7 tips voor een leven in flow

824

Heb jij een sluimerend gevoel van onvrede in je leven? Loopt het allemaal niet lekker? Voelt je leven moeizaam en zwaar aan? Wellicht ben je even kwijt wat belangrijk is voor jou. Wellicht ben je met dingen bezig die niet bij je passen. Wellicht verspil je je tijd aan zaken die je totaal niet boeien.

Bakens verzetten

Herken je al deze gevoelens? Dan is het tijd om de bakens te verzetten. Dan is het namelijk overduidelijk dat je de verkeerde afslag hebt genomen. Niet op het goede spoor zit. Dan is het tijd om de bakens de verzetten en te zorgen dat je leven weer gaat stromen.

Het einde van het jaar nadert. Hoe mooi zou het zijn als je met een heldere blik het nieuwe jaar in kunt gaan.

Flow

Het is duidelijk dat je op dit moment geen flow in je leven ervaart. Dat gevoel dat de dingen bijna moeiteloos gaan. Dat gevoel dat je leven bij je past en jij in je element bent. Plezier, ontspanning, voldoening. Dat is dus wat er nu ontbreekt. Het is nu de tijd om daar iets aan te veranderen.

Wat is belangrijk voor jou?

Wanneer je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd al kreeg. Dus is het zaak om de dingen anders aan te pakken. Daarvoor is wel nodig dat je weet wat belangrijk is voor jou in je leven. Waar gaat jouw bloed sneller van stromen? Waar gaat jouw vuur van branden? Waar word je enthousiast en blij van? Enig idee? Ja, super. Doe er wat mee. Probeer die elementen meer in je leven te verweven.

Heb je totaal geen idee? Neem dan de tijd voor de volgende tips om dat wat belangrijk voor je is te onderzoeken. Want het heeft namelijk geen zin om zomaar iets te doen. Dat zijn meestal missers van de bovenste plank, waar jij nog ongelukkiger en gestrester van wordt. Niet doen dus. Volg onderstaande (gestructureerde) tips op, voor een goede uitkomst.

Tip 1

Ga eens rustig zitten, plan een afspraak met jezelf.

Loop het laatste jaar in gedachten eens na. Waar werd je in het afgelopen jaar blij van? Wat deed je goed? Waar ging je harder van lopen? En benaderd vanuit de andere kant. Wat heb je gemist? Maak hier een lijstje van, een overzicht.

Tip 2

Vind je de vorige oefening lastig? Je kunt er ook op een andere manier naar kijken. Wat als je nog 2 jaar te leven hebt. Wat zou je dan perse nog willen doen?

Tip 3

Je kunt jezelf ook afvragen: wat wil ik (de wereld) nalaten? Of anders gesteld: hoe wil je terugkijken op je leven?

Tip 4

Wat ook helpend kan zijn om te ontdekken wat jij belangrijk vind in je leven is te bedenken wat je zou doen als niemand zou mee kijken, als er niemand een oordeel zou hebben over datgene wat je doet. Wat zou je dan allemaal doen (of niet doen)?

Tip 5

Je hebt je lijstje nu klaar. Probeer datgene wat je hebt opgeschreven eens te vatten in pakkende begrippen. Je kunt daarbij denken aan Familie, Persoonlijke Ontwikkeling, Sporten, Werk, Vriendschap, Vrije tijd, Ruimte, Structuur, Overzicht, Vrijheid etc..

Tip 6

Geef de items elk een cijfer. Wat is het allerbelangrijkste ? Je brengt dus een volgorde in belangrijkheid aan.

Tip 7

Maak nu voor je zelf een plan van aanpak hoe je de het meest belangrijke dat je op dit moment mist, in gaat passen in je leven. Bedenk daarbij dat wanneer je dit met kleine stapjes probeert te doen, dit de meeste kans van slagen heeft.

Heel veel succes met het ontdekken van datgene wat belangrijk is voor jou. En laat het me weten, wat het je heeft opgeleverd.


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

Vorig artikelHSP – Hooggevoeligheid: oorzaken en oplossingen
Volgend artikelFaalangst voorkomen en effectief behandelen
In 2004 begon Joanke met haar praktijk De Essentie coaching & stressconsultancy. Ze is een echte stressexpert en begeleidt mensen (particulier en zakelijk) met stressgerelateerde klachten. Daarnaast is ze slaapcoach. In haar werk maakt ze o.a. gebruik van NLP, ACT, RET en Systemisch Werk (familieopstellingen).