Mentale kracht zit hem niet zozeer in wat je doet, maar is vooral af te lezen aan wat je niet doet. Amy Morin schreef er een boek over, 13 Things Mentally Strong People Don’t Do. In de kern gaat het om beheersen van gedachten, gedrag en emoties, een krachtig middel tegen al te veel stress.

Wat mentaal krachtige mensen niet doen:

1. Ze hebben geen medelijden met zichzelf
Verzinken in zelfmedelijden is destructief en zit genieten van de dingen in het leven in
de weg. Het kost onnodig veel tijd, creëert negatieve emoties en raakt relaties. De kunde
is om het goede van het leven te zien, dankbaar te zijn en jezelf te waarderen.

2. Ze geven hun macht niet weg
Mensen met psychische- en emotionele klachten zijn kwetsbaar. Desondanks is het
belangrijk voor jezelf op te komen en grenzen te stellen, want het is in je nadeel als
anderen bepalen wat goed voor je is. Het devies luidt om je te blijven focussen op de
doelen die je gesteld hebt.

3. Ze gaan veranderingen niet uit de weg
Er zijn vijf stadia van verandering: precontemplatie (onwetendheid), contemplatie
(informeren en nadenken), preparatie (organiseren), actie (doen) en behoud (vasthouden).
Echter, hoe langer je wacht, des te moeilijker het wordt.

4. Ze richten zich niet op dingen die ze niet kunnen beheersen
Alle touwtjes in de hand willen houden is niet alleen vermoeiend, maar ook een illusie.
Het is eerder een angstreactie, bang om de controle te verliezen. Wanneer je die angst
loslaat door je te richten op de omgeving, zal dat leiden tot minder stress, betere
relaties, nieuwe kansen en meer succes.

5. Ze zijn niet altijd aardig tegen anderen
Niet zelden laten we het oordeel over onszelf over aan anderen. Altijd aardig zijn is
tijdverspillend, brengt je in een kwetsbare positie en maakt dat anderen altijd boos of
teleurgesteld mogen zijn. Bovendien kun je niet iedereen tevreden stellen.

6. Ze zijn niet bang voor ingecalculeerde risico’s
De mens is een gewoontedier en vaak bang om risico’s te nemen. Gebrek aan kennis om
risico’s te reduceren verhoogd het angstgevoel. Maak eens een lijstje vragen om een
inschatting te maken: Wat zijn de kosten?/Wat zijn de voordelen?/Zal dit helpen mijn doel
te bereiken?/Wat zijn alternatieven?/Hoe ziet het eruit als het lukt?/ Wat is het ergste
wat zou kunnen gebeuren?/Hoe kan ik het risico verminderen?/ Hoe slecht is het als het
faalt?/Hoe ziet het er over vijf jaar uit?

7. Ze staan niet stil bij het verleden
Het verleden is onveranderbaar. Beter is om met het heden bezig te zijn en plannen te
maken voor de toekomst. Nadenken over dat wat achter je ligt kan geen kwaad zolang de
feiten het winnen van de emoties en nieuw perspectief ontstaat.

8. Ze maken niet telkens dezelfde fouten
Reflecteren op oud gedrag (wat ging er mis-wat had je beter kunnen doen-hoe ga ik dat
voortaan doen) zorgt voor nieuw gedrag.

9. Ze zijn niet jaloers op het succes van de ander
Wrok is als woede, vaak verborgen en opgekropt. Het succes van de ander kan in de weg
staan. Maar ook als je zelf succesvol bent, is het verstandig om je niet af te laten
leiden.

10. Ze geven niet op na een mislukking
Falen is een obstakel dat te overwinnen is. Veelal overheerst het gevoel van
onzekerheid, maar doorzetten zal op den duur sterker maken.

11. Ze zijn niet bang voor eenzaamheid
Tijd vrijmaken om alleen te zijn met je gedachten is een sterke ervaring en kan helpen
om doelen te bereiken als het gericht is op groei. Alleen- zijn verhoogt onder meer de
productiviteit, empathie en vindingrijkheid.

12. Ze hebben niet het gevoel dat de wereld hen iets verschuldigd is
Het is gemakkelijk om boos te worden op de wereld om ons heen, maar het lost niets op.
Als je niet krijgt wat je hoopte, is het van belang om je ergernis opzij te zetten en
je te blijven richten op je eigen ontwikkeling.

13. Ze verwachten niet onmiddellijk succes
Realistische verwachtingen, geduld en de focus op lange termijn doelen typeren de
mentaal sterke mens.


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

De mentaal krachtige mens 1

 

--- Ik wil meer informatie ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

De mentaal krachtige mens 2

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here