10 tips om een slechte dag om te buigen

Niet alle dagen zijn overgoten met zonneschijn en fluitende vogels. Zo nu en dan heb je ook wat moeilijke dagen er tussen zitten. Van die dagen dat alles mis lijkt te gaan. Je komt moeilijk uit bed, de hele dag loop je achter de feiten aan en niets lijkt te lukken. Hoe doorbreek je zo’n dag?

Je kunt je erbij neerleggen dat je ‘zo’n’ dag hebt en lekker met een dekentje op de bank je favoriete serie gaan kijken. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Soms kun je niet anders dan gewoon doorgaan met de dagelijkse verantwoordelijkheden  die op je bordje liggen. Hoe zorg je er dan voor dat je de negatieve spiraal van zo’n dag doorbreekt?

Het kan je helpen om jouw eigen gewoontes onder de loep te nemen en te kijken of je door bepaald gedrag of houding te veranderen, je beter met dit soort dagen kunt omgaan.  Het zal alleen nooit zo zijn dat elke dag perfect gaat zoals jij wilt. Dat is het leven nou eenmaal. Wanneer je het streven naar perfectie loslaat en leert surfen op de golven die er zijn, zul je merken dat het lichter en makkelijker wordt om met dit soort dagen om te gaan.

Hier zijn 10 manieren die ik zelf regelmatig toepas en mij erg helpen om de negatieve spiraal van zo’n dag om te buigen naar een positieve en productieve dag.

1. Activeer je lichaam

Op zo’n dag dat je moeilijk uit bed komt en je verwacht dat het ‘weer zo’n dag’ wordt, activeer dan je lichaam. Bijvoorbeeld door wat rek-, strek- of krachtoefeningen om de energie te laten stromen en de watten uit je hoofd te krijgen. De zonnegroet uit de Yoga is een hele geschikte oefening om in de ochtend al je spieren te activeren.

2. Adem diep

Door regelmatig te letten op je ademhaling wordt je je bewust van je lichaam en ga je uit het hoofd. Adem diep in en laat op de uitademing een diep zucht. Of let gewoon een paar minuten op je ademhaling en registreren waar deze zit in je lijf en wat het tempo is. Bij de meeste mensen zit de adem vrij hoog en gaat deze ook te snel. Heb je moeite om laag en diep te ademen? Ga dan even op je rug of op je buik liggen, dan is het makkelijker om een buikademhaling te oefenen.

3. Knuffel iemand

Misschien een lastige tip om dit toe te passen op het werk maar knuffelen zorgt voor ontspanning en stressverlaging. Net als het aaien van een huisdier. Heb je ‘zo’n dag’ achter de rug? Knuffel dan gelijk een dier of mens wanneer je thuiskomt J

4. Verander je manier van kijken

Op deze negatieve dagen gaat je denken soms ook in de negatieve spiraal mee omlaag. Je gaat vaker klagen want niets lukt zoals je wilt, je hebt er geen zin in, je worstelt je door de dag etc. Om de negatieve spiraal in je hoofd te doorbreken helpt het om anders te kijken. Verwissel je perspectief. Kijk met humor naar jouw dag, kijk door de bril van iemand die het slechter heeft dan jij, kijk door de bril van een kind van 4, kijk door de roze bril naar wat er wel goed gaat.

5. Wat kun je wel doen?

Op zo’n slechte dag bestaat de neiging dat je alles door die negatieve bril gaat kijken en alles wat je doet ‘fout’ gaat en je nergens meer controle over lijkt te hebben. Om het gevoel van controle weer terug te krijgen stel je jezelf de vraag: wat kan ik wel beïnvloeden? Bedenk voor jezelf 1 mini stapje hoe je actie kunt nemen die deze dag iets positiever te maken.

6. Geef de weerstand op

We zijn er goed in om onze ervaringen te label met ‘goed’ of ‘fout’. De vervelende gevoelens en emoties proberen we daarbij weg te duwen. Je kunt ook neutraal proberen te kijken en accepteren dat dingen gaan zoals ze gaan en je gevoel te accepteren voor wat er is. Zonder je te verzetten, maar ook zonder het te vergroten. Het is wat het is. Blijf niet hangen in het verhaal dat alles mis gaat vandaag, het is maar een label.

7. Verhoog je energie

Om uit de spiraal te komen van een slechte dag kun je ook heel bewust kleine activiteiten en acties inplannen die ervoor zorgen dat jou energie niet verder omlaag gaat maar juist weer omhoog gaat. Van welke kleine dingen wordt je blij en energiek? Hoe druk je dag ook is, plan een paar kleine momenten om iets te doen waar je blij van wordt.

8. Ga de natuur in

In de natuur is het makkelijker om weer op te laden, dingen los te halen en je hoofd te legen. Ook als het werk het eigenlijk niet toelaat, ga dan toch even naar buiten voor een korte wandeling. Ook een gesprek met een collega, klant of zelfs een vergadering kun je al lopend doen. Het werkt heel verfrissend.

9. Let op wat je inneemt

Velen van ons grijpen op de dagen dat we ons minder goed voelen eerder naar vette of zoete snacks. Het geeft ons een korte boost maar de energiedip is vele malen groter. Let daarom extra goed op wat je inneemt en zorg voor voeding met goede energie zoals verse noten, fruit en groenten. Verhoog ook je water inname, daar wordt je lichaam blij van! En als we het dan toch over voeding hebben: welke geestelijke voeding neem je tot je? Zorg dat je (op zulke dagen zeker) negatieve berichten en de (sociale) media verminderd. Het leidt alleen maar af en het zorgt vaak voor het vergroten van het vervelende, negatieve denken en gevoel wat je al had.

10. Wees mild voor jezelf

We zijn vaak heel streng op onszelf, moeten van alles en vooral doorgaan. Zeker op ‘van die dagen’ spookt er vaak een stem in ons hoofd dat we niet moeten zeuren en vooral doorgaan. Zou je dat ook zeggen aan een goede vriend(in)? Meestal niet. Probeer daarom ook mild of lief te zijn voor jezelf.

Veel succes met het toepassen van deze tips. Heb je zelf nog een andere manier om met de mindere dagen om te gaan? Laat je reactie achter onderaan dit blog.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelMeditatie: ontspanning door oefeningen
Volgend artikelBelemmerende overtuigingen, wie heeft er nu geen last van?
Marta van Sitteren begeleidt ondernemers en professionals die last hebben van stress en chronisch tijdgebrek middels trainingen, workshops en individuele coaching. Vraag op haar site haar gratis e-book aan met 5 strategieën voor meer rust in je hoofd.