7 manieren om spanning te ontladen

8904

Als je veel stress hebt, ben je gespannen. Je spant onbewust bepaalde spieren aan in jouw lichaam, die daardoor overbelast raken. Er is een wisselwerking tussen lichaam en geest. Om die reden krijg je bij innerlijke spanning ook last van spanningen in jouw lichaam.

Je doet alles een tandje sneller, je schiet snel uit je slof, en je kunt niets hebben. Daarnaast heb je ook nog pijn en last van je schouders, nek en/of rug. Misschien bal je onbewust vaak je vuisten. Of trek je je schouders telkens op. Onbewust span je de spieren in je kaken aan. En ook de spieren in je schouders en nek zitten hierdoor regelmatig vast Je hebt niet door dat deze lichamelijke klachten te maken heeft met stress.

Het kan zo’n gewoonte zijn geworden dat je niet eens meer merkt dat je gespannen bent. Deze spanningen kunnen naast pijn op de plek waar de spieren zich spannen dus in nek, schouders en rug ook leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en verkrampingen.

Je lichaam kan niet continu in de actie stand staan. Je lichaam kan zich niet ontspannen als je innerlijke spanning hebt. Want je lichaam en geest zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het woord spanning zegt het al: je spieren zijn gespannen.

Het is belangrijk dat je je bewust wordt van de spanning. Want als je je licht bewust gaat ontspannen krijg je ook weer rust en ruimte in je hoofd. Dit doe je door je spieren die gespannen aanvoelen bewust even aanspannen, een aantal tellen vasthouden en vervolgens weer loslaten. Herhaal dit een aantal keer. Je merkt dat je ademhaling rustiger wordt en je spieren weer ontspannen.

De spanning kan door verschillende redenen zijn ontstaan. Als je druk bent geweest en veel aan je hoofd hebt gehad kan het lastig zijn om lichamelijk te ontspannen. Terwijl als je rustig bent en het ook rustig in je hoofd is, is het vrijwel onmogelijk om je lichaam gespannen te krijgen. Belangrijk is dus dat je die wisselwerking helder hebt. Die wisselwerking kun je op een positieve manier gebruiken door lichamelijke ontspanning. Want daardoor krijg je ook rust in je hoofd.

Pak het bij de kern aan. Los dat wat voor spanning zorgt op. Want je kunt lapmiddelen gebruiken tot en met, maar als je de kern oplost is dat niet langer nodig. Als je de kern van je spanningen oplost zal je lichaam niet langer spanning opbouwen. Zodat je kunt genieten van rust in je hoofd en in je lichaam.

7 manieren om spanning te ontladen

  1. Ga bewegen. Als je beweegt in de in de vorm van fietsen bijvoorbeeld dan helpt dat je te ontspannen doordat jij je concentreert op het bewegen. Hierdoor laat je spanningen in je hoofd automatisch los;
  2. Gebruik muziek. Je kunt ontspannende muziek gebruiken om te ontladen. Maar je kunt ook juist door te dansen op opzwepende muziek in een andere modus komen en ontladen;
  3. Zet de natuur in. De natuur heeft een ontspannende werking. Door te wandelen of tuinieren zorg je dat je daarvan profiteert;
  4. Gebruik een ontspanningsoefening, zoals de audio die ik lever in het ‘Eerste Hulp bij Stress’-pakket. Hierbij komen zowel lichaam als geest tot rust;
  5. Span spieren bewust aan. Ga verschillende spiergroep langs en span ze eerst aan om ze daarna weer bewust te ontspannen;
  6. Neem een massage. Je wordt geholpen om de spanning in de spieren te ontladen en weer los te laten zodat je zowel geestelijk als lichamelijk helemaal tot rust komt;
  7. Los innerlijke spanningen op. Als je de kern van je spanningen oplost zal je lichaam niet langer spanningen opbouwen.

Ik had een klant die eigenlijk alleen maar bezig was met wat ze moest doen. Ze had een druk dagelijks schema waarbij ze in haar eigen bedrijf werkte. Ze maakte soms dagen van 12 uur. Tijd voor ontspanning nam ze niet meer. Daar was ze mee gestopt omdat ze het gevoel had daar geen tijd voor te hebben. Ik gaf haar onder andere ontspanningsoefeningen mee en ze merkte direct een enorm verschil. Ze voelde zich veel beter, haar klachten namen af en haar humeur verbeterde.

Dus heb je last van spanningen in je lichaam? Gebruik bovenstaande tips om de spanning te ontladen. En vergeet niet om te zorgen dat je de kern van de spanning oplost zodat je überhaupt geen spanningen meer opbouwt. Zo kom je af van de schouder-, nek- en rugpijn. Je hebt meer rust in je hoofd, meer energie en je kunt meer genieten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelBurn-out: De 4 stappen naar herstel
Volgend artikelTips voor meer flow
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.