Boekrecensie: Spelen in stilte van Irma Smegen

335

Toen ik het boek ‘Spelen in stilte, mindfulness in de klas’ kreeg, was ik erg benieuwd of dit boek nog iets zou toevoegen aan de andere mindfulnessmaterialen die ik al eerder mocht testen in de klas. Al bij het lezen van de eerste pagina’s kon ik deze vraag positief beantwoorden.

Het boek start namelijk met een uitgebreide uitleg over wat mindfulness precies is, waarom en hoe dit goed toepasbaar is in de klas. Nu was dit voor mij niet allemaal nieuw, maar voor iemand die nog geen ervaring heeft op dit gebied, is het een heel fijn, eenvoudig te lezen verhaal. Wat ik zelf een heel fijn stuk vond om te lezen, is het hoofdstuk ‘Wat kun je met mindfulness leren?’ Hierin worden verschillende punten beschreven met onderbouwing vanuit de literatuur en met voorbeelden uit de praktijk. Vooral deze voorbeelden zijn een eye-opener. Hierdoor besef je dat sommige praktische ‘problemen’, zoals kinderen die moeite hebben met stilzitten, op te lossen zijn door structureel mindfulness in de klas in te zetten.

In het volgende hoofdstuk wordt er aandacht besteed aan de taak van de leerkracht tijdens de mindfulnessoefeningen. Hoe zorg je voor een goede beginsituatie? Hoe kun je ervoor zorgen dat kinderen snappen wat ze aan het doen zijn? En wat doe je met kinderen die niet mee kunnen of willen doen? Er staan erg goede tips in, die ik graag had willen lezen voordat ik een tijd terug met mindfulness in mijn kleuterklas begon.

De oefeningen in het boek zijn verdeeld in negen aandachtsgebieden: ademen, bewegen, vriendelijke aandacht, vriendelijke wensen, je bewust zijn van je lichaam, gevoelens en emoties, observeren, maken (tekenen, schilderen, kleuren, lezen, vormen en schrijven), eten en drinken en luisteren.

Bij iedere oefening staat op welk aandachtsgebied de focus ligt, de minimale en maximale tijdsduur van de oefening, of het een individuele oefening, een oefening voor tweetallen of voor de hele groep is en tips om de oefening anders aan te pakken of uit te breiden. Ook staat er beschreven hoe je de kinderen betrokken kunt maken bij de oefening. Dit kan zijn door het uitleggen van het doel van de oefening. Ook kan dit door een  verbeelding te vertellen, waardoor de kinderen echt worden meegenomen in een fantasiewereld en zich hierdoor beter op de oefening kunnen focussen. Dit kun je vaak ook bereiken door een ondersteunend filmfragment (soms gericht op kinderen, soms als uitleg voor de leerkracht) op de site te bekijken. In dat geval staat er een symbool van een computer bij de oefening. Ook kan dit symbool aangeven dat er een muziekfragment bij de oefening te vinden is op de site.

Ik vind het een zeer een compleet boek, waar iedere leerkracht iets aan kan hebben. Zowel een leerkracht die net start met mindfulness in de klas als de meer ervaren leerkrachten kunnen iets halen uit dit boek. Er staan 52 goed bruikbare oefeningen in, die weinig materialen en voorbereiding nodig hebben. Je kunt de oefeningen kort (bijvoorbeeld 2 minuten) laten duren of bij de wat oudere kinderen lang (misschien wel een half uur). De oefeningen zijn dus eigenlijk iedere dag toepasbaar, ook als (of juist zeker als) je een druk lesprogramma hebt. Ook zijn de fragmenten op internet een waardevolle toevoeging. En een mooie bijkomstigheid is dat je met de aankoop van het boek ‘Spelen in stilte’ ook nog eens de stichting Heart4education steunt.

‘Spelen in stilte’ is te bestellen op www.speleninstilte.nl

Vorig artikelVorm je eigen mening voor minder stress
Volgend artikelStressbestendigheid verhogen? Ga sporten!
Nancy Plijter
Nancy staat al vanaf 2008 voor de klas in het basisonderwijs en met name in de groepen 1 en 2. Nancy is ervan overtuigd dat kinderen 'goed in hun vel' moeten zitten om goed te kunnen leren.