Zo kom je stressvrij de feestdagen door

December, de maand van verstilling, rust en naar binnen keren. Of juist de maand van verplichtingen, moetjes en te veel en te druk?

Wanneer je kijkt naar de cyclus van de natuur zie je weinig beweging en activiteit aan de buitenkant, alles keert naar binnen. Wanneer je kijkt naar ons eigen leven gaan veel  mensen in december juist nog een eindsprint in. Op het werk moet er van alles af voor het einde van het jaar om vervolgens vlak voor de feestdagen in de stress te schieten over alles wat thuis nog moet gebeuren.   

Als we nou iets meer van de natuur zouden overnemen dan maakten we het onszelf wat makkelijker. En laten we eerlijk zijn, misschien moet je wel van alles maar diep van binnen wil je het liefst thuis bij de open haard zitten met een goed boek. Kon je hier maar aan toegeven….

Als zelfstandige is het iets makkelijker om aan deze behoefte toe te geven maar misschien heb jij die luxe niet. Onderzoek dan manieren waarom je wel meer van deze winterenergie gebruik kan maken. Lukt het niet op het werk, doe het dan privé. Bouw een evaluatiemoment voor jezelf in en schakel een paar versnellingen terug in plaats van het doorrazen in de hoogste versnelling.

Maar dan die feestdagen. Het is mooi wanneer je deze in rust en gezelligheid kunt doorbrengen.  De kerstboom opzetten, de kachel aan, genieten van een lekker warm drankje, een goed boek, een film. Gewoon lekker relaxen.  De realiteit is vaak dan de feestdagen omringt zijn met grote pieken stress. In plaats van rustig aan doen worden de dagen helemaal vol gepland met verplichte bijeenkomsten. En daarnaast ligt de lat ook nog erg hoog.  De perfecte boom, het huis decoreren, nieuwe kleding uitzoeken, een uitgebreid -tig gangen diner maken, de juiste cadeaus voor onder de boom etc.

En het vervelende is: we houden het met elkaar in stand. 

Waarom spreken we niet met elkaar af dat we gewoon eens relaxed die feestdagen in gaan? Dat we de lat lager leggen voor onszelf en voor elkaar? Dat samenzijn en gezelligheid belangrijker is dan perfectie?

Om hiermee te beginnen een aantal tips om de feestdagen stressvrij door te komen.

1.      Lijstjes. Heb je veel op de hals gehaald?  Kerstdiner voor school of thuis. Veel kado’s of andere zaken die je nog moet regelen? Maak dan lijstjes voor het overzicht en om je hoofd leeg te maken.

2.      Adempauze. Neem tussen de bedrijven door met familie en schoonfamilie (of andere verplichtingen)ook regelmatig even tijd voor jezelf. Door bijvoorbeeld even 5 minuten in de tuin terug te trekken om een luchtje scheppen.

3.      Plug uit. We zijn snel geneigd om lege tijd op te vullen met de telefoon. Sociale media of appjes checken. Door elke keer iets te checken maken je hersenen een bepaald stofje aan wat een kortdurende ‘rush’ geeft, waardoor je hersenen ‘aan’ blijven.  Geef je hoofd af en toe de luxe om zich te vervelen.

4.      Geniet van het nu. Snelheid, vluchtigheid, haast en stress. Zomaar een aantal termen van deze dagelijkse realiteit. Ken het gevoel nog van die ouderwetse kerstdagen toen je klein was of vanuit de films? Probeer dit gevoel eens terug te halen en het niet als verplichting te zien maar als een kind te genieten van deze magische tijd. 

5.      Opladen. Juist in deze periode van weinig activiteit is de natuur van binnen aan het opladen om later nog meer te groeien. Sta jezelf toe om minder te doen en jezelf op te laden en van binnen te voeden. Plan dingen in waar je blij van wordt, waar je batterij van oplaad.

6.      Ga de natuur in.  Tijdens de feestdagen eten we vaak meer dan dat we nodig hebben en zitten we veel binnen. Probeer tussendoor ook van de natuur te genieten en een wandeling te maken met elkaar. Om het eten te laten zakken maar ook voor de ontspanning.

7.      Leg de lat wat lager. Deze laatste tip geldt niet alleen voor de feestdagen. Veel stress ontstaat door de eisen die we onszelf opleggen. Je kunt natuurlijk niet een kant en klare stoommaaltijd aankomen tijdens het kerstdiner, of wel? Zelf vind ik het heerlijk om uitgebreid te koken alleen heb ik wel de lat wat lager gelegd. Ik hoef niet meer het vorige jaar te overtreffen. Ik prefereer het gezellig aan tafel zitten boven de hele tijd alleen in de keuken te staan.

Ik wens je mooie en ontspannen feestdagen toe!

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelLoterij maakt gelukkig!
Volgend artikelDepressie: oorzaken en oplossingen
Marta van Sitteren begeleidt ondernemers en professionals die last hebben van stress en chronisch tijdgebrek middels trainingen, workshops en individuele coaching. Vraag op haar site haar gratis e-book aan met 5 strategieën voor meer rust in je hoofd.