Wanneer iemand last heeft van stress ervaart die persoon allerlei soorten klachten en symptomen. Wat veel mensen niet weten is dat veel van deze klachten een duidelijke fysieke oorzaak heeft. Veel van deze klachten komen namelijk voort uit een verhoogde spierspanning. Door stress kunnen mensen volledig verkrampen. Hun fysieke houding wordt steeds minder gezond en vaak beginnen de nek, schouders en rug langzaam vast te zitten.

Symptomen

Typische stress klachten veroorzaakt door een verhoogde spierspanning zijn onder andere:

Behandelingen

Spierspanning en sporten

Wanneer je op het een juiste manier sport kan het de spieren en gewrichten soepeler maken en zullen de klachten waarschijnlijk afnemen. Wanneer je echter te intensief en teveel sport geeft dit extra stress op de spieren en zal de verkramping alleen maar toenemen. Door het toenemen van deze verkramping zullen vervolgens ook de klachten weer toenemen.

Lichaamshouding verbeteren

Wetenschappers van Harvard hebben ontdekt dat je lichaamshouding belangrijk is om spierspanning te verminderen. In het onderzoek bleek dat het stresshormoon cortisol toeneemt wanneer je een verkeerde houding aanneemt. Wanneer je 5 minuten in een uitgezakte houding zit of staat kan dat al genoeg zijn om meer stress te produceren. Door de stress stijgt de spierspanning weer wat resultaat in een vicieuze circel.

Stress komt voort uit het gevoel om de controle te verliezen. De juiste lichaamshouding kan het gevoel van controle terugbrengen en zo de stress verminderen.
Wanneer je een gevoel van stress voelt opkomen kun je de volgende houding aannemen om de stress te overwinnen:

  • Rol je schouders naar achteren en trek je schouders naar beneden
  • Richt je borst en voorhoofd richting de zon
  • Plaats je voeten stevig op de grond
  • Laat je armen relaxed naast je lichaam hangen

Probeer ook rechtop te zetten en recht te lopen. Naast het verminderen van stress zal hierdoor ook je zelfvertrouwen toenemen.

Warmte

Het verminderen van spierspanning kan op een aantal manieren. Zoals besproken kun je door gematigd intensief sporten en een goede houding veel problemen voorkomen.

Een warm bad of een warme douche kan ook een hoop goed doen. Door de warmte op je lichaam zal de bloedsomloop toenemen en hierdoor ruimte bieden voor een snel herstel van eventuele verkramping of irritaties.

Professionele hulp

Wanneer de spSpierspanningierspanning echter al heel heftig is kan het moeilijk zijn om dit zelf op te lossen. In dit geval is het verstandig om een professional te bezoeken. Fysiotherapie en chiropraxie kan tot prima resultaten leiden en zijn de meest voor de hand liggende therapievormen.

De laatste jaren is er echter een alternatieve therapie in opkomst met veelbelovende resultaten genaamd ‘Body stress release’. Deze therapie kan er op een hele aangename manier voor zorgen dat je lichaam de spierspanning los gaat laten. Door het drukken op bepaalde plekken en andere aanrakingen (met de kleren aan) begint het lichaam met het herstel.

De therapie begint met drie behandelingen zeer snel op elkaar. Na deze drie behandelingen zal het duidelijk zijn of het voor jouw het gewenste effect heeft. Bij het gewenste effect zal het lichaam hard aan het werk gezet worden en de dagen erna is vermoeidheid een veel gehoorde klacht. Na de eerste drie behandelingen zullen de behandelingen in frequentie afnemen naar gelang de resultaten.

Daar het onder de alternatieve geneeswijzen valt zal een huisarts echter niet snel doorverwijzen. De meeste verzekeringen vergoeden echter wel een gedeelte. Meer informatie over deze therapie kun je hier vinden.

Progressieve spierontspanning

Een andere behandelmethode die men veel gebruikt in zorginstellingen is (PMR) progressieve spierontspanning. Deze methode is ontwikkeld door de Amerikaanse arts Edmund Jacobson. Door de spieren eerst te spannen en vervolgens te ontspannen in de juiste volgorde moet de spierspanning op termijn afnemen en zorgen voor meer ontspanning in het hele lichaam.

Meditatie en mindfulness

Mindfulness is de term van de laatste jaren. Het is enorm populair en veel mensen hebben er baat bij. Zonder mindfulness tekort te doen is de basis meditatie. Meditatie waarbi je bewust probeert te worden van je lichaam en andere zaken om je heen. Het bewust worden en blijven van je lichaam kan enorm helpen bij het voorkomen en verminderen van spierspanning.

Wanneer je deze vorm van meditatie vaak toepast zul je het merken wanneer je een verkeerde houding aanneemt. Zo zul je het merken wanneer je verkrampt in een bepaalde situatie of op een verkeerde manier op je stoel zit. Dit stelt je in de gelegenheid je houding aan te passen zodat de spanning niet onnodig oploopt in de spieren.

Medicatie

Wanneer de spierspanning zeer extreem is en het niet lukt om deze ‘los’ te laten met bovenstaande methoden is een laatste mogelijkheid het gebruik van medicatie. Een huisarts kan rustgevende middelen voorschrijven welke ook werken als spierontspanners. Deze medicatie kan is echter vaak zeer verslavend dus terughoudendheid is hierbij gewenst.

Het soepel houden van de spieren is dus heel belangrijk bij je herstel en is iets wat vaak over het hoofd wordt gezien. Vergeet niet dat gespannen spieren op zichzelf een signaal zijn dan er iets aan de hand is. Wanneer je op dezelfde voet verder gaat zal je overspannen raken of zelfs in een burnout terecht komen. Probeer dus de oorzaak van de stress te vinden en zo de stress structureel te verminderen.

Ronald Nico
Ronald Nico (1985) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout toen hij 27 jaar was. Ronald heeft door zijn eigen burn-out te analyseren veel kennis opgedaan. Hij baseert zijn artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Hij is van nature (met respect) skeptisch als het gaat om alternatieve behandelingen. Hij heeft tientallen boeken over burn-out, stress en de combinatie met gezond leven gelezen. Ronald heeft ook diverse artikelen geschreven voor andere media en verscheen in dagblad de Metro. Ronald is de initiatiefnemer van Stressplein.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here