We zijn allemaal wel eens onzeker en dat kan soms veel stress opleveren. Misschien heb je het idee dat iedereen in alles beter is dan jij of heb je het gevoel niet waar te kunnen maken wat anderen van jou verwachten. Misschien herkende je dan de volgende voorbeelden:

Iemand zegt iets tegen jou en je denkt direct dat je iets fout hebt gedaan. Of jij bent altijd diegene die je vriendin belt en zij belt jou nooit, waardoor je het gevoel hebt dat de ander jou niet belangrijk vindt. Of je hoort jouw collega’s elkaar vragen wie er naar het personeelsfeest gaat en niemand vraagt of jij ook komt. Waardoor je het gevoel hebt dat ze jou er niet bij willen hebben.

Jij gaat twijfelen aan jezelf en voelt je onzeker. Als je ervaak over nadenkt wat andere mensen over jou zeggen en van jou denken, geeft dat stress. Wij mensen hebben de neiging om ervaringen en woorden te onthouden die ons pijn hebben gedaan, als die telkens in je hoofd voorbij blijven komen, voel jij je verdrietig, eenzaam en onzeker. Dat kost je energie en daardoor ben je vaak moe.

Hoe onzekerder jij je voelt, hoe meer stress jij ervaart. Want hoe zelfverzekerder jij je voelt des te minder snel voel jij je aangesproken, afgewezen of genegeerd. Terwijl als jij je onzekerder voelt, zul je sneller alles wat er om je heen gebeurt op jezelf betrekken.

Zie je soms op tegen dingen die je nog niet hebt bereikt? Als je voor een moeilijke situatie staat gebruik dan de dingen die je al hebt bereikt als steun in de rug. Weet dat jij het aankunt! Want je hebt al meer meegemaakt in je leven, en ook dit kun je aan! Wees trots op wat je tot nu toe hebt bereikt.

Je geeft misschien wel complimenten, maar heb je ze ook door als jij ze krijgt?. Ontvang jij complimenten wel? Of wimpel jij ze weg met een tekst als: “Dat doet toch iedereen?” Of: “dat is toch normaal? ” Of ga je uitleg geven waarom je iets hebt gedaan?

Iedereen heeft positieve eigenschappen, jij dus ook! Laat perfectionisme je niet in de weg staan.Je breekt je eigen zelfvertrouwen af als jij je alleen richt op wat je niet kunt of op welke eigenschap je niet bezit. Als jij je richt op wat je hebt bereikt of goed hebt gedaan, heb je minder stress en voel jij je een stuk beter!

3 tips voor minder stress en meer zelfvertrouwen

  1. Richt je op jouw successen
    Schrijf zoveel mogelijk succesvolle gebeurtenissen op. Denk ruim en schrijf alles op, denk niet in groot en klein. Wat voor de één een klein succes is, is voor de andere een groot succes. Ga na hoe het voor jou is geweest je hoeft je dus niet met anderen te vergelijken. Schrijf ernaast welk gevoel je er toen bij had.
  2. Richt je op positieve eigenschappen en vaardigheden
    Schrijf zoveel mogelijk positieve vaardigheden op, wat kan je goed? Vul aan met positieve eigenschappen: ben je zorgzaam, trouw, eerlijk, etc. Vraag mensen uit jouw naaste omgeving die je vertrouwt, om deze lijst aan te vullen. Vaak vinden we onze eigenschappen zo vanzelfsprekend dat we er zelf blind voor zijn.
  3. Richt je op complimenten
    Ga op zoek naar de complimenten die je krijgt, ervaar hoe het is en zeg alleen: “Dank je wel”. En geniet ervan! Schrijf de complimenten op met daarbij de datum, wie het compliment gaf, en hoe jouw reactie was. Wuifde je het weg of nam je het in ontvangst? Ga hier net zo lang mee door tot je er minimaal 50 hebt verzameld.

Bouwen aan zelfvertrouwen geeft je niet alleen minder stress, het is ook nog een leuke bezigheid! Koop er een dagboek voor, of zet het in de computer. Blijf deze lijsten regelmatig doorlezen en aanvullen zo heb je minder last van onzekerheid, verdriet, stress en angsten. En krijg je blijvend een mooie boost voor je zelfvertrouwen en meer rust.


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer zelfvertrouwen, minder stress 1

 

--- Ik wil meer informatie ---

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here