Sommige veranderingen lijken negatief, maar pakken zeer positief uit!

157

De meeste mensen houden niet van verandering. Of het nu gaat om veranderingen op het werk of in de thuissituatie. Maar verandering is niet te voorkomen, het is niet mogelijk dat altijd alles het zelfde blijft. Ook als je wilt dat alles bij het oude blijft zal de wereld om je heen wel veranderen, en dat zorgt voor frustraties en stress.

Door een reorganisatie op jouw werk wordt jouw functie overbodig en wordt je ontslagen. Jij hebt het naar je zin op je werk, dus jij wilt zelf niet weg. Je bent blij met jouw collega’s en het werk is prima. Je wilt dus helemaal geen andere baan.

Jij voelt je aan de kant gezet en wordt boos. “Heb ik me daar al die jaren voor ingezet, om nu zo aan de kant gezet te worden?”, denk je dan. Of: “Ik doe mijn werk toch goed?”. Dit soort gedachtes kun je krijgen door veranderingen en je kunt daardoor erg aan jezelf gaan twijfelen. En heb ik dan nog wel genoeg geld? Logische gedachtes in dit soort situaties, maar die leveren je wel frustratie, boosheid, stress, verdriet en angst op.

Vaak geven we aan een neutrale gebeurtenis een etiket van “positief” of “negatief”. Terwijl je nog niet kunt weten hoe iets gaat lopen. De volgende spreuk is hierop van toepassing: “Sommige veranderingen lijken negatief aan de oppervlakte, maar je zal je snel realiseren dat er ruimte wordt gecreëerd voor iets nieuws wat zal opduiken” – Eckhart Tolle.

Vraag je af: “wat is negatief?” Onbewust kun je dingen als negatief bestempelen. Maar dat wat je als negatief ervaart, dat wat je als moeilijkof pijnlijk ervaart, hoeft niet negatief te zijn. Zo kan een ontslag je bijvoorbeeld een baan brengen die eigenlijk nog beter bij je past.

Laat je niet leiden door jouw heftige emoties en niet helpende denkwijzen. Het gebeurt snel dat je blijft hangen in boosheid, verdriet of angsten. Het is goed om je emoties te uiten, maar niet om er in te verdrinken.

Schrik niet van het gat dat ontstaat als het oude weg is en je nog niets nieuws hebt. Het is een gevoel wat veel mensen als onprettig ervaren. Het voelt alsof je er tussenin hangt. Dit gevoel geeft je misschien onrust en stress want je wilt graag weten waar je aan toe bent.

7 stappen die je helpen stress te verminderen bij veranderingen

  1. Stempel. Laat het stempel van“positief” of “negatief” los, je weet nog helemaal niet wat er komen gaat.
  2. Emoties. Ervaar je emoties, maar verzuip er niet in.
  3. Delen. Je kunt je ervaring vertellen aan anderen, maar kies een paar mensen aan wie je het hele verhaal vertelt. Als je het continu aan anderen vertelt, wordt het in jouw beleving alleen maar groter.
  4. Wat wil je wel? Besteed meer aandacht en tijd aan wat je wel wilt.
  5. Het gat. Schrik niet van “het gat” dat kan ontstaan tussen het ouden en het nieuwe.
  6. Een nieuwsgierige houding naar wat er komt zal je helpen om open te staan voor nieuwe kansen.
  7. Ga met de stroom mee en ontdek wat er op jouw pad komt.

Ik had eens een klant die erg boos, verdrietig en teleurgesteld was omdat hij ontslagen zou worden. Ik begeleide hem bij het loslaten van de heftige emoties. Ik vroeg hem wat hij leuk vond om te doen, en van welk soort werk hij blij zou worden. Hij bleek een droom te hebben om voor zichzelf te beginnen. Hij ging in gesprek met zijn werkgever, trof een regeling en startte zijn eigen bedrijf. Hij was heel erg blij met deze stap in zijn leven en zei dat hij in zekere zin zijn oude werkgever dankbaar was, omdat hij zelf waarschijnlijk nooit die stap had genomen.

De kunst is dus om een verandering, te leren zien als een kans, want het kan zorgen voor een leuke nieuwe situatie, als jij je richt op wat je nu echt wilt gaan doen. Als jij een verandering zo kunt oppakken dan kun jij jezelf een hoop frustratie, stress, verdriet, en angst besparen en eerder genieten van jouw nieuwe situatie!

 


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelLessen van een burnout
Volgend artikelHet spel en de knikkers
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.