Laat dit jouw belangrijkste voornemen zijn voor dit jaar

Overal zie ik ze voorbij komen, de mooie voornemens om meer te sporten, af te vallen, gezonder te eten, minder hard te werken etc. Het nieuwe jaar triggert weer een hoop ‘moetens’ om gezonder te gaan leven. Helaas constateren de meesten na een aantal weken dat de motivatie als een plumpudding in elkaar is gezakt en de voornemens (weer) niet hebben gewerkt.

Voornemens, ik heb er niets mee.

Volgens mij draait het hier om: dat je je bewust wordt wat wel en niet bij je past en wat er wel of niet voor jou werkt. En waar verlang je dan naar?

In deze maatschappij is de snelheid van alles zo toegenomen dat de aandacht en het ‘voelen’ er vaak bij inschiet. Gedachteloos consumeren we informatie, voeding, ervaringen zonder écht te voelen welke invloed het op ons heeft. Niet vreemd dat de stress zo is toegenomen.

Daarom heb ik het niet zo met voornemens en doelen stellen. Waarom zou je jezelf onnodig veel stress opleggen met iets wat toch gaat mislukken. Het wordt ‘voornemen’ draagt het al in zich. Het speelt zich in de toekomst af, het is iets wat je wilt gaat doen, niet iets wat je nu al doet.

Bewust kiezen

Daarom is mijn advies: laat het los. Geen voornemens meer! Is er iets wat je anders zou willen doen omdat het niet meer past? Kijk dan welk verlangen er onder zit en maak een bewuste keuze om je dat verlangen te volgen. Schrap het woord ‘moeten’. Forceer jezelf niet om te ‘moeten’ afvallen of te ‘moeten’ sporten en vervolgens dan jezelf op je kop geven dat het niet gelukt is. Doe het eens anders.

Heb je het verlangen om je fitter voelen zodat je kunt voetballen met je kinderen? Richt je op dit verlangen en kies voor een aantal acties die je nu kunt doen die je dichterbij het verlangen brengen. Niet ‘ik moet twee keer per week naar de sportschool ‘ maar bijvoorbeeld: ‘ik ga nu even een rondje wandelen tijdens de lunch’. Dat voelt heel anders toch?

Verlangen voelen

Het lastige is wanneer we er over gaan nadenken. Je wilt gaan wandelen tijdens de lunch en allerlei bezwaren ploppen op in je hoofd ‘het is koud’, ‘het kost te veel tijd’, ‘wat zullen anderen denken’ etc etc. Laat je niet hierdoor afleiden!. Blijf je focussen om dat verlangen, op hoe jij je wilt voelen.

Zelf kan ik op zaterdagochtend ook moeilijk mij bed uitkomen om in de kou te gaan hardlopen. Wanneer ik naar al die bezwaren in mijn hoofd ga luisteren, dan blijf ik liggen onder het warme dekbed. Echter wanneer ik mijn focus verleg en bedenk hoe lekker ik mij na afloop voel en hoeveel lekkerder die warme kop cappuccino smaakt na afloop….. Dan is de drempel zo genomen en kom ik makkelijker mijn bed uit.

Laat die voornemens toch zitten en stel jezelf dagelijks deze vragen: Hoe wil mij vandaag voelen? Wat kan ik nu hiervoor doen ?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelSporten bij een burn-out
Volgend artikelBoekrecensie: De magie van het nietsdoen
Marta van Sitteren begeleidt ondernemers en professionals die last hebben van stress en chronisch tijdgebrek middels trainingen, workshops en individuele coaching. Vraag op haar site haar gratis e-book aan met 5 strategieën voor meer rust in je hoofd.