Is familie een bron van stress voor jou?

1850

Sommige mensen komen helemaal tot rust bij hun familie, maar misschien is jouw familie juist wel een bron van stress. Het kan zijn dat het tijdelijk wat moeizamer loopt, of misschien zorgt het contact met jouw familie al langere tijd voor stress. Dat is heel vervelend want die meeste mensen verwachten juist van hun familie steun en een luisterend oor.

Misschien heb geen contact meer met één of meerdere familieleden of heb je het gevoel dat je wordt buiten gesloten. Misschien heb je een broer of zus waar je eigenlijk nooit een goed contact mee hebt gehad. En zorgt elke contact voor frustraties. Misschien wordt je behandelt als het ‘zwarte schaap’ van de familie. Of er worden dingen van jou verwacht die niet bij je passen.

Dit zorgt voor verdriet, boosheid, pijn, eenzaamheid en stress. Je hebt de neiging om jouw familie te blijven opzoeken, maar als je keer op keer je neus stoot kan dat erg pijnlijk zijn. Je voelt je in de steek gelaten en eenzaam als jij je buitengesloten wordt. Je kunt zelfs gaan twijfelen aan jezelf als jouw familie jou buitensluit.

Het is frustrerend als het contact met jouw familie niet is zoals je dat zou willen. Bij elke verjaardag, feestdag of viering heb je hiermee te maken. En dat is telkens weer een teleurstelling. Misschien krijg je alleen maar verwijten te horen. En worden de echte verwachtingen niet uitgesproken. Je bent wel familie maar dit wil niet automatisch zeggen dat alle karakters goed met elkaar overweg kunnen.

Jij wilt graag een situatie die goed voelt, realiseer je dat je daar beperkte invloed op hebt. Je kunt wel jezelf veranderen, maar niet een ander. Dat wil niet zeggen dat het allemaal aan jou ligt. Wel is het vaak zo dat als één iemand de huidige situatie doorbreekt door een positieve verandering in gang te zetten, er vaak ook een positieve reactie op volgt. Als je blijft doen wat je altijd deed, blijft de situatie hoe die nu is.

Al heb je nog zo gelijk, met je gelijk willen halen wordt de sfeer er vaak niet beter op. Onderzoek eens wat je echt wilt. Wat is jouw behoefte; wil je gezien worden, wil je gehoord worden, wil je nog iets anders? Soms heb je ruzie over van alles en nog wat terwijl je dat wat je echt wilt niet uitspreekt.

Alles wat jij verwacht of hoopt van een ander, zegt iets over jou, helmaal niets over een ander. Realiseer je dat het niet veel zin heeft om dingen te verwachten van een ander waarvan ze in het verleden hebben laten zien dat ze dat toch niet gaan doen. Op deze manier voorkom je voor een deel al teleurstellingen en stress.

In 5 stappen minder familiestress

  1. Wat is je behoefte? Onderzoek wat je graag wilt van de ander,
  2. Realistisch? Zorg dat jouw verwachtingen realistisch zijn,
  3. Behoefte van de ander? Vraag wat de ander graag van jou zou willen,
  4. Geef het. Onderzoek of je de ander kunt geven waar hij/zij om vraagt,
  5. Vertel het. Vertel of je bereid bent dat te doen voor de ander en vertel wat jij graag zou willen.

Dus als je last hebt van familiestress, en je bent de ruzie, het buitensluiten, het verdriet, de pijn, de boosheid, de eenzaamheid en de stress zat. Onderzoek jouw behoefte en pas jouw verwachtingen aan. Vraag wat de ander graag van jou wil, en kijk of je bereid bent dat voor de ander en voor een betere sfeer te doen. Geef ook aan wat jij graag van de ander wilt. Op deze manier kun jij de familie band verbeteren of als blijkt dat jullie niet nader tot elkaar kunnen komen, elkaar minder zien, wat in beide gevallen zorgt voor minder stress en meer rust.

 


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelBaksels
Volgend artikelTips tegen stress door een meditatieleraar
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.