Stress symptomen zijn er in verschillende soorten, zowel psychisch als lichamelijk. Ook de oorzaken kunnen zowel fysiek als mentaal zijn, waardoor het verstandig is om goed naar jouw lichaam te luisteren.

De symptomen zijn uitingen van de stress die je ervaart, waardoor je op termijn overspannen kunt raken of te maken kunt krijgen met een burn-out. Zoek naar manieren om chronische stress te voorkomen of fysieke oorzaken op te lossen. Je zal daardoor minder last krijgen van de ongezonde stress symptomen.

Benieuwd welke stress symptomen er zijn en wat je daar eventueel aan kunt doen? We zetten ze voor je op een rij. En wil je voor jezelf in kaart brengen waar je last van hebt? Zet de verschillende psychische en lichamelijke symptomen van stress op een rij. Geef ze vervolgens iedere dag een score tussen 1 en 5, om aan te geven hoeveel last je ervan hebt. Je maakt op die manier inzichtelijk of jouw klachten afnemen, of dat je nog niet op de goede weg bent en meer maatregelen moet nemen.

2 soorten stress symptomen

Stress symptomen zijn er in twee soorten:

  • Psychische symptomen van stress
  • Lichamelijke symptomen van stress

Zowel mentaal (psychisch) als fysiek (lichamelijk) zijn het de zwakke plekken van jouw lichaam die als eerst aan de beurt komen. Had je voorheen al vaak hoofdpijn of maagpijn? Dan is de kans groot dat je daar ook bij overmatige stress weer veel last van zal krijgen.

Tip: veel van de symptomen zijn terug te voeren op verhoogde spierspanning.

Psychische symptomen van stress

Je kunt last krijgen van tal van psychische symptomen van stress. Het zijn mentale klachten, die je soms moeilijk kunt uitleggen aan jouw omgeving. Soms speelt de invloed van het hormoon cortisol een belangrijke rol, waardoor daarin ook de oplossing kan liggen.

Hoogleraar Erik Scherder gaf al eens een mini-college over de invloed van stress op de werking van de hersenen:

Benieuwd naar de psychische of mentale symptomen die je kunt ervaren als het gevolg van te veel stress? We zetten ze voor je op een rij:

  • Concentratieproblemen
  • Dissociatie
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenverlies
  • Stemmingswisselingen
  • Piekeren
  • Opgejaagd gevoel
  • Nergens zin in
  • Neiging tot verslaving
  • Verward- of duizeligheid

Concentratieproblemen

Door te veel stress lukt het je op je werk of op school niet om je goed te concentreren. Dit merk je vooral als je lange teksten moet lezen of als je langere tijd moet opletten tijdens een gesprek of vergadering.

Dissociatie

Jouw geest probeert zich af te sluiten van externe prikkels. Het is een mentaal beschermingsmechanisme, waardoor het lijkt alsof je in een bubbel leeft of watten in je hoofd hebt. Het nadeel hiervan is dat je dit lastig kunt uitleggen aan anderen die er geen last van hebben (gehad).

Angst- en paniekklachten

Ervaar je angst? Het is een belangrijke veroorzaker van verhoogde spierspanning en kan zich ontwikkelen tot een angststoornis. Vooral in combinatie met schaamte kan dit tot een isolatie leiden, waardoor de stress symptomen grote gevolgen hebben.

Geheugenverlies

Te veel stress leidt tot een te hoog niveau aan cortisol. Dat vermindert de activiteit in de prefrontale cortex, waardoor de werking van het geheugen erop achteruit gaat. Gelukkig herstelt dit snel als je minder stress ervaart, dus probeer wat aan de symptomen te doen.

Stemmingswisselingen

Als het gevolg van te veel stress krimpt de hippocampus, een belangrijk deel in de hersenen. Je raakt sneller overprikkeld, waardoor je vatbaarder bent voor negatieve gedachten en je daar niet zomaar uitkomt.

Piekeren

Een herkenbaar probleem binnen de symptomen van verschillende soorten stress. Piekeren maakt het lastig om te relativeren, waardoor je in een cirkel van negatieve gedachten belandt waar je niet zomaar uitkomt.

Opgejaagd gevoel

Door stress ervaart je een opgejaagd gevoel. Adrenaline en de verhoogde hartslag maken het bovendien lastig om weer tot rust te komen. Probeer de onrust te accepteren en de tijd te nemen om je even te ontspannen.

Nergens zin in

Heb je weinig energie en nergens zin in? Het is een van de bekende psychische stress symptomen, waardoor je grote moeite hebt om alle ballen in de lucht te houden. Ruimte voor leuke en ontspannende dingen lijkt er even niet te zijn.

Neiging tot verslaving

Verslavende middelen zoals alcohol en drugs lijken een uitweg te bieden uit de stresssituatie. Je ervaart de neiging om er gebruik van te maken, terwijl dit het probleem uiteindelijk alleen maar verergert.

Verward- of duizeligheid

Door overprikkeling en overbelasting functioneren functies van het lichaam niet goed meer. Je kunt je duizelig of verward voelen, als een van de ongezonde symptomen van te veel stress gedurende een langere periode.

Lichamelijke symptomen van stress

Je kunt naast de mentale symptomen van stress of lichamelijke (fysieke) stress-symptomen ervaren. Die zijn vaak zichtbaarder voor anderen en tastbaarder voor jezelf. Opnieuw speelt toegenomen spierspanning vaak een grote rol. Je kunt onder andere last krijgen van:

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Pijn in de spieren
  • Buikpijn
  • Hoofdpijn
  • Beperkt zicht
  • Oorsuizen
  • Maagpijn
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk

Vermoeidheid

Een bekend fysiek stress-symptoom, omdat jouw lichaam niet voldoende rust krijgt. Er is geen tijd voor herstel, waardoor je te maken krijgt met grote vermoeidheid. Uiteindelijk kan dit zelfs uitmonden uit uitputting, waardoor herstel langere tijd zal duren.

Let op: ervaar je uitputting? Je raakt vatbaarder voor virussen en bacteriën, waardoor je te maken kunt krijgen met koorts en anderen ziekteverschijnselen.

Slapeloosheid

Bij stress komen veel hormonen vrij, bijvoorbeeld omdat het lichaam cortisol en adrenaline aanmaakt. Je kunt daardoor op de top van je kunnen presteren. Het is lastig om daarna goed tot rust te komen, omdat lichaam en geest op volle toeren door blijven draaien.

Pijn in de spieren

Stress maakt je klaar voor een vecht- of vluchtreactie. Je lichaam zet zich schrap door de spieren aan te spannen. Dat houd je even vol, maar daarna zal je pijn in die spieren ervaren.

Die pijn in de spieren voel je bijvoorbeeld in de nek en de schouders. Met name op het werk is dit een bekend fysiek stress-symptomen, waar je last van krijgt als je veel werk doet in dezelfde houding.

Let op: spieren in de handen en bijvoorbeeld oogleden kunnen makkelijk overbelast raken. Het gevolg is dat ze gaan trillen. Zodra je angstig of zenuwachtig bent zal dit effect verergeren.

Buikpijn

Zodra je stress ervaart verplaatst de ademhaling zich vaak naar de borst. De buik is strak aangespannen, waardoor je buikpijn of -spanning kunt ervaren. Tip: dit valt makkelijk op te lossen. Maak je ademhaling bewust en verplaats die naar de buik. Het helpt een gevoel van ontspanning te ervaren.

Bij ademhaling in de borst word je sneller kortademig en kun je een benauwd gevoel krijgen. In extreme mate kun je zelfs last krijgen van hyperventilatie, als fysiek of lichamelijk symptoom van stress.

Hoofdpijn

Hoofdpijn door stress staat bekend als spanningshoofdpijn. Vaak komt dit door een verkramping in de nek, schouders of de kaak. De precieze oorzaak daarvan is niet altijd goed te achterhalen, maar stress speelt niet zelden een belangrijke rol.

Beperkt zicht

Bij langdurige blootstelling aan te veel stress krijg je de neiging om minder met je ogen te knipperen. Daardoor komt er te weinig vocht in de ogen, waardoor je na verloop van tijd een onscherp of vaag zicht zal ervaren.

Oorsuizen

De precieze oorzaak van oorsuizen is vaak onduidelijk. Toch lijkt dit vaak te maken te hebben met stress. Het probleem met oorsuizen (tinnitus) is dat dit van zichzelf tot meer stress kan leiden, waardoor er een vicieuze cirkel ontstaat.

Maagpijn

Tijdens stresssituaties besteedt het lichaam weinig aandacht aan de spijsvertering. Dit kan leiden tot maagpijn, buikpijn, misselijkheid en ook diarree. Het is een indirect gevolg van stress, en daarmee een van de belangrijke fysieke stress-symptomen.

Hartkloppingen

Het hart is heel gevoelig voor stress. Stresssituaties gelden als gevaarlijk, dus het hart maakt zich klaar om de vechten of te vluchten. Door het hart sneller te laten pompen is er meer zuurstof beschikbaar. Tegelijkertijd kan dit leiden tot een beangstigend effect.

Meer informatie over de invloed van stress bij hart- en vaatzieken lees je op de website van de Hartstichting.

Hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk is lastig op te merken, maar wel zeer schadelijk voor de gezondheid. Het is een van de fysieke symptomen van stress, als bijwerking van het immuunsysteem dat tijdelijk niet goed functioneert.

Ongezonde stress symptomen: hoe zijn die ontstaan?

Last van ongezonde stress symptomen en ben je benieuwd hoe die ontstaan? Helaas zijn niet alle fysieke en mentale klachten meteen te verklaren. De psychische en lichamelijke stress-symptomen hangen soms samen met andere oorzaken. In de meeste situaties gaat het om langdurige situaties met veel stress, waardoor het lichaam te weinig tijd krijgt om te ontspannen.

Het is verstandig om bij klachten de huisarts te bezoeken. Daarnaast kan een fysiotherapeut of een Body Stress Release-therapeut helpen de klachten te verminderen als je last hebt van spierspanning. Probeer samen met een medisch specialist de onderliggende oorzaak te vinden, waardoor je minder langdurige stress zal ervaren.


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Stress symptomen: het complete overzicht 1

 

--- Ik wil meer informatie ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

Stress symptomen: het complete overzicht 2

Ronald Nico
Ronald Nico (1985) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout toen hij 27 jaar was. Ronald heeft door zijn eigen burn-out te analyseren veel kennis opgedaan. Hij baseert zijn artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Hij is van nature (met respect) skeptisch als het gaat om alternatieve behandelingen. Hij heeft tientallen boeken over burn-out, stress en de combinatie met gezond leven gelezen. Ronald heeft ook diverse artikelen geschreven voor andere media en verscheen in dagblad de Metro. Ronald is de initiatiefnemer van Stressplein.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here