fbpx
Home Stress blogs Lachen helpt je ontspannen!

Lachen helpt je ontspannen!

676

Wist je dat lachen je helpt te ontspannen? En dat kun je goed gebruiken als je een druk leven hebt met werk, een partner, kinderen, hobby’s en een huishouden dat allemaal jouw aandacht vraagt. En als je zo veel taken hebt, is het lastig om overal voldoende tijd aan te besteden. Dit spanningsveld kan leiden tot spanningen in je lichaam en stressklachten.

Drukte kan zich uiten in fysieke klachten zoals, nek- en schouderpijn, rugpijn en hoofdpijn. Je kunt ook last hebben van onrust in je hoofd, slechter slapen en sneller geïrriteerd zijn. Je hebt een gejaagd gevoel en er komt niet zo veel uit je handen als voorheen.

Door de drukte lopen de spanningen op en als de spanningen niet worden ontladen, blijven ze in je lichaam. Door de waan van de dag denk je er vaak niet over na om je ontspannen. Je hebt gewoon weg geen tijd om je te  ontspannen. Daarnaast ben je ook gewoon te moe om iets te ondernemen.

Lachen neemt de druk van alles wat nog “moet” even weg. Tijdens het lachen produceren je hersenen endorfine, ook wel het gelukshormoon genoemd. Om die reden zorgt lachen voor ontspanning. Kinderen lachen van nature dan ook graag en veel. Een lachbui zorgt voor een spanningsontlading, waardoor je bloeddruk daalt, je hartslag vertraagt en je spieren ontspannen. Je voelt je emotioneel opgelucht en ontspannen. Daar komt nog bij dat het hormoon endorfine een kalmerend en pijnstillend effect heeft. Tevens stimuleert lachen het immuunsysteem waardoor jouw lichaam de strijd met virussen, bacteriën, parasieten en ziektecellen beter aan kan.

Geef jezelf toestemming om geen reden nodig te hebben om te lachen. Waarom wachten op een reden om te lachen? Het lijkt misschien raar, je zult merken dat het werkt. Als je eenmaal weet hoe je bewust een lach kan starten, dan kun je waar en wanneer je maar wilt je spanningen ontladen en je gezondheid verbeteren met lachen.

Wees gewaarschuwd, als je het lachen eenmaal hebt ontdekt zul jij je gemiddeld gezien veel beter voelen. Het lachen werkt in alles door de gehele dag! Kinderen zijn nog in contact met pure levensvreugde, iets wat je als volwassene vaak een beetje kwijt raakt door alle dagelijkse beslommeringen. Door bewust meer te gaan lachen, kun je weer in contact komen met die pure levensvreugde. Je kunt starten met het lachen als je alleen bent, dan voel je je misschien meer op je gemak. Je kunt het ook voor de spiegel doen. Probeer het lachen ook eens in een groep, het werkt aanstekelijk, je bezorgt anderen ontspanningen en het bevorderd het gevoel van saamhorigheid.

Onderschat de kracht van het lachen niet, doe het echt, dan zul je het ervaren. Bedenk dat lachen een serieuze zaak is 😉 want je werkt aan je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Let er wel op dat je mensen niet uitlacht, daar krijg niemand een positief gevoel van.

3 tips om je te ontspannen met lachen

  1. Leg een voorraad lachmateriaal aan: Als je van moppen houd, maak dan een moppenboekje! Als je van films houd, zorg voor een voorraad humoristische films of programma’s die je kunt bekijken. Als je van lezen houd, zoek je boeken die je aan het lachen maken.
  2. Oefen om te lachen om dagelijkse frustraties in plaats van er over te klagen. Als je de humor probeert in te zien, voel je je veel beter. Vaak kun je achteraf lachen om situaties, waarom later lachen als het nu al kan?
  3. Doe een lachmeditatie van 10 minuten. Je begint door een lach te creëren door je mondhoeken te krullen. Je gaat vervolgens steeds meer glimlachen en vervolgens gemaakt lachen. Je merken dat de lach vanzelf natuurlijker wordt. Ga door tot je buldert vanuit je buik. Sluit af door je ogen te sluiten en de lach te laten stoppen. Adem rustig in en uit en geniet van de ontspanning. Deze meditatievorm komt oorspronkelijk uit India en helpt je in eerste instantie ontspannen door het lachen. In 2e instantie wordt deze ervaring verdiept door de stilte erna.

Kortom lachen is een manier om uit je dagelijkse spanningen te ontstappen en te ontspannen. Op deze manier stop je de opbouw van spanningen in je nek, schouders, en hoofd. Je bent minder snel geïrriteerd en slaapt beter. Doordat je je weer kunt ontspannen kun je beter relativeren en zie je sneller nieuwe mogelijkheden. Je kunt iedere grap of ongewone situatie aangrijpen voor een lachbui, want je weet nu: “Lachen is gezond”!