Sinterklaas en de twee kleine spiegels

Normaliter is er in ons huis weinig stress en kunnen we over het algemeen in behoorlijke harmonie met elkaar samenleven. Totdat Sinterklaas in Nederland aankwam. Mijn twee kleuters waren helemaal in de ban van de Sint en hun gedrag was behoorlijk… ‘anders’ zeg maar.

Stress is iets waar kleine kinderen normaal nooit zo’n last van hebben. Zij leven nog echt in het moment, spelen en genieten van kleine dingen. Iets waar wij als volwassenen nog veel van kunnen leren. Rond deze periode werd het dus anders en waren ze behoorlijk gestrest.

Zowel fysiek als emotioneel zag je de spanning oplopen. Om de kleinste dingen waren er botsingen en werd er ruzie gemaakt. Wat doe je dan als kind met al die opgehoopte stress? Ontladen natuurlijk.  De kleinste zaken waren aanleiding tot forse drift- en huilbuien. Ook wilde spelletjes met veel rennen en stoeien waren dagelijkse kost.

De stress die het gaf kwam niet zo zeer door Sinterklaas zelf, maar vooral alles erom heen. Ze werden door de omgeving helemaal meegesleept en konden geen afstand nemen. Het Sinterklaasjournaal moest worden gekeken  want in de klas werd erover gesproken. En zoals elk jaar werd er een spannend verhaal verzonnen waarin van alles mis ging met de pakjes voor pakjesavond.  En zo fantasierijk als kleine kinderen nog zijn, gingen ze daar helemaal in mee.

Voor mij waren dit een paar leerzame weken met mijn twee kleine spiegels. Een aantal inzichten die ik heb opgedaan over stress en hoe wij hiermee omgaan wil ik graag met jullie delen.

  • Zorg voor fysieke uitlaadklep. Opgekropte emoties en stress is niet goed voor je lichaam. Zoals kinderen ontladen is voor volwassenen niet meer ‘normaal’. We houden ons daarom vaak in totdat het niet meer kan en dan barst de bom alsnog en krijg je lichamelijke klachten. Om dat voor te zijn, is regelmatige fysieke ontlading belangrijk. Zoek een vorm die bij je past en die je regelmatig kunt toepassen. Voor de één is het hardlopen, voor de ander Yoga of wandelen.
  • Zorg ook voor je emotionele welzijn. Onder stress wordt ons emotionele lontje veel korter dan wanneer je ontspannen en relaxed bent. Zoals bij de fysieke ontlading, kun je ook een manier vinden om de emotionele spanning kwijt te raken. Ook emoties die opgekropt worden zullen er een keer uitkomen en kunnen lichamelijke klachten geven. Een dagelijkse gewoonte om aandacht te geven aan je emoties, is bijvoorbeeld het opschrijven of een gesprek met je partner over je dag.
  • Laat je niet te veel meeslepen door negativiteit en verhalen uit de omgeving. Wat ik bij mijn kinderen zag gebeuren zie ik ook veel bij volwassenen. We laten ons meeslepen door verhalen van onze omgeving en de media over hoe slecht het gaat. Het is ‘crisis’, die heeft zijn baan verloren, dat bedrijf gaat mensen ontslaan, ZZP-ers hebben het moeilijk etc. Wat doet dat met jouw gemoedstoestand? De verhalen gaan ongemerkt in je hoofd zitten en je gaat het zelf nog geloven ook. Zelf kies ik heel bewust hoe ik nieuws tot mij neem en ik waak ervoor om niet mee te praten met de negatieve verhalen. Zo blijf ik positief en vol energie om te blijven bouwen aan mijn dromen.
  • Stap uit de tunnel. Alles draaide in het kinderleventje drie weken lang om de Sint en Piet. Wanneer er iets stouts werd gedaan zou Luisterpiet het horen.  Elk leuk speeltje wat werd gezien moest op het verlanglijstje. Deze tunnelblik hebben wij ook wanneer wij stress hebben. We nemen dan selectief waar. Alles draait om werk wat niet af komt, to do lijsten die overlopen en het haasten en rennen. We zien de wereld om ons heen niet meer. Misschien logisch, want dat kun je er écht niet bij hebben. Ook wel jammer. Je loopt een hoop mooie dingen mis waardoor je ook meer kunt ontspannen en genieten.
  • Blijf in het ‘nu’. Iets waar kinderen heel goed in zijn is spelen en in het ‘nu’ zijn. Behalve dus met deze Sinterklaasperiode waren ze steeds met de toekomst bezig. Wanneer mochten ze hun schoen zetten en wanneer was het nou pakjesavond? Plus ook nog de zorgen dat het misschien niet door zou kunnen gaan. Hun hoofdjes zaten behoorlijk voel. Bij ons volwassenen ook. Er wordt wat af gepiekerd. “Stel je voor dat…. “. We belanden in ons hoofd en gaan ons zorgen maken. “Piekeren neemt de zorgen van morgen niet weg maar wel de kracht van vandaag” is één van mijn favoriete quotes.

Gelukkig zijn kinderen erg flexibel en is de rust weer in huis gekeerd nu dat de Sint vertrokken is. De bovenstaande inzichten ga ik in elk geval proberen toe te passen tijdens de Kerstperiode. Hopelijk heb jij er ook iets aan! Ik wens je in elk geval ontspannen feestdagen toe!

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelOntspanningsoefening helpt tegen stress
Volgend artikelOntspanning, energie en inzicht met kunstzinnig werken
Marta van Sitteren begeleidt ondernemers en professionals die last hebben van stress en chronisch tijdgebrek middels trainingen, workshops en individuele coaching. Vraag op haar site haar gratis e-book aan met 5 strategieën voor meer rust in je hoofd.