Houden van jezelf. Het klinkt vaag en als een open deur. Je eerste reactie is misschien wel: ‘dat doe ik al’. Waarschijnlijk wel, tot op zekere hoogte en waarschijnlijk vooral onder voorwaarden. Wanner je 5 kilo lichter bent, je haar goed zit, gepromoveerd bent, dat project geslaagd is, gesport hebt deze week etc.

Van de circa 65.000 gedachten in ons hoofd is het merendeel negatief en kritisch, vooral die over onszelf. De hele dag door geven we onszelf interne kritiek en commentaar. Een grote bron van stress. De liefde is ver te zoeken….. Zou je dat ook tegen een goede vriendin zeggen? Dit filmpje maakt dit pijnlijk duidelijk:

https://www.youtube.com/watch?t=12&v=3tM2Z0-zFcw

Maar je kunt jezelf trainen om het anders te doen. Om je bewust te zijn van de conversaties in je hoofd en met een liefdevolle blik te kijken, vooral naar jezelf.  Vanuit de liefdevolle blik kun je jezelf ondersteunen en beter voor jezelf zorgen. Veel niet effectieve gedragspatronen komen voort door te weinig liefde voor jezelf. Want meestal kunnen we het wel goed voor anderen zorgen (je werk, je baas, je partner, je kinderen etc) en plaatsen we onszelf op de laatste plaats. Om er na een tijd achter te komen dat je compleet leeg bent geraakt.

Ook zijn we voor onszelf veel strenger dan voor anderen. De lat leggen we voor onszelf veel hoger. De wensen en verlangens van anderen gaan vaak voor. Ga voor jezelf eens kijken, hoe doe jij dit? Meet jij ook met verschillende maten voor anderen en voor jezelf?

Dus, tijd om iets liever te worden voor jezelf. Waar kun je beginnen?

Stop met zelfkritiek

Wees je allereerst bewust hoe je tegen jezelf praat van binnen. Wanneer je een ‘fout’ hebt gemaakt, iets niet gelukt is, alles wat er nog ‘moet’ gebeuren. Zou je zo ook tegen een vriend(in) praten of tegen een baby? Toch zit deze kritische stem er niet voor niets, deze is er om je te beschermen en doet zijn werk erg goed. Het is een innerlijk deeltje van jezelf, je zult deze nooit kwijtraken. Wat je wel kunt doen is om deze stem wat minder invloed te laten hebben door de volumeknop lager zetten.

Mildheid en acceptatie

Wees vervolgens mild voor jezelf. Iedereen maakt wel eens een verkeerde keuze. Het heeft geen zin om jezelf schuldig te voelen over dingen die wel of niet zijn gedaan. ‘ik had beter… “. Laat dat gaan en accepteer dat jij toen in die situatie alles hebt gedaan wat toen in jouw vermogen lag. Nu zou je het wellicht anders doen maar toen wist je niet beter. Zoek het ‘warme’ moederlijke deel in jezelf op en draai deze volumeknop wat hoger.

Verwen en verzorg jezelf goed

Wanneer je veel stress hebt kun je jezelf voorbij lopen en vergeten. Goed voor jezelf zorgen is belangrijk om je draagkracht en veerkracht te vergroten. Je kunt dan denken aan fysieke zaken zoals rust en voeding maar ook aan geestelijke voeding. Voedt en verwen jezelf met zaken die bijdragen aan je energie, inspiratie en welzijn. Net als een plantje dat regelmatig water nodig heeft en een scheutje pokon.

Geef jezelf complimenten

Hoe vaak geef je jezelf een compliment? Zoals ik al schreef, bij velen van ons heeft de kritische stem de bovenhand en letten we bij onszelf vooral op de kritische punten. Train jezelf om ook de goede dingen te zien en te benoemen. Bijvoorbeeld voor de spiegel of door aan het einde van de dag drie dingen op te schrijven waar je tevreden of blij over bent aan jezelf. Het zal in het begin vreemd voelen omdat we niet gewend zijn om onszelf op de borst te kloppen. “Bescheidenheid siert de mens en we moeten niet boven het maaiveld uitsteken” toch? Niet meer naar luisteren en kijk hoe geweldig je bent! Dat geeft zoveel positieve energie!

Gun jezelf plezier!

Nog een paar leuke ingepeperde overtuigingen: ‘ je moet hard werken’ en ‘ je tijd nuttig besteden’, ‘op de bank zitten is voor nietsnutten’. Hoor je het je vader of je moeder nog zeggen? Ik wel. Het maakt dat velen van ons zichzelf geen tijd gunnen om plezier te maken want ‘er moet nog van alles’ en dan komen leuke dingen op de laatste plaats. Maar juist wanneer de druk hoog is en je veel ‘moet’ is het plezier hebben een belangrijke ondersteuning en afwisseling om de batterij weer op te laden. Wanneer je geen plezier meer maakt verkleint je verkracht. Om productief te zijn is het belangrijk om ook te kunnen ontspannen en lol te hebben. Geef jezelf toestemming om dit te doen en voel je vooral niet schuldig, het is juist heel nuttig!

Laten we stoppen met zo kritische en streng voor onszelf te zijn! Bedenk zo nu en dan dat er een heel klein stukje van je innerlijke zelf nog een klein kind is. Dat kind heeft steun, aanmoediging en liefde nodig! Jij bent degene die het dat kan geven.


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

 

--- Ik wil meer informatie ---


Advertentie

Moe, lusteloos, angst en paniek?
Stress, overspannen, burn-out?
Uw herstel begint hier!

BoFit biedt snel deskundige hulp bij burn-out en stress gerelateerde klachten, zoals slecht slapen, veel piekeren, hartkloppingen, hyperventilatie en een slechte concentratie.

Beweging en coaching in de natuur

Onze ervaren coaches werken volgens de effectieve BoFit-methode: lichaamsbeweging zonder prestatiedruk in combinatie met cognitieve en mentale coaching in de natuur. In vier opeenvolgende stappen werkt u eerst aan uw fysieke, mentale en emotionele herstel en daarna bouwt u uw eigen kracht op. De BoFit-methode is wetenschappelijk onderbouwd.

Resultaat van het BoFit-hersteltraject:

  • Positief zelfbeeld en een goede lichamelijke conditie.
  • Gezonde gedrevenheid en een optimale energiebalans.
  • Gerichte buikademhaling en een ontspannen lichaamshouding
  • De juiste balans tussen gevoel, verstand en lichaam om gewenste keuzes te maken.

Meer informatie >

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here