Boekrecensie: Sterker met stress

Psycholoog Kelly McGonigal kwam met een gezondheidsstude in aanraking die haar visie op stress totaal veranderde. Volgens die studie nam het risico op overlijden bij mensen met een hoog stressniveau met 43 procent toe. Echter dat risico gold alleen voor mensen die ervan overtuigd waren dat stress hun gezondheid schaadde. Mensen die wel een hoog stressniveau hadden maar niet geloofde dat dit schadelijk was, hadden geen grotere kans op overlijden. Ze liepen zelfs minder risico dan degene die aangaven weinig stress te hebben. Dit zette de Kelly McGonigal aan om dit nader te onderzoeken. Waarna ze nu het tegenovergestelde doceert: “Een zinvol leven is een stressvol leven”. De auteur definieert stress als volgt: “Stress is wat zich voordoet wanneer iets waar je om geeft op het spel staat”. Dit betekend tevens dat je zonder stress geen betekenis vol leven kunt opbouwen. Het blijkt dat vooral je denkwijze belangrijk is in de zin van: “Wat je verwacht, is wat je krijgt”.

Mensen die stress als schadelijk ervaren zijn geneigd om de stress te vermijden. Hierdoor snel ze sneller geneigd om:

  • zich te onttrekken van de oorzaak van stress in plaats van deze aan te pakken;
  • te focussen om van de symptomen van stress af te komen in plaats van de bron op te lossen;
  • te grijpen naar middelen als alcohol, of andere verslavingen om te ontsnappen aan de stress;
  • hun energie en aandacht te richten op iets anders dan de bron van hun stress.

Mensen die geloven dat stress nuttig kan zijn, zijn eerder geneigd om:

  • te accepteren dat de stressvolle gebeurtenis heeft plaatsgevonden;
  • een plan bedenken om de bron van hun stress aan te pakken;
  • op zoek gaan naar informatie, advies of hulp;
  • stappen te ondernemen om de bron van hun stress de baas te worden, weg te nemen of te veranderen;
  • te proberen het beste te maken van de situatie. En proberen op een positieve manier te kijken naar de situatie en gebruiken deze als een kans om te groeien.

Het gaat dus vooral om het aanpassen van je denkwijze. Nog een goed voorbeeld van het belang van de denkwijze: Zelfs als mensen weten dat ze een placebo slikken kan dit een effect hebben als erbij verteld wordt dat geest en lichaam in staat zijn zelf een genezingsproces op gang kunnen brengen. Om die reden kun je jezelf dus ook trainen om de voordelen van stress in te zien. Dit werkt het effectiefst als een nieuw denkwijze wilt invoeren:

  1. nieuw gezichtpunt aanleren;
  2. oefeningen doen om de nieuwe denkwijze toe te passen;
  3. gelegenheid om te delen met anderen.

Het feit dat zich situaties voordoen waarbij je stress ervaart is niet erg. Het feit dat je weet dat je dingen doet die betekenis hebben maakt het al beter. Vervolgens gaat het erom of je de stresssituatie als helpend ziet omdat het bijvoorbeeld helpt  aan meer moed. Veel mensen die last hebben van stress ervaren zichzelf als zwak of onbekwaam maar als je ziet dat stress juist optreed zodra je iets zinvol vind, kun je stress in een ander verband zien. Want het is toch logisch dat iets wat je belangrijk vind je raakt?

Daarnaast is iets als een uitdaging leren zien in plaats van een bedreiging al helpend. Als je je reactie op stress gebruikt als een middel om tot actie over te gaan hoef je geen slachtoffer te worden van stress.  Maar gebruik je de stressreactie juist om je eigen kracht beter te leren kennen.

Iedereen ervaart van alles, als je continu denkt: “Waarom overkomt mij dit”, zul je je een slachtoffer voelen en stress ervaren. Terwijl als je denkt: “Wat je niet dood maakt, maakt je sterker”, zul je je krachtiger voelen. Dit doe je door te bedenken wat je ervan geleerd hebt en je af te vragen hoe dit je sterker kan maken. Dus richt je voortaan meer op het positieve van de ervaring.

Stress maakt ook sociaal. Door stress wordt er een hormoon aangemaakt waardoor je steun zoekt en iemand verteld hoe je je voelt. En ook als je anderen helpt herstel je zelf beter van stress, hierdoor heb je veerkracht.

Kortom, het boek bevat veel voorbeelden en oefeningen om stress vanaf nu in een ander kader te leren plaatsen.  Realiseer je dat hoe je denkt over stress is belangrijker dan de hoeveelheid stress die je ervaart. Als je in een stresssituatie denkt: “Dit is mijn lichaam die me helpt om deze uitdaging aan te kunnen”, gelooft je lichaam je en wordt je stressreactie gezonder. Heb vertrouwen dat je de uitdagingen van het leven aankan en dat je er niet alleen voor staat. Al met al dus de moeite waard dit boek met prikkelende stelling te lezen en toe te passen!

Klik hier om ‘Sterker met stress’ direct te bestellen bij Bol.com


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >