Uitstellen geeft stress

Hoe kun je de stress, die veroorzaakt wordt door het uitstellen van taken of acties, beperken? Volgens Amerikaans onderzoek heeft twintig procent van de mensen last uitstelgedrag. En daardoor komen deze mensen regelmatig in de problemen.

Stel jij vervelende taken zoals jouw financiën of bepaalde huishoudelijk taken steeds uit? Of misschien stel je een gesprek uit waar je tegenop ziet, maar weet dat het moet gebeuren. Of misschien lever jij jouw werk te laat in door uitstelgedrag. Of misschien stel je bepaalde stappen uit die je eigenlijk wel moet doen.

Door het uitstellen kan het zweet je soms uitbreken. Je hart gaat sneller en je voelt je enigszins paniekerig. Gedachtes als: “Dat gaat me echt niet meer lukken” of “Nu heb ik het echt verpest”, gaan door je hoofd. De spanning in je schouders en nekspieren nemen toe en je voelt een knoop in jouw maag.

Het uitstellen komt door bepaalde patronen. Ons systeem is zo gemaakt dat we pijn willen vermijden. Dat is een positief gegeven om ons lichaam te beschermen tegen gevaar. Helaas probeert dat  systeem dat soms op niet handige manieren te. En even goed bekeken rek je juist de lastige tijd en stress als je iets uitstelt omdat je ertegen opziet. Want juist als je het uitstelt blijft er een spanning. Daarom is het zo dat als je tegen iets opziet, je het beter zo snel mogelijk kunt doen, je hebt dan minder stress, en je bent ervan af zodat je weer tot rust kunt komen!

Soms levert het uitstelgedrag je iets op. Andere keren juist niet. Om die reden is het belangrijk om te bepalen met welk geval je nu te maken hebt. Als uitstellen zorgt voor onrust omdat je er toch mee bezig blijft in je hoofd, kun je het beter direct doen. Als je meer tijd nodig hebt om je voor te bereiden zodat je meer kennis hebt, is het handiger om het uit te stellen. Het zou mooi zijn als je een keuze als dit bewust zou nemen, in plaats van onbewust.

Zorg dat anderen geen last hebben van jouw uitstelgedrag. Als je iets uitstelt kan het zijn dat een ander daar negatieve gevolgen van gaat merken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een ander jouw problemen moet oplossen die ontstaan zijn door jouw uitstelgedrag. Dus zorg dat je dat voorkomt.

Als je te sombere scenario’s gaat bedenken waardoor je helemaal in de stress schiet, bedenk dan het volgende: We kunnen soms de meest erge scenario’s bedenken. Maar hoe vaak gebeuren ze ook echt? Neem dat soort gedachtes niet te serieus, die gedachtes komen voort uit je angst terwijl de ervaring vaak leert dat dingen vaak wel opgelost worden. Hou moed, ook dit gaat weer voorbij.

7 tips voor minder uitstelgedrag en dus minder stress

  1. Zonder afleiding. Veel dingen vragen continu onze aandacht, zoals je mobiel, sociale media of je mail. Neem regelmatig een break hiervan, zodat jij je beter kunt concentreren. Afleiding versterkt namelijk uitstelgedrag.
  2. Uitstel? Heeft het een voordeel om het uit te stellen?
  3. Anderen tot last? Ga na of anderen hinder ondervinden van jouw uitstellen .
  4. Stop sombere scenario’s. Ze leveren alleen maar stress op en zijn vaak niet eens waar.
  5. Nu? Wat is het voordeel om het nu te doen? Vaak geeft het rust om direct te doen omdat je niet in je achterhoofd iets hebt wat je nog moet doen, dat scheelt dus stress.
  6. Vraag om advies. Samen met anderen kom je vaak tot creatievere oplossingen dan alleen.
  7. Maak deeltaken. Als je een taak lastig vindt, kan het helpen om het in deeltaken te verdelen, zo wordt het een stuk overzichtelijker en wordt het makkelijker om te starten.

Een klant van mij had veel last van stress door uitstelgedrag. Ze stelde gesprekken die ze moeilijk vond uit en bleef daardoor zelf met vervelende gevoelens zitten. Tijdens een gesprek kreeg ze ineens door dat het uitstellen haar veel last bezorgde. Ik hielp haar het gesprek voor te bereiden en dat liep daardoor heel goed. Ze voelde zich opgelucht en was blij toen het gelukt was en ze ervan af was! Ze had door deze positieve ervaring ook een beter gevoel bij een mogelijk gesprek in de toekomst.

Dus voorkom die onnodige stress en vervelende gevoelens door uitstelgedrag. Vaak levert het uitstellen alleen maar meer problemen op. Dus zorg voor zo min mogelijk afleiding, maak deeltaken zodat je aan de slag gaat. Op die manier heb je daarna meer rust en tijd om ergens anders van te genieten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelZwitserlevengevoel
Volgend artikel5 tips voor werkende moeders om stress te verminderen
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.