Onrealistische doelen stellen zorgt voor stress

Als jij jezelf onrealistische doelen stelt bezorg jij jezelf onnodig stress. Ben jij de hele dag druk met alles wat er gedaan moet worden voor jouw werk, jouw gezin en jouw huishouden?Je rent achter alles aan en hebt daardoor last van stress, want je hebt ten slotte maar 1 paar handen en er zitten maar 24 uur in een dag.

Elke dag krijg je niet gedaan wat je had willen doen. Je doet zo je best om alles af te krijgen en te regelen, en nog heb je niet alles kunnen doen wat je had willen doen. Je wilt de dingen graag goed doen, maar dat lukt op deze manier niet. Je maakt soms wel lijstjes, maar krijgt ze toch nooit af.

Je bent hierdoor vaak gestrest en je bent moe van het harde werken. Je hebt geen tijd meer voor dingen die je leuk vindt om te doen. Je komt slecht in slaap of slaapt onrustig en je staat al moe op. Je denkt dan aan de dingen die je nog “moet” doen. Het lezen van een boek, het eens lekker in bad gaan, naar een leuke film gaan of iets leuks doen met anderen, vul het zelf maar in…., je hebt er geen tijd voor. En als dit te lang duurt gaat het nog ten koste van jouw gezondheid ook.

Waarom stel jij jezelf onrealistische doelen? Je denkt dat je alles zelf moet doen, dat je alles perfect moet doen, dat alles even belangrijk is, of dat alles NU direct moet gebeuren, op deze manier, jaag jij jezelf onnodig op.

Bepaal wat echt belangrijk voor je is zo kun je realistische doelen stellen. Maak voor jezelf een lijst met minimaal zeven levensgebieden die voor jou belangrijk zijn. Zoals werk, gezin, familie, vrienden, huis, hobby/vrije tijd en sport/beweging. Alles wat je dagelijks doet moet je in deze zeven levensgebieden kunnen laten vallen. Zet deze op volgorde van belangrijkheid.

Besteed je dagelijks gezien zoveel mogelijk tijd aan jouw nr.1? Vergelijk jouw lijst met de werkelijkheid door een week op te letten of deze lijst ook terug te zien is in jouw dagelijkse keuzes.

Denk je dat alles even belangrijk is? Als je denkt dat alles even belangrijk is, kun je lastig keuzes maken in jouw dagelijkse leven. Dit levert stress op en het geeft een ongelukkig gevoel. Het maken van de lijst zal je helpen hier verandering in te brengen.

Weet dat de dingen niet perfect hoeven, soms zijn dingen goed genoeg. Staat jouw woonomgeving ergens onderaan in jouw lijst, dan betekent dit dat je niet elke dag de vloer hoeft te dweilen. Stel dat jouw gezin bovenaan staat, probeer dan jouw dag zo in te delen dat je ook zoveel mogelijk tijd met ze door kunt brengen.

7 tips voor het stellen van realistische doelen

  1. Maak een lijst met dingen die belangrijk voor je zijn
  2. Bepaal de volgorde. Het belangrijkste komt bovenaan.
  3. Vergelijk, de werkelijkheid met dat wat je belangrijk vindt.
  4. Pas aan. Bepaal wat jeperse zelf wilt doen.
  5. Vraag hulp voor zaken die je minder belangrijk vindt.
  6. Gebruik deze handleiding in jouw dagelijkse levenzodat je keuzes kunt maken die gebaseerd zijn op jouw prioriteiten
  7. NU? Ook al is het belangrijk. Moet het echt nu? Of kan het ook later?

Kortom bepaal wat echt belangrijk voor jou is en pas daar jouw dagelijkse tijdsbesteding op aan. Vraag om hulp en vraag je af of het allemaal nu direct moet gebeuren en of het wel perfect moet, op deze manier stel jij jezelf realistische doelen. Je zet jezelf niet langer onder druk en maak je tijd voor wat belangrijk voor je is. Op deze manier heb je meer rust in jouw leven en zul jij je veel prettiger voelen!

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelFlow in je werk
Volgend artikel3 manieren om je innerlijke kracht te vergroten
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.