fbpx
Home Stress blogs Tech-burn-out herkennen en ermee omgaan

Tech-burn-out herkennen en ermee omgaan

77

Tech-burn-out herkennen en ermee omgaan

Als je in de tech-sector werkt, ken je waarschijnlijk wel iemand die een burn-out heeft ervaren. Ik hoop natuurlijk dat deze burn-out ervaring jou niet is overkomen maar misschien ben je wel getuige geweest van een collega die “crashte en verbrandde” vanwege een hoge mate van stress die nooit werd verlicht. Helaas kan dit soort on-the-job burn-out, in de tech-industrie of een andere, leiden tot meer dan alleen het mislukken van een carrière.

Professionals in de geestelijke gezondheidszorg erkennen burn-out als een ernstig lichamelijk en psychisch probleem. Indien onbehandeld, kan de chronische stress die tot burn-out leidt, er zelfs toe leiden dat iemand zelfmoordgedachten heeft. De constante afgifte van cortisol en andere stressgerelateerde hormonen veroorzaakt gevaarlijke onevenwichtigheden in je geest en lichaam, wat kan leiden tot een onvermogen om normaal te functioneren. 

Daarom is het zo belangrijk om de symptomen van een technische burn-out te identificeren, zodat je ze kunt aanpakken voordat je het slachtoffer wordt van deze zeer reële ramp op het gebied van technologie.

Wat is technische burn-out?

In de technologische industrie zijn werknemers maar al te bekend met burn-out. Lange werkdagen, werkdagen zonder vrije tijd komen vaak voor. Burn-out is een aandoening van de effecten van langdurige stress, die ernstige gevolgen hebben voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Let op de volgende symptomen om een ​​mogelijk geval van technologische burn-out te identificeren:

  • Lange werkdagen in een hectisch tempo
  • Zich niet gewaardeerd voelen en er misbruik van worden gemaakt op het werk
  • Slechte slaapkwaliteit
  • Constante prikkelbaarheid, en niet alleen bij jouw collega’s
  • Een frequente en ongebruikelijke crash in productiviteit
  • Een gevoel dat je je baan haat
  • Niet meer van vrijetijdsactiviteiten genieten en de hele tijd aan je werk denken
  • Je hebt het gevoel dat er geen “goede dagen” zijn, en elke dag slecht is.

 

Hoe een tech-burn-out te vermijden en ermee om te gaan

Het is altijd beter een gezondheidstoestand te voorkomen dan te behandelen. Zeker wanneer het te maken heeft met een hoge dosis van langdurige stress. Wanneer je constante, niet aflatende stress ervaart, zullen je lichaam en geest uiteindelijk breken als je geen pauze neemt. Plan dus regelmatig pauzes gedurende de dag om aan iets anders dan je werk en  carrière na te denken.

Kijk naar de lijst met symptomen hierboven. 

Wanneer je meer dan één van die technische burn-out symptomen in je leven begint op te merken, stop dan met wat je aan het doen bent. Denk aan je carrière en je persoonlijke leven. Geef prioriteit aan wat belangrijk voor je is. Werk is prima, en toewijding aan je werk is bewonderenswaardig. 

Aan de andere kant, als je de werkzaamheden ervaart als een energievreter en je niet genoeg energie krijgt van je werk dan is het wellicht tijd om eens naar iets anders uit te kijken.

Wat kun je zelf doen aan een tech-burnout?

Je kunt zelf erg veel langdurende stress voorkomen door een paar simpele dingen in acht te nemen. Vooral bewustzijn creëren zal een andere ervaring van je dagelijkse werk en privéleven opleveren.

  • Zorg voor voldoende rust. 
  • Blijf goed gehydrateerd, zowel op het werk als daarbuiten. 
  • Eet een gezond, uitgebalanceerd dieet. 
  • Vergeet niet regelmatig te sporten

Al deze activiteiten leiden tot een lichaam en geest die van nature stress en angst aankunnen. Zoals je al weet, zijn stress en angst frequente metgezellen op technologisch gebied, dus zorg ervoor dat je de vereiste stappen onderneemt om te voorkomen dat een technische burn-out je leven negatief beïnvloedt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >