Met deze 7 tips kan zelfs jij ontspannen

7 ontspan tips, neem je geen tijd om te ontspannen? Omdat je een druk leven hebt met een baan, je gezin, familiecontacten, sociale contacten, je taken in huis, etc. Veel klanten die net bij me komen, zeggen dat ze geen ruimte ervaren voor ontspanning in dagelijkse leven. Maar ook jouw boog kan niet altijd gespannen zijn, je hebt ook rust nodig.

Je voelt je de hele dag opgejaagd omdat je graag al jouw taken gedaan wilt hebben. Je werkt misschien zowel zakelijk als privé, zelfs in het weekend, lijstjes af om alles af te krijgen. Pauzes heb je niet, want er is nog zoveel te doen….. En als je een keer gaat zitten voelt je je schuldig, want er moet nog zoveel gebeuren. Dus sta je maar weer op om aan de slag te gaan.

Als je langere tijd last hebt van stress kan je verschillende klachten krijgen. Je kunt last krijgen van: spierpijn (vooral in nek en schouders), een gejaagd gevoel, slaapproblemen, concentratieproblemen, hoofdpijn, onrust in je hoofd, vermoeidheid, hart- en vaatziekten en maagzweren. Daarnaast ga je vaak ook meer snoepen of ongezonder eten en negatiever denken. Als je niet voldoende ontspant, is er geen goede  balans tussen inspanning en ontspanning. Dan raak je overspannen of brand je op, en heb je een burn-out. Met deze 7 ontspan tips kun je wellicht tijdig een burn-out voorkomen.

Plezier en ontspanning is echt noodzakelijk. In het computerspel de SIMS zit dat zelfs verwerkt. In dat spel speel je een persoon, dat bepaalde behoeftes heeft: slapen, hygiëne, eten en drinken, sociale contacten en plezier. Als je die persoon alleen maar laat werken en te weinig aan plezier laat hebben dan wordt dat karakter ontevreden en wil het op een gegeven moment ook niet meer werken en of leren. Net als in het echte leven dus ;-).

Zorg dus voor een juiste balans tussen inspanning en ontspanning. Die verhouding is persoonlijk. Als je je werk graag doet haal je daar misschien al een stuk plezier en ontspanning uit. Soms gaan inspanning en ontspanning samen. Zo kan inspanning, in het geval van sporten, ook voor ontspanning zorgen. Mits je dit met plezier doet en het niet als een verplichte taak ziet.

Dingen waar je helemaal in opgaat zijn vaak rustgevend.  Denk aan jouw hobby’s. En wat vond je als kind leuk om te doen? Als kind doe je vooral wat goed voelt en denk je nog helemaal niet na over wat je zou moeten doen. Je doet gewoon wat je leuk vindt. Sociale contacten opzoeken kan ook ontspannend zijn. Behalve als je je verplicht voelt of als contacten moeizaam verlopen, dan leveren ze juist vaak spanning op.

De kans is groot dat je het gevoel hebt dat je eerst van alles ‘moet’ doen voordat je ‘mag’ ontspannen.  Dat je eerst alle dingen moet doen waar je je verantwoordelijk voor voelt, zoals werken, zorgen voor gezinsleden of familie of het huishouden. Maar het is juist andersom is. Het op tijd rust nemen maakt juist dat de al die andere dingen kunt volhouden. De 7 ontspan tips die hieronder staan kunnen je wellicht op weg helpen.

De 7 ontspan tips om je te helpen

Met deze 7 ontspan tips ga je meer ontspannen en meer rust krijgen

  1. Wil je meer rust? Hoe graag wilt je meer rust in jouw leven?;
  2. Hoe vind jij rust? Is dat door: een boek te lezen, in bad te gaan, afspraak met vrienden te maken, muziek te luisteren, te dansen, met je hobby bezig te zijn, naar de sauna te gaan, te sporten of te wandelen?;
  3. Maak een lijst. Maak voor jezelf een lijst met dingen waarbij je je goed kunt ontspannen. Denk terug aan wat je in je kindertijd graag deed;
  4. Maak een onderverdeling. Maak een onderverdeling in beschikbare tijd en mogelijkheden. Wat je kunt doen in 5 minuten, 15 minuten, een uur, een halve dag, etc. Zo blijft het ook praktisch uitvoerbaar;
  5. Zet hoger op je prioriteitenlijst. Weet dat je ontspanning nodig hebt om juist alle taken goed uit te kunnen voeren;
  6. Afspraak met jezelf. Maak met jezelf een afspraak om meer rust momenten in je dagelijkse leven te nemen;
  7. Schrijf in agenda. Schrijf het in je agenda zodat je er alert op blijft.

Dus nu je weet dat ontspanning echt noodzakelijk is, wat ga je anders doen? Hoe zorg je dat je je de stressklachten kunt besparen? Weet dat het ook heel erg leuk is om weer dingen te gaan doen die je echt leuk vindt. Zodat je niet alleen meer doet waar je je gelukkig bij voelt, maar ook de kans op overspannenheid of een burn-out minimaliseert. Ik wens je de ontspanning toe die je goed kunt gebruiken! Gebruik deze 7 ontspan tips om jouw leven weer leuker te maken.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelFocus niet op stress, maar juist op je kwaliteiten
Volgend artikelDe keerzijde van het online leven
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.