Vorm je eigen mening voor minder stress

1105

Als je de meningen van anderen te veel aanneemt geeft dat stress. Want iedereen heeft een andere mening. Hierdoor voel je je heen en weer geslingerd. En wat je weet als nog niet wat je kunt doen. Terwijl je hoopt het duidelijker te krijgen wordt neemt de verwarring alleen maar toe. Soms geven mensen ongevraagd hun mening en dat kan je ook in de war brengen.

Op je werk vertel je dat je een andere functie hebt geaccepteerd. Jouw leidinggevende zegt dat zij wou dat je dit eerder had laten weten. En dat er toch ook binnen het bedrijf van alles mogelijk was geweest. Al jaren zeg je waar je tegen aanloopt maar er wordt niets meegedaan. Dat was ook jouw motivatie om naar een andere baan te gaan zoeken. Door wat jouw leidinggevende zegt ga je twijfelen of je wel een goed besluit hebt genomen. Jouw collega’s zeggen dat ze het zo jammer vinden dat je weggaat. En ja, je had het ook leuk met je collega’s, dus  ga je twijfelen. “Stel nou dat de collega’s bij mijn nieuwe functie niet zo leuk zijn”, denk je dan. En als jouw partner dan ook nog eens je neus drukt of het feit dat je wel weer een proeftijd hebt. Dat je hiermee echt al jouw zekerheden overboord gooit, ga je nog meer twijfelen.

Doordat je je heel veel aantrekt van de mening van anderen ga je vaak twijfelen en doe je niet de dingen die je eigenlijk zelf graag wilt. Je voelt je onzeker doordat je zoveel verschillende meningen hoort. Je gaat twijfelen aan wat je moet doen. Hierdoor ga je piekeren. Je voelt je ongelukkig en verdrietig omdat je niet echt het leven leidt dat je diep van binnen eigenlijk zou willen. In plaats daarvan leef je het leven dat je denkt dat anderen van je verwachten.

Als je buiten jezelf bevestiging zoekt bij anderen, zal je heel veel verschillende meningen horen. De één zegt dit tegen je, de ander zegt dat je dat moet doen. Het helpt je niet omdat je je alleen nog maar meer heen en weer geslingerd voelt. Elke mening heeft wel iets in zich wat goed klinkt en wat is dan wijsheid?

Maak vaker gebruik van jouw eigen wijsheid. 
Misschien kreeg je als kind te horen dat jij eigenwijs was. En dat jouw wil achter de deur staat. Dus heb geleerd dat jouw mening er niet toe doet. Hierdoor ga je jezelf later continu in twijfel trekken. Je hebt dan geleerd om jezelf niet serieus te nemen en vooral te luisteren naar wat je ouders en laten anderen ergens van vonden.

Het is mogelijk om te luisteren naar de mening van anderen, terwijl jij je eigen mening hebt. Je hoeft het niet eens te zijn. Je kunt in overweging nemen wat een ander zegt. Maar is belangrijk om zelf te mening te vormen en je niet alleen door anderen te laten beïnvloeden.

Neem meningen van anderen niet klakkeloos aan. Iedereen, ook ik, praat vanuit zijn eigen ervaringen met de wereld. Wat voor de één werkt hoeft niet voor jou te werken. Waar iemand anders gelukkig van wordt, hoef jij niet gelukkig van te worden. Dus filter de meningen van anderen, laat je inspireren en ontdek wat jij er zelf van vindt.

5 tips om stress te besparen door meer vanuit je innerlijke wijsheid te leven

  1. Richt je meer op jouw eigen wijsheid;
  2. Sta vaker stil bij wat je ergens zelf van vindt;
  3. Neem je eigen wijsheid serieus;
  4. Laat je inspireren door anderen;
  5. Neem niets klakkeloos over.

Een moeder had het gevoel dat haar kind naar een andere school moest en ze deelde dit mee aan de directie. De directrice was het hier niet mee eens, logisch want ze had een ander belang. Na een gesprek met de juf bleef de moeder met een schuldgevoel zitten omdat de juf benadrukt dat het belastend zou zijn voor haar zoon om zijn vriendjes achter te laten. Vervolgens kreeg ze op het schoolplein ook nog het oordeel van andere moeders over zich heen. Ze voelde zich overweldigd, schuldig en begon te twijfelen. Ik stelde haar wat vragen waardoor ze duidelijk kreeg hoe ze tot dit besluit gekomen was. En dat gaf haar de rust en bevestiging die ze zocht dat dit een goed besluit was, en dat ze niets hoefde met de mening van anderen.

Kortom bespaar jezelf stress, piekeren, verdriet en twijfels. En ontdek je eigen wijsheid! Je kunt je laten inspireren door anderen, maar uiteindelijk bepaal je zelf hoe jij je leven leid. Op deze manier ervaar je ook nog meer rust en geluk.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelStop met vergelijken
Volgend artikelBoekrecensie: Spelen in stilte van Irma Smegen
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.