5 stappen voor een betere intuïtie en meer rust

265

Maak jij voldoende gebruik van je intuïtie? Misschien niet, en dat is jammer want dat kan je veel stress bezorgen! Veel mensen denken lang na over een situatie en nemen dan een beslissing, dat lijkt de beste manier. Dat is echter geen garantie voor een juiste beslissing.

Denk je wel eens: “Eigenlijk wist ik wel dat ik zus of zo had moeten doen, ik wou dat ik het serieus had genomen”. Of je hebt diverse argumenten bedacht waarom je iets wel of niet moest doen. Je hebt daar naar gehandeld terwijl je eigenlijk voelde dat je  iets anders moest doen, en achteraf blijkt dat ook.

Bij een test bleek dat een groep die intuïtief reageerde in 95 procent van de gevallen goed zat. Bij de groep die eerst mocht nadenken lag het percentage veel lager, namelijk 70 procent. Dat waren de resultaten van een test aan de Universiteit van London. Als je je intuïtie niet serieus neemt, kan je dat verdriet, stress, en teleurstelling geven, omdat je niet de juiste beslissingen maakt. Dit kan natuurlijk ook gevolgen hebben voor je relatie of geldzaken. Terwijl luisteren naar je intuïtie juist lonend is!

Het gebruiken van je intuïtie werkt dus beter dan langdurig nadenken over een situatie. Als je niet naar je intuïtie luistert, neem je al snel te verstandelijke beslissingen. Achteraf kun je dan een gedachte hebben of een gevoel dat wat je eigenlijk voelde beter was geweest. Bij belangrijke keuzes kan het veel stress op leveren als je later toch het idee hebt dat je keuze niet het juiste was.

Oefen om je intuïtie te herkennen. Op die manier zul je merken dat je steeds beter aanvoelt wat jouw intuïtie aangeeft en hoe je daar je daarmee om kunt gaan. Dat is niet iets wat 1-2-3 voor honderd procent zal lukken. Maar als je er meer op gaat letten en meer mee doet, zul je het steeds beter gaan herkennen.

Begin met eenvoudige situaties. Het kan spannend zijn om op je intuïtie te gaan vertrouwen. Het voelt misschien als een sprong in het diepe. Om die reden is het handig om met eenvoudige en onschuldige situaties te beginnen. Je zult ervaren dat als je telkens merkt dat je op die manier de juiste beslissing neemt, ook al lijkt het soms helemaal niet logisch, je steeds meer vertrouwen krijgt.

Hou er rekening mee dat je angst kan lijken op je intuïtie. Dit verschil kan soms lastig zijn. Ik zal hier een voorbeeld van geven. Stel je hebt een beroving van een bank meegemaakt en de berover had een bivakmuts op. Dan kan je onbewust bang zijn voor mensen met een bivakmuts. Als je later iemand met een bivakmuts ontmoet kun je een angstig gevoel krijgen en het gevoel hebben dat je uit de buurt moet blijven bij deze persoon. Maar het is je angst die dit gevoel veroorzaakt niet je intuïtie en op deze manier kun je ook andere ervaringen hebben die meer vanuit angst dan vanuit je intuïtie ontstaan.

5 stappen voor een betere intuïtie en dus meer rust

  1. Onderzoek achteraf. Op het moment dat je achteraf toch beter je intuïtie had kunnen volgen, denk dan eens terug aan het moment waarop het in je opkwam. Had je ineens een gevoel, een gedachte, of nog iets anders?;
  2. Leer herkennen. Zodra je hier meer aandacht aan besteed zul je ingevingen steeds beter leren herkennen op het moment dat het gebeurt;
  3. Zie het als spelen. Ga spelen met je ingevingen, handel er eens naar bij eenvoudige zaken en ervaar wat er gebeurt;
  4. Blijf je verstand gebruiken. In het begin kun je nog niet blindelings op je intuïtie vertrouwen, omdat je het nog aan het ontdekken bent. Dus blijf je verstand gebruiken, zolang je je intuïtie nog niet volledig doorgrond hebt. En controleer of je ingeving vanuit een angst kan ontstaan;
  5. Vertrouwen. Door hier vaak mee te spelen zul je ervaren dat je intuïtie vaak goed zit en dat dingen hierdoor prettiger verlopen. Zo krijg je vanzelf steeds meer vertrouwen in je intuïtie.

Ik stond een keer bij de achterdeur van mijn huis en deed de deur op slot. Ik was al aan de late kant, en ineens kwam het in me op dat ik mijn portemonnee moest meenemen. Ik ben geen handtas-type en neem altijd zo min mogelijk mee. Dus een portemonnee heb ik niet standaard bij me. Ondanks dat ik niet kon bedenken waarom ik hem mee moest nemen, ging ik toch terug om hem op te halen. Ik dacht er verder niet meer bij na, totdat ik later zag dat ik niet goed had opgelet en de benzine bijna op was. Als ik mijn portemonnee niet bij me had gehad, had ik zonder benzine langs de kant van de weg gestaan.

Dus wil je met minder stress door het leven gaan? Leer je intuïtie herkennen en ervaar dat je vaker een juiste keuze maakt als je handelt naar jouw ingeving. Zolang jij je verstand erbij blijft gebruiken en je niet laat leiden door angst, zul je merken dat je kunt vertrouwen op je ingevingen.


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelAssertiviteit – Hoe word jij assertief?
Volgend artikelMet 6 tips regie over je werk(druk)
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.