Dankbaarheidsdagboek

50

Dankbaarheid: remedie tegen stress.

Wanneer dingen goed gaan in ons leven verdwijnen ze al snel naar de
achtergrond. Bijvoorbeeld het hebben van een fijne vriendenkring of een goede
baan. Na verloop van tijd is dit de ‘normaalste zaak van de wereld’. Ze worden
vanzelfsprekend en we vestigen onze aandacht er minder op.
Echter, zijn daardoor ook de dingen die minder goed gaan, heel erg zichtbaar.
En maken ze meer impact op ons leven.

De kracht van dankbaarheid

De grootte van de impact kun je tackelen door je te focussen op hetgeen waar je
dankbaar voor bent. Wanneer je te maken krijgt met een tegenslag of een
periode waarin je veel stress ervaart, is het de kunst om de focus te leggen op
de dingen die wél goed gaan en de dingen waar je wél blij mee bent. Op het
moment dat je hier bij stil staat maak je ruimte voor positieve gevoelens en
emoties.
Jouw dankbaarheid groeit hierdoor. Er is altijd wel iets om dankbaar voor te zijn.
Dankbaarheid zit in de kleine dingen zoals een fijn gesprek met de buurvrouw of
een kopje koffie drinken in de zon.
Het gaat erom dat je deze dankbaarheidsmomentjes op de eerste plaats leert
herkennen en vervolgens is het belangrijk dat je ze een groter deel van jouw
leven laat uitmaken.
Geef de dankbaarheidsmomentjes aandacht en je zult merken dat je zélfs tijdens
een tegenslag of stress periode niet bij de pakken neer gaat zitten.

Dankbaarheid kun je trainen

Er zijn verschillende manieren om stil te staan bij de dingen waar je dankbaar
voor bent. Je kunt bijvoorbeeld een dankbaarheidsdagboekje bijhouden waarin
je ’s ochtends als je wakker wordt en ’s avonds voor het slapen gaan opschrijft
waar je dankbaar voor bent. Je kunt het ook hardop uitspreken tegen andere
mensen. Ook bij hen kan dit positieve gevoelens oproepen! En je kunt uiteraard
in stilte tijdens een mediatie, of juist als je onder de douche staat of in de auto
zit, bedenken waar je dankbaar voor bent.

Dankbaarheid helpt je ook om veerkrachtiger in het leven te staan. Ik help je daarbij in mijn 21-daagse interactieve werkboek.

Meer lezen? Interactief werkboek – Achieve Happiness


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelKoester je hobby
Volgend artikelTop 10 MindFulness boeken
Als millennial spreekt Eva Wennekes uit eigen ervaring als het gaat om worstelingen met prestatiedrang en perfectionisme. Om haar heen ziet Eva dat ze niet de enige is met dit soort worstelingen en ziet ze steeds meer millennials de grip op hun eigen leven verliezen. Eva heeft als missie om millennials te helpen weer achter het stuur van hun eigen leven te staan. Ze is haar eigen bedrijf gestart waarin het vergroten van mentale veerkracht centraal staat. Veerkracht draait volgens haar om het ontdekken en benutten van je krachten en verantwoordelijkheid nemen voor hetgeen waar je zelf invloed op hebt. Ze heeft een online interactief werkboek ontwikkeld “Veerkracht zonder te zweven” en ze biedt laagdrempelige online coaching aan. Wil je meer informatie? Klik dan hier: Interactief werkboek - Achieve Happiness