5 tips voor werkende moeders om stress te verminderen

2141

Om mij heen zie ik veel werkende moeders (vaak ondernemers) die op hun tenen lopen om alle ballen in de lucht te houden. Als buitenstaander zie je dat het een spannend evenwicht is, er hoeft maar iets kleins te gebeuren of de ballen stuiteren op de grond. Een veel gehoord advies is vaak: neem ook eens tijd voor jezelf.

Zo makkelijk is het in de praktijk vaak niet. Zoveel zaken vragen op een dag je aandacht, zeker als werkende moeder. Klanten, werk, partner, kinderen, huishouden etc. Veel moeders hebben een sterk zorginstinct en verantwoordelijkheidsgevoel. Zij laten daardoor anderen vóór gaan en zetten zichzelf op de laatste plaats. Voordat alles geregeld is en soepel loopt, is er dan nog weinig tijd over voor jezelf.

Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je ook goed voor jezelf kunt zorgen

De oorzaken van stress beperken zich niet alleen tot werk. Het is een vaak delicate balans tussen werk en privé die verstoord wordt. Na een werkdag wacht nog een gezin waar van alles moet gebeuren. Hoeveel moeders ken jij die na een dag werk thuiskomen en lekker ontspannen op de bank gaan zitten met een boek? Welke vrouw gaat er in het weekend een hele dag besteden aan haar hobby terwijl de wasmanden uitpuilen en de koelkast leeg is?

Wij werkende moeders zijn er slecht in. Om tijd voor onszelf te nemen. Het gaat ook niet vanzelf. Om te kiezen voor je eigen gemak en ontspanning moet je dingen regelen en inplannen. Heb je daar nog zin in, vaak niet.

‘Zorgen voor’ kunnen we goed.  Nu ook nog eens goed voor onszelf zorgen. In plaats dat je als laatste aan de beurt komt, jezelf op nummer 1 zetten. Niemand heeft er iets aan als jij onderuit gaat. Zoals de uitspraak zegt: ‘Je kunt pas goed voor anderen zorgen als je ook goed voor jezelf kunt zorgen’.

Bewust tijd en aandacht voor jezelf nemen, dat voedt jou weer om door te blijven gaan. Het hoeft niet gelijk een hele dag te zijn, het zit hem vaak in kleine momenten en in automatismen. Dat jouw aandacht niet automatisch naar de behoeften van de omgeving gaat, maar ook naar jezelf. En het zit diep, ik weet het. Ook ik sta automatisch op als mijn kind vraagt ‘mag ik drinken?’.

Ik heb wel geleerd om tijd voor mijzelf te nemen in de kleine momenten. Toen mijn kinderen klein waren deed ik met hen een middagslaapje om de gebroken nachten te compenseren. Genoeg moeders die dan juist als een wervelwind door het huis gaan of achter de computer kruipen om te werken. En natuurlijk riepen de vieze vloer, de ontplofte keuken en de volle wasmanden luid naar mij. Maar toen heb ik echt geleerd om prioriteiten te stellen en de boel de boel te laten. Ik ben liever uitgerust, dan ben ik gezelliger en kan ik veel meer hebben.

Daarom 5 tips voor drukke werkende moeders de stress te verminderen

1) Pak de kleine momenten om even niets te doen en te ontspannen. Verklaar bijvoorbeeld thee of koffietijd ‘me-time’. Lekker voor je uit staren, op de bank of achter je bureau zitten niets doen en genieten van je drinken. Of even op de wc zitten met de deur op slot, je ogen dicht en je ademhaling tellen kan heel ontspannend zijn.

2) Probeer routine dingen die ‘moeten’ op een leuke ontspannen manier te doen. Ik vind mijn wekelijkse boodschappenronden heerlijk om alleen te doen. En koken doe ik ook graag met een lekker muziekje. Dansend dingen in het huishouden doen kan ik je ook aanraden, scheelt weer een bezoek aan de sportschool J

3) Vraag je regelmatig af of wát je doet ook écht nodig is. En,  ook of het zo grondig moet gebeuren. Dat geldt voor werk maar ook thuis. Elke dag stofzuigen kost veel tijd, misschien kan het ook minder vaak. Een uitgeruste, gelukkige moeder is veel meer waard dan een moeder die altijd het huis perfect schoon heeft.

4) Leer om egoïstischer te zijn in het claimen van tijd voor jezelf, dat doen anderen ook. Wat dat betreft kunnen we best iets leren van onze kinderen die gelijk uit school op de bank ploffen. En je hoeft je echt niet schuldig te voelen om een dag of weekend weg te gaan om iets leuks te doen voor jezelf. Het is namelijk niet alleen goed voor jou, maar ook voor jouw gezin.

5) Leer loslaten, delegeren en bemoei je er niet mee. Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader één keer voor ons thuis gekookt heeft. Hij kreeg alleen zoveel commentaar van ons dat het gelijk de laatste keer is geweest. Wanneer je hulp vraagt of taken geeft aan anderen in het gezin, dan kan het handig zijn om jouw manier even los te laten. Wees blij dat zij deze taken doen. En natuurlijk zou jij die handdoeken anders opvouwen. Maar wat vind je belangrijker: dat het op jouw manier gebeurd of dat jij wat meer tijd en energie overhoudt voor andere dingen?

Ik ben benieuwd naar jouw manieren of tips om de stress te verminderen en tijd voor jezelf te maken als werkende moeder. Laat je reactie achter onder dit blog.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelUitstellen geeft stress
Volgend artikelWet wijzigt zeker!
Marta van Sitteren begeleidt ondernemers en professionals die last hebben van stress en chronisch tijdgebrek middels trainingen, workshops en individuele coaching. Vraag op haar site haar gratis e-book aan met 5 strategieën voor meer rust in je hoofd.