Vakantiestress verpest het vakantiegevoel: zo kun je dit voorkomen

187

Vakantie gaat vaak belabberd van start met vakantiestress. Op het werk moet vlak voor de vakantieperiode in ijltempo een groot aantal dossiers afgewerkt worden. Voordat je op vakantie gaat, dient tegelijkertijd nog allerlei formaliteiten zoals paspoorten en inentingen te regelen. Vakantiegangers beginnen dikwijls gespannen aan wat de mooiste periode van het jaar moet worden. En daar stopt het niet. Er zijn immers veel zaken waar we geen of weinig controle over hebben.

Vakantiestress: oorzaak en gevolg

Kom je zonder pech of ongeval aan op je bestemming? Zal je op tijd de plek bereiken waar je afgesproken hebt met vrienden of familie? Hoe kalmeer je de oververhitte kleuters achterin de wagen wanneer je stilstaat in een ellenlange file? Zal de hotelkamer nog vrij zijn na de verloren uren in het drukke verkeer? Zal het vakantiehuisje meevallen? En het reisgezelschap? Vergt het leven in een ander klimaat enige aanpassing? Dergelijke vragen leiden vaak tot piekeren. Je voelt de bui al hangen. Vermoeidheid, frustratie en irritatie maken geen goede cocktail. Vakantiestress heeft toegeslagen. Dit kan zelfs leiden tot erg onaangename symptomen. De vakantie valt hoe dan ook helemaal of gedeeltelijk in het water. En dat is jammer. Vakantiegangers die aan MindFulness hebben gedaan kunnen vaak beter met vakantiestress omgaan. Zij hebben handvatten geleerd om met simpele oefeningen het vakantiegevoel niet te verpesten met een blijer gezin tot gevolg.

Goede voorbereiding helpt ter voorkoming van vakantiestress

Een goede voorbereiding kan veel vakantiestress voorkomen. Plan je reisweg op voorhand. Voorzie een alternatieve route en een aantal pauzes om even te ontspannen. Rust voldoende uit voor je de weg opgaat. Kijk je wagen na voor vertrek. Kijk na of je autoverzekering volstaat. Je autoverzekering vergelijken met soortgelijke producten van andere verzekeraars kan interessant zijn. Misschien heb je nood aan een andere of een extra verzekering. Maak goede afspraken met de personen in je reisgezelschap. Wat verwachten je medereizigers van hun vakantie? Wie regelt wat tijdens de uitstap? Voorkom teleurstelling en begin vooral op tijd aan deze voorbereiding.

Tijd voor ontspanning

Geef ontspanning een kans. Je gaat op vakantie om even weg te zijn van het alledaagse. Laat de dagelijkse sleur dan ook zoveel mogelijk thuis. Zit niet de godganse dag in je inbox. Laat je smartphone even aan de kant liggen. Maak tijd voor je geliefden. Doe het rustig aan en stem je af op de couleur locale. Houd een siësta net zoals de locals. Laat de teugels voor één keer vieren. In het begin kan dat best lastig zijn. Je zal echter ondervinden dat rust zal volgen en je vakantiestress zal afnemen.

Vakantie is een investering

Zie vakantie als een investering in jezelf en je geliefden. Een tripje naar het buitenland kost je heel wat zuurverdiende tijd en aardig wat geld. In de uurtjes na je werk online je autoverzekering vergelijken met een andere of online een reisroute plannen lijkt weinig aanlokkelijk. Maar het is het waard. Bereid je goed voor en vertrek zorgeloos op vakantie. Terwijl je dit doet, schep je ruimte voor ware ontspanning. Je wil je investering toch zien renderen? Anders is het zonde van de tijd en de centen. Geef mislukking dan ook zo weinig mogelijk ruimte.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelTech-burn-out herkennen en ermee omgaan
De redactie van Stressplein bestaat uit een groot aantal specialisten uit het werkveld. Hieronder vallen stresscoaches, mindfulness coaches, maar ook ervaringsdeskundigen.