3 manieren om je innerlijke kracht te vergroten

3458

Vaak denken we bij de aanpak van werkstress dat we allereerst onze omstandigheden moeten veranderen. Dat door beter met onze tijd om te gaan, efficiënter te werken of een extra collega aan te nemen, onze stress wel minder wordt. Vaak is dat slechts symptoombestrijding wat misschien een korte tijd even lucht geeft,  maar waarbij je later toch weer bij hetzelfde probleem uitkomt. Het kunnen omgaan met stress heeft vooral met jezelf te maken.

De echte sleutels tot verandering zitten in jezelf

Sinds lange tijd ben ik weer uitgerust en vol energie wakker ’s ochtends. Onlangs heb ik geleerd tijdens een Shin-do cursus hoe ik kan werken met mijn innerlijke kracht. Ook wel ‘Ki’ of ‘Chi’ genoemd.

Als trainer/coach ben ik al langer bezig met het bewust managen van mijn energiepeil. Wanneer je met mensen werkt en zeker met groepen is het belangrijk om goed je eigen energie te bewaken om te voorkomen dat je leegloopt. Ik heb daar veel in geleerd afgelopen jaren. En toch was ik weer verbaasd. Verbaasd over de kracht van Ki, en de eenvoud en impact dat het heeft om daar bewust mee om te gaan.

Het lichaam liegt niet

Met simpele oefeningen leerden we om onze Ki groter te laten worden en om de Ki vast te houden in lastige situaties. Vaak voel je het zelf wel,  alleen nu werd ook met een soort test werd ‘zichtbaar’ gemaakt wat we op een gemiddelde dag zelf doen om onze innerlijke kracht te verkleinen. Neem bijvoorbeeld de zinnen die je in je hoofd tegen jezelf zegt: ‘ik kan het niet, ik heb geen zin, ik heb het druk, het is geen goed moment’ etc.  Alleen al het denken hiervan verminderd zichtbaar de innerlijke kracht.

Ook spierspanning heeft invloed op de Ki. Hoe vaak span je je kaken op een dag, frons je je wenkbrauwen, sta je met je armen over elkaar? Allemaal kleine dagelijkse gewoonten waar we ons niet van bewust zijn die elke keer een beetje van onze innerlijke energie afsnoepen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de situaties waarbij je écht stress hebt of onder spanning staat. Als je dan alles bij elkaar optelt: de negatieve gedachten, de spierspanning in je lijf, de werkzaamheden die energie kosten. Dan doen we een enorme aanslag op onze innerlijke krachtbron.

Wat kun je doen?

Het begint bij bewustwording. Wat kost je allemaal energie en wat levert je energie op? Meestal is er sprake van een disbalans. Je kunt dan aan beide kanten iets veranderen. Leren om met de energievreters om te gaan en dit soort situaties en activiteiten te verminderen. Aan de andere kant is het ook belangrijk om de energie gevende activiteiten juist te vergroten zodat je de energie weer kunt aanvullen.

Drie manieren waarmee je zelf je energie kunt herstellen

Er zijn vele manieren om je energiebalans te herstellen. Drie wil ik er kort uitlichten omdat deze makkelijk toe te passen zijn ook wanneer je het druk hebt.

1) Fysieke oefeningen en beweging zijn heel waardevol om je energie te vergroten en de spanning en schadelijke stoffen uit je lijf los te laten.

2) Let ook eens bewust op de gedachten die je hebt en wat je tegen jezelf zegt. We hebben meer dan 60.000 gedachten op een dag en het merendeel is niet heel positief. Door je hiervan bewust te zijn kun je jezelf trainen om de negatieve gedachten te verminderen (deze kosten je energie) en de positieve gedachten te vergroten (deze geven juist energie).

3) Tot slot een simpele manier die je heel makkelijk overal kunt toepassen. Breng je aandacht gedurende de dag een aantal keer naar je Ki punt. Deze zit net onder je navel, in je onderbuik. Je kunt je voorstellen dat daar een oranje sinaasappel van binnen zit. Door je hand even op je buik te leggen of je aandacht op de denkbeeldige sinaasappel te richten, stem je je weer af op je eigen energiebron en vul je je energie weer aan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelOnrealistische doelen stellen zorgt voor stress
Volgend artikelTinnitus; “Een verschrikkelijke herrie die alles overheerst”
Marta van Sitteren begeleidt ondernemers en professionals die last hebben van stress en chronisch tijdgebrek middels trainingen, workshops en individuele coaching. Vraag op haar site haar gratis e-book aan met 5 strategieën voor meer rust in je hoofd.