Zo maak je optimaal gebruik van de energie van de zomer

0

De zomer is bij uitstek voor veel mensen dé periode om bij te tanken, op te laden, leuke dingen te doen en de tijd wat langzamer te laten gaan. Zeker wanneer je veeleisend werk hebt en veel stress ervaart, is de zomervakantie een prettige periode om even bij te komen. Toch kan de valkuil bestaan dat ook de vakantie een reeks ‘moetens’ wordt. Dat je alles wilt inhalen waar je de rest van het jaar geen tijd voor hebt gehad. Dat je van alles ‘moet’ beleven, zien of meemaken om een bijzondere vakantie te hebben. Daarom de belangrijkste activiteit om bovenaan je vakantie ‘to do lijst’ te zetten: zelfzorg.

Natuurlijk rusten we in de zomer uit maar laad je ook écht op? Daarom hier een aantal tips om optimaal van de energie van de zomer gebruik te maken.

1) Laat los

Zeker wanneer je het druk hebt met het combineren van werk en gezin ben je waarschijnlijk erg gericht op het in de lucht houden van vele ballen. Om die ballen niet op de grond te laten vallen heb je wellicht een strakke planning en probeer je alles onder controle te houden. Controle houden geeft stress. Je bent continue alert opdat alles zo gaat zoals je wilt. Loslaten is daarom voor veel mensen moeilijk. Maar hoe heerlijk is het om eens alles los te laten en de boel de boel te laten? De wereld vergaat niet wanneer jij de lat iets lager legt of bepaalde dingen niet doet. Je ziet het aan kinderen die op school aan allerlei regels en afspraken moeten houden en tijdens de zomer helemaal hun eigen gang kunnen gaan. Ze groeien letterlijk en figuurlijk en maken vaak hele ontwikkelingssprongen tijdens de zomervakantie.

Een mooi voornemen voor deze zomer: laat eens los. Letterlijk en figuurlijk. Doe eens makkelijk, plan niets en laat je verrassen door wat er komt. Maar kijk ook eens naar de overvloed aan spullen om je heen. Op vakantie kunnen we leven met veel minder, ook een vorm van loslaten. Kun je deze lijn doortrekken wanneer je weer thuis bent?

2) Voel je lichaam weer

De zomer is bij uitstek een fijne periode om meer in contact te komen met je lichaam. In ons dagelijks leven hebben we veel te maken met stress. Misschien niet in de mate dat je tot burn-out wordt gedreven, maar ook mildere vormen van stress hebben veel mensen last van zonder dat ze het weten. Deze langdurig aanhoudende stress zorgt ervoor dat je lichaam continue in staat van alertheid is.  We leven zoveel uit ons hoofd dat we de subtiele signalen van het lichaam vaak niet meer voelen of negeren.

Je hoort vaak dat mensen de eerste paar dagen van de vakantie ziek zijn omdat ze alle opgehoopte spanning in eens los kunnen laten. Besteed daarom weer aandacht aan je lichaam en voel met al je zintuigen. De zon en het water op je lichaam, geniet van eten aan de tuintafel. Maak weer bewust contact met je lichaam en luister naar de signalen. Dit kan je trainen om het de rest van het jaar wat meer te doen.

3) Geef je hoofd rust

Juist omdat de zomer erg uitnodigt om lichamelijk actiever te zijn is het een mooi moment om het hoofd tot rust te brengen. Ons hoofd maakt in ons dagelijks leven overuren, al is het maar vanwege alle schermen waar we dagelijks naar kijken. Gebruik de zomer ook eens om digitaal ‘uit te loggen’. Geef je ogen en hersenen ook eens rust van de schermpjes. Misschien is het te uitdagend om je telefoon thuis te laten op vakantie maar wees je er van bewust hoeveel stress het continue bereikbaar zijn veroorzaakt. Daag jezelf uit door een langere periode schermloos te zijn, kijken wat het je leert of oplevert. Lees een boek in plaats van naar de tv te kijken. Laat je schermpjes thuis en geniet van je uitzicht, de wolken en elkaar. Je zal zien dat je echt niets mist door niet online te zijn.

4) Doe waar je zin in hebt

Voor veel mensen bestaat het dagelijkse leven uit vele ‘moetens’ en verplichtingen waar ze niet onderuit kunnen. Wat vind je heel leuk om te doen maar heb je nooit tijd voor? De zomer is een mooi moment om te doen waar je zin in hebt. Het laat de batterij op en het geeft weer energie. De valkuil is wel dat je van alles ‘moet’ doen van jezelf wat het hele jaar heeft liggen wachten. Door te voelen waar je écht zin in hebt en dat te doen, train je jezelf om beter naar je gevoel te luisteren en niet alleen naar je hoofd (waar de moetens vandaan komen).

Maak een lijstje voor jezelf van leuke dingen die energie geven en gebruik deze lijst na de zomer om tussendoor ook je batterij op te laden. Je kunt dan eens per week of per maand iets van de lijst inplannen om te doen.

5) Een natuurlijke evaluatie moment

De zomervakantie biedt je een natuurlijk evaluatiemoment. De eerste helft van het jaar zit erop en een veelbelovende tweede helft ligt voor je te wachten. Een mooi moment om op het terras te zitten of bij zonsondergang te evalueren hoe de eerste helft van het jaar is geweest en wat je graag wilt voor de tweede helft. Wat werkt er wel voor je en wat niet?

Welke veranderingen zou je willen doorvoeren om bijvoorbeeld het vakantiegevoel ook meer in je dagelijkse leven door te voeren? Hou het niet alleen bij dromen en voornemens maar koppel hier ook acties aan. Reserveer tijd in je volle agenda om jezelf te helpen herinneren, ook al is het maar 10 minuten per week. Heb je dit al zo vaak gedaan en verandert er niets? Dan kan het raadzaam zijn om de hulp van een coach in te schakelen.

Ik wens je een mooie zomer toe!


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

 

--- Ik wil meer informatie ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here