Goede en slechte stress

80

Begrijpen hoe stress u beïnvloedt en waarom het niet altijd slecht is

De meesten van ons weten dat het niet goed is om gestrest te zijn. We hebben gehoord dat dit slecht is voor onze gezondheid en we weten dat het ons ongelukkig kan maken.

Maar waarom is dit precies? Wat gebeurt er specifiek in het lichaam en de hersenen als we gestrest zijn? En wist je dat soms juist heel goed kan zijn?

Stress, de vecht- of vluchtreactie

In zijn meest diepgewortelde vorm, eigenlijk al vanuit de prehistorie, wordt stress gekenmerkt door de ‘vecht- of vluchtreactie’. Dit is hoe het lichaam reageert op gevaar en extreme stress: door een combinatie van verschillende hormonen en neurotransmitters vrij te geven, die elk verschillende fysiologische veranderingen in het lichaam en de hersenen teweeg zullen brengen.

Die neurotransmitters en hormonen bevatten: dopamine, adrenaline, noradrenaline, cortisol, serotonine, testosteron en glutamaat. Dit zijn allemaal ‘opwindende’ neurotransmitters die onze hersenactiviteit verhogen en ons alerter, meer gefocust en beter in staat stellen om de details te onthouden van wat er om ons heen gebeurt.

Ons lichaam maakt op dit punt ook verschillende veranderingen door: onze hartslag neemt toe, onze ademhaling wordt sneller, onze spieren trekken samen, onze pupillen verwijden zich en we worden over het algemeen beter in staat om fysiek te presteren. Dit betekent dat we ofwel voor gevaar kunnen wegrennen, of een tegenstander kunnen bevechten en een grotere kans hebben om te winnen. Bloed wordt weggeleid van ons immuunsysteem en onze spijsvertering en naar onze spieren en hersenen en ons bloed wordt zelfs dikker, zodat het meer kans heeft om te stollen als we gewond raken.

Chronische stress 

Stress is dus niet louter slecht. Als je echt in fysiek gevaar verkeerde, zou deze reactie je leven echt kunnen redden. Maar de problemen ontstaan ​​wanneer de vecht- of vluchtreactie niet verdwijnt. Dit is wat er gebeurt als we gestrest zijn over schulden, belastingen of werk. We blijven in een constant opgewonden toestand en dit betekent dat we lang kunnen doorgaan met onderdrukte immuunfunctie en spijsvertering. Uiteindelijk begint dit de kans te vergroten dat we ziek of ondervoed worden!

Dit is waarom we stress over het algemeen als slecht beschouwen en daarom kan het gebruik van zoiets als mindfulness-meditatie zo nuttig zijn.

Als stress goed is

Maar stress kan ook goed zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je een beetje motivatie nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen. Chronische stress op een laag niveau is dezelfde stress die ons ertoe brengt examens te herzien, geld te besparen voor de toekomst en in het algemeen actie te ondernemen om te proberen negatieve resultaten te vermijden. In deze context wordt de stress ‘goede stress’ genoemd en is zeer wenselijk.

Ten slotte kan stress ook een goede zaak zijn als je het voorgoed kunt benutten. Als je je situatie niet als gevaarlijk kunt zien, maar als een leuke uitdaging, dan kun je een ‘flow state’ binnengaan. Hier genieten we van verhoogde focus, sterkere spieren en verbeterde reacties – maar geen van de minpunten zoals negatieve gedachten.

Stress is niet één reactie, maar is eerder een heel spectrum van verschillende toestanden die worden gemodereerd door verschillende niveaus van specifieke neurotransmitters en hormonen.

Wat kun je doen om je stress te managen?

Wanneer je jezelf herkent in dit artikel dan is het wellicht verstandig om hulp te zoeken voordat je compleet uitvalt. Een MindFulness training kan je hierbij helpen, er zijn zelfs op dit moment 5-daagse intensieve MindFulness trainingen met na de training een 8 weken online begeleiding om je te blijven helpen in de flow van anti-stress te komen.

Wil je eens een anti-stress week in Frankrijk doorbrengen dan kan dat natuurlijk ook, een week zonder prikkels echt voor jou alleen. Een fantastische omgeving met uitzicht op de Pyreneeen en een compleet programma met voldoende vrije tijd.

Wacht niet te lang om iets tegen slechte stress te ondernemen anders hoeft het wellicht niet meer en ben je letterlijk uitgeteld.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelGiftige relaties veroorzaken veel stress
Volgend artikel5 tips om je energieniveau te boosten
Edwin (1965) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout en of dat niet genoeg was nog een 2e keer een burnout. Uiteindelijk was dat de trigger om het roer om te gooien. Nu is Edwin MindFulness trainer maar tevens ACT en NLP trainer. Mede auteur van MindFulKompas. Alle ervaringen die hij heeft opgedaan in zijn 30 jarige ondernemerschap brengt hij in de praktijk bij de diverse trainingen en coach trajecten. Edwin is eigenaar van Stressplein.nl