Terug naar de basis om je draagkracht te vergroten

2289

Wanneer je lekker in je vel zit, gaan dingen makkelijker en ziet de wereld er mooier uit. Dat weet iedereen wel. En toch doen we van alles wat ons juist het tegenovergestelde brengt.

Goede gewoonten zijn moeilijk aan te leren, op lange termijn. Vaak zwichten we voor het korte termijn plezier in plaats van het lange termijn uitzicht. Alles wat je nu doet of laat, heeft een gevolgen in de toekomst. We lopen langs de bakker en zien die slagroomtaart naar ons roepen. Ons reptielenbrein maakt een sprongetje van blijdschap en we denken ‘Ach, één stukje kan geen kwaad’. Na afloop van de taartpunt voelen we ons kort even blij en opgewekt maar daarna slaat de suikerdip in en zijn we niet vooruit te branden.

Goede eetgewoonten bevorderen ons welbevinden. En toch is het zo ontzettend moeilijk om de slag te maken naar écht gezond eten en de ongezonde dingen de rug toe te keren. Aangenomen dat je in elk geval weet wat ongezond is, niet iedereen heeft die kennis of laat zich onzin aanpraten door de marketingindustrie.

Onder stress en ons haastige leven, gaan we sneller voor gemak en ‘comfortfood’. We grijpen wat snel voor handen is in het tankstation of in de koelkast. Langzaam bij beetje komen we in een gewoonte spiraal waar we moeilijk uitkomen. Soms kun je het beste even de ‘reset’ knop indrukken en helemaal bij nul beginnen. Bij sommige mensen moet dit noodgedwongen omdat een dokter ingrijpt, en soms is het je lichaam wat aan de bel trekt door bepaalde voeding niet meer te tolereren.

Zelf ben ik afgelopen jaren bewuster met voeding om leren gaan en merk dat mijn lichaam steeds meer reageert op  bepaalde voeding. In goede en in slechte zin. In merkte dat ik van de zomer weer de verkeerde kant op was gegaan met bepaald eten waar ik minder tegen kan. Daarom heb ik gelijk na de vakantie de ‘reset’ knop ingedrukt in de vorm van een detox om mijn lichaam van binnen weer op te schonen van afvalstoffen en terug naar een gezonde basis te brengen.

Hierna merkte ik hoe mijn lijf eigenlijk heel puur reageert op voeding. De energieschommelingen zoals de ‘afterlunch’ dip zijn weg. Ik heb geen behoefte meer aan koffie of zoetigheid. En wat ik wonderlijk vind, ik snak naar groenten. Ik had nooit gedacht dat ik zo blij kon zijn met een snackdoosje met rauwkost als tussendoortje.

Een mooi resultaat dus waarbij weer lekker in mijn vel zit, mij fitter, energieker en gezonder voel. En ik heb de negatieve spiraal van bepaalde eetgewoonten doorbroken door mijn lichaam weer voeding te geven in plaats van vulling.

En het is waar, wanneer je lekker in je vel zit, dan gaat alles veel makkelijker, heb je meer energie en ben je productiever. Daarom is gezonde voeding voor mij ook een belangrijk hulpmiddel  om je lichaam te ondersteunen om goed met stress om te kunnen gaan.

Daarom enkele tips die makkelijk te implementeren zijn voor drukken mensen:

  • Beperk de koffie en zwarte thee en ga over op groene thee.
  • Drink veel water. Zet een kan op je bureau met eventueel wat fruit erin als smaakmaker of help jezelf herinneren met een app op je telefoon.
  • Neem gezonde tussendoortjes mee zoals fruit en rauwkost, zodat je niet in de verleiding komt om snacks te gaan halen onderweg
  • Eet breinvoedsel zoals noten om je hersenen van voedsel te voorzien.
  • Let op de snelle koolhydraten zoals witte brood en pasta producten en vervang deze voor de volkoren varianten.
  • Eet als basis groenten zijn en laat de rest bijgerecht zijn.
  • Verminder de suiker en producten met suiker voor een tijd (of ga gelijk cold turkey) en ervaar wat het met je gezondheid doet
  • Probeer de traditionele boterhammen met kaas tijdens de lunch te vervangen door meer groenten. Denk aan soep of salade en voel het effect op je energie in de middag.

Zo’n detox is niet alleen voor je lichaam. Het bijeffect was dat ik de grote schoonmaak ook heb doorgetrokken naar andere gebieden in mijn zakelijke en persoonlijke leven. Om weer bewuste keuzes te maken in wat mij ondersteunt in mijn energie of juist energie kost. Mijn pleidooi is ook om 1 of 2x per jaar bewust de resetknop in te drukken en hierbij stil te staan. En juist wanneer je een druk een stressvol leven hebt.  Zorg goed voor je fysieke en mentale gezondheid en laat ballast letterlijk en figuurlijk los.

Het rad blijft maar doordraaien, gewoonten sluipen erin, alles blijft zich opstapelen. Door de ruis te verwijderen op diverse gebieden, kom je weer tot de basis.  En wanneer je basis goed is, kun je veel meer aan.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelPartner burn-out; hoe ga je daarmee om?
Volgend artikelVerslaving en stress: oorzaken en oplossingen
Marta van Sitteren begeleidt ondernemers en professionals die last hebben van stress en chronisch tijdgebrek middels trainingen, workshops en individuele coaching. Vraag op haar site haar gratis e-book aan met 5 strategieën voor meer rust in je hoofd.