Als je te veel suiker, chemicaliën, additieven, enz. binnenkrijgt, zal je lever overuren maken om deze gifstoffen uit je lichaam te verwijderen.

Het is bijna onmogelijk om je op je best te voelen, als het voedsel dat je eet ondermaats is. Eet meer groenten en fruit. Gooi de bewerkte voedingsmiddelen weg en geniet er slechts af en toe van. Wist je dat bepaalde voeding voor de ene persoon prima is en voor de andere totaal averechts werkt. Er zijn testen te koop waar je kunt zien wat wel en niet goed werkt voor jou en waar je lichaam geen moeite mee heeft om te verteren.

 

Tip 3 Opruimen en grenzen aangeven

Stop met teveel onafgemaakte taken en onnodige items in je leven. Je energie is eindig. Als je het over te veel taken verspreidt, zul je je uitgeput voelen. Gooi weg wat je niet nodig hebt en focus je alleen op taken die echt nuttig zijn.

Als je op je werk bent, leer dan ‘nee’ te zeggen, wanneer je collega’s hun werk bij jou proberen op te schuiven. Pak alleen aan wat je kunt. Hoe minder taken je hebt, hoe meer energie je hebt voor de taken die je echt zelf wilt aanpakken. Opruimen en schoonmaken van je hoofd kan je hierbij helpen. Meditatie en gewoon eens even niks doen, gewoon lummelen op de bank is een heerlijke gewoonte die je veel energie kan geven nadien.

Wist je dat een MindFulness training je erg veel rust kan geven. Zeker niet zweverig maar juist direct toepasbaar, kijk een bij MindFulGenieten die speciale 5-daagse trainingen geeft.

Tip 4 Drink voldoende voor een hogere energie boost

Het is heel gemakkelijk om uitgedroogd te raken zonder het te weten. Mensen verwarren honger vaak met dorst. Ze realiseren zich vaak niet dat ze zich moe voelen omdat het lichaam geen water heeft. Drink voldoende water gedurende de dag.

Tip 5 Kijk eens wat minder zwaar naar het leven

Stress is de stille moordenaar van de 21ste eeuw. In ons hectische leven sluipt het langzaam naar ons toe zonder dat we het weten. We hebben nu meer gemak en alles is bijna gelijk te krijgen, bestellen of te consumeren, en toch zijn we als mensen meer gestrest dan ooit tevoren.

Stress ondermijnt je mentale en fysieke energie. Om je energieniveau te verhogen, moet je meditatie of yoga beoefenen of gewoon diep ademhalen. Probeer jezelf te centreren (in het middelpunt te plaatsen) en word een oase van rust in een hectische wereld.

Als alternatief kun je dingen doen die je leuk vindt. Kijk die film, ga op reis, lach, probeer iets wat je altijd al wilde, enzovoort. Al deze leuke activiteiten zullen je geest en ziel een onderbreking geven van de stress van het dagelijks leven.

Waarom denk je dat mensen zich ‘lichter’ en gelukkiger voelen als ze op vakantie zijn? Ze lijken altijd meer energie en leven te hebben. Wanneer de vakantie ten einde loopt, verdwijnt hun energie plotseling en zinken ze in het slop.

Het is stress of de verwachting van stress uit het alledaagse leven waaraan ze gewend zijn geraakt. Verlicht uw stress met regelmatige tussenpozen.

Pas deze 5 tips om je energieniveau te boosten in je leven toe en je zult merken dat na verloop van tijd je energieniveau stijgt en je je veel beter en vol leven voelt. Zo wil je leven, toch?

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelGoede en slechte stress
Volgend artikelSimpele tips voor minder stress in je leven
De redactie van Stressplein bestaat uit een groot aantal specialisten uit het werkveld. Hieronder vallen stresscoaches, mindfulness coaches, maar ook ervaringsdeskundigen.