7 tips om dichter bij jezelf te blijven

1875

Baal jij er ook zo van dat je weer iets hebt gedaan wat je niet wilt? Doe je vaak dingen die niet bij je passen? Omdat je de druk van je omgeving voelt? Heb je alweer ja op iets gezegd, voordat je er erg in had? Krijg jij daar ook zoveel stress van? Of juist een enorm tijdgebrek?

Je besteedt je tijd niet aan de dingen die jij wilt. Bovendien voelt het niet goed. Het geeft onrust. Je voelt je een schim van jezelf. Je wilt graag trouw blijven aan jezelf. Dicht bij je eigen waarden blijven. Hier krijg je tips om dat beter onder de knie te krijgen

Tip 1 – Bedenktijd

Zeg nooit meer direct ergens ja op. Vraag bedenktijd. Gun jezelf de tijd om ergens over na te denken. Zeg vriendelijk dat je het fijn vindt dat iemand aan je heeft gedacht, maar dat je nog even moet checken of je kunt o.i.d.. Je bent namelijk nooit verplicht om ergens direct antwoord op te geven. Gun jezelf bedenktijd en ruimte om na te denken.

Tip 2 – Wil je het echt, past dit bij jou?

In deze tijd met zoveel prikkels is het soms lastig om niet impulsief te reageren. Wanneer je direct ja zegt, ben je er ook maar weer vanaf. Logisch maar niet handig. Dus krijg je een verzoek? Zie je iets voorbij komen wat je leuk lijkt? Vraag jezelf dan af of je het echt wilt. Of het echt bij je past. Past het bij wie je bent, bij wat je graag doet. Past het bij je kwaliteiten en talenten? En niet onbelangrijk? Heb je er tijd voor (over) ?

Tip 3 – Trap niet in de valkuil van de hypes

In deze technologische tijd wordt de wereld steeds kleiner. De hypes volgen elkaar in hoog tempo op. De ene is nog niet gelanceerd of daar is de volgende alweer. Door Facebook en Instagram wordt er ook nog op een visuele manier invulling aangegeven. Hierdoor is het moeilijk om er weerstand aan te bieden. Dat maakt het lastig om er nee tegen te zeggen. Maar kijk goed naar tip 2. En realiseer je ook nog eens, het is een hype. Het gaat weer over. Het gaat weer voorbij.

Tip 4 – Please jezelf, please niet een ander

Vaak zeggen we ja of doen we dingen om een ander te plezieren. In de basis is dat niet verkeerd. Een mens is een sociaal wezen en daar hoort het bij om rekening te houden met elkaar. Toch is het verstandig om jezelf hierin te begrenzen. Wanneer je doorschiet in het pleasen van de ander, raak je jezelf kwijt. En daar ging nou net deze blog over. Dat wil je niet meer. Dus misschien had dit wel tip 1 moeten zijn 😉 Please vooral jezelf. Daar krijg je juist ruimte van. Dan is het soms niet zo erg om eens iets voor een ander te doen.

Tip 5 – Zorg voor rust, wees uitgerust

Zorg voor voldoende rust in je leven. Wees fit en uitgerust. Maak tijd voor jezelf in je leven. Dat maakt het gemakkelijker om dicht bij jezelf te blijven. Dat maakt het gemakkelijker om keuzes te maken. Wanneer je minder geprikkeld bent kun je betere afwegingen maken.

Tip 6 – Wees eerlijk

Wees eerlijk naar jezelf. Wees eerlijk naar je omgeving. Pfff, dat is niet altijd gemakkelijk, maar wel helder. Soms is het gewoon moeilijk Niks mis mee. Realiseer je dat mensen het over het algemeen kunnen waarderen. Het fijn vinden om te weten wat je aan een ander hebt.

Tip 7 – Gun jezelf je eigen gekke ik

We hebben allemaal zo onze gekkigheden. Gun jezelf die. Gun jezelf die suffe hobby, die voorkeur voor aparte muziek, die stomme eigenschap of die gekke verzameling. Dat maakt ons mensen bijzonder. Bovendien is het vaak onze eigen invulling dat iets gek, sloom, suf of bijzonder is. Meestal valt dat reuze mee en is het ons eigen oordeel dat ons in de weg zit.

 


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikel9 tips voor het gesprek met je leidinggevende bij een burn-out
Volgend artikelBoekrecensie: Rust in uitvoering
In 2004 begon Joanke met haar praktijk De Essentie coaching & stressconsultancy. Ze is een echte stressexpert en begeleidt mensen (particulier en zakelijk) met stressgerelateerde klachten. Daarnaast is ze slaapcoach. In haar werk maakt ze o.a. gebruik van NLP, ACT, RET en Systemisch Werk (familieopstellingen).