Ik ren dus ik ben…

193

Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen van het stilteweekend dat ik een aantal maal per jaar organiseer. Dit keer hebben zich alleen vrouwen aangemeld en hoewel het leuk is om ook mannen zich te zien ontspannen, merk ik dat ik hier extra blij van word. Ik ben trots op deze vrouwen. Het is een dappere stap om ‘er een weekend niet te zijn’ en tijd te nemen voor jezelf, zeker voor vrouwen! Vrouwen zijn doorgaans zo geneigd om voor alles en iedereen te zorgen en daarbij zichzelf volledig weg te cijferen. Tijd en aandacht geven aan jezelf wordt vaak gezien als een luxe die alleen voor anderen is weggelegd. Nu hoor ik je al zuchten: “Een heel weekend alleen voor mij… dat lijkt zo onbereikbaar.” Maar wanhoop niet, oefenen met ruimte en tijd nemen voor jezelf kan ook in het klein en is daardoor niet minder waardevol.

Een kopje thee op de bank, een blokje om, een pas op de plaats… hoe vaak doe je dat? En dan bedoel ik echt even ongestoord niets doen, dus ook geen appjes, twitter of facebook, maar aandacht voor jezelf. Even stilstaan bij hoe het met je gaat, wat je voelt en waar je behoefte aan hebt. Jezelf de ruimte geven om de signalen uit je lichaam en geest op te vangen en er naar te luisteren. Dat deze kleine momenten van contact maken zo krachtig kunnen werken is vaak een eyeopener voor deelnemers aan de 8-weekse mindfulness training.

We zijn massaal verslaafd aan doen. De titel van dit blog is een one-liner van meditatie leraar Frits Koster: “Ik ren dus ik ben” het karakteriseert de modus waarin we leven. Soms voelt dat rennen best lekker en is ’t bevredigend om je to-do lijst af te werken. Het probleem is echter dat die to-do lijstjes steeds maar weer aangroeien en we geneigd zijn bezig te blijven. Wanneer je niet bewust momenten creëert om stil te staan en op te laden is het gevaar groot dat je je veerkracht verliest. Lekker aan de slag zijn, verandert dan in stug doorwerken. Je belandt in een stresspatroon waarin je jouw systeem geen kans geeft om tot rust te komen, je voelt je constant gejaagd. Het is de tunnel van de doe-modus die zichzelf versterkt. Stoppen met doen wordt steeds moeilijker en juist voor dingen die je helpen ontspannen neem je geen tijd meer.

Door regelmatig bewust te stoppen met doen, ook als het maar eventjes is, doorbreek je de cirkel van automatisch doorrennen. Je kunt beter voelen wat je nodig hebt om je veerkracht te behouden en lekker in je vel te zitten.

Een krachtige mini-meditatie uit de mindfulness training is de 3-minuten ademruimte, hij helpt je om uit de doe-modus te stappen en weer contact te maken met jezelf. Ik wil deze meditatie graag met je delen, beluister ‘m een aantal keer, daarna kun je ‘m zelf toepassen zo vaak je wilt.

De 3-minuten ademruimte

 

 

Vorig artikelHoe je de negatieve invloed van stress op jouw houding oplost
Volgend artikelWist jij dat stress besmettelijk is?
Ellen van Iersel is mindfulness trainer. Zij geeft de 8-weekse Mindfulness Based Stress Reductie training aan mensen die beter willen leren omgaan met de uitdagingen van het leven. Tevens begeleidt zij mindfulness stilteweekenden en organiseert zij een jaarlijkse meditatie reis naar India. Zij is opgeleid door het Centrum voor Mindfulness Amsterdam. Meer informatie vind je op www.livemindfully.nl.