Stop met ‘perfect’en ga voor ‘goed genoeg’!

505

Dingen altijd perfect willen doen geeft stress. Streven naar perfectie is streven naar een hele hoge standaard, waar je moeilijk altijd aan kunt voldoen. Je doet heel erg je best, je zet je er voor 100% voor in, en nog lukt het je niet om alles perfect te doen. En lukt het je wel? Dan kost het heel veel tijd en energie. Herkenbaar?

In een televisieprogramma heb ik een keer een meisje gezien dat iedere ochtend zes uur bezig was om zichzelf op te maken en aan te kleden. Ze had die tijd nodig om haar kleren perfect glad te strijken. Als het niet glad was, was het niet perfect in haar ogen. Daarnaast had ze nooit het gevoel dat haar make-up de eerste keer direct perfect was. Dus haalde ze alles er weer af en deed ze het nog een keer, net zo lang tot het wel perfect was. Vervolgens moest ze elk haartje van haar kapsel nog op de juiste plek krijgen en dat kostte ook nog een paar uur. Zo erg is het misschien bij jou niet. Maar, misschien uit jouw perfectie zich meer op het werk of in het huishouden.

Alles perfect willen doen kost veel meer tijd en energie. Je zet jezelf onder druk om die perfectie te proberen te bereiken, en dat geeft stress. Je raakt teleurgesteld in jezelf als je het niet zo perfect hebt gedaan als je voor ogen had. Dit kost meer energie en daardoor ben je sneller moe. Zo blijft er niet veel tijd en energie over om die dingen te doen die je leuk vindt.

We streven vaak naar perfectie, omdat we daartoe gestimuleerd werden in het verleden. Als kind wil je graag de goedkeuring van de volwassenen om je heen, meestal van je ouders. Stimuleerden of corrigeerden die volwassenen jou als kind teveel? Dan kun je als kind het gevoel hebben gekregen dat je niet voldeed aan hun verwachtingen. Maar als kind wil je die goedkeuring toch krijgen. Daardoor is de kans groot dat je steeds meer je best ging doen om het perfect te doen. Zo ontstaat de drang naar perfectie. En als zo’n gewoonte of patroon eenmaal is ingesleten, vind je dat ook normaal. Als volwassene streef je dan, bewust of onbewust, altijd die perfectie na.

Op welk gebied in jouw leven zou het wel wat minder perfect mogen gaan? Begin met iets eenvoudigs. Zo maak je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk om dit uit te proberen. Verander je focus eens van ‘perfect’ naar ‘goed genoeg’. Zou dat ook kunnen werken voor jou?

Het kan spannend voelen om uit te proberen of iets ook een beetje minder perfect kan. Misschien moet je het maar eens gaan doen. Je ervaart dan dat het vaak prima kan en dat niet meteen de wereld vergaat. Begin met kleine dingen. Je ervaart dan dat het met een beetje minder perfect ook wel goedkomt. En dat zal je het vertrouwen geven het ook in andere situaties toe te passen.

Niet iedereen streeft perfectie na. Ben dus niet bang dat anderen denken of zeggen dat jij de kantjes ervan afloopt. Als een perfectionist het een beetje minder perfect doet, is zijn standaard nog steeds vele malen hoger dan die van een gemiddelde mens.

Minder stress door minder perfectiein 6 stappen:

  1. Kies een onderdeel van jouw leven uit waarmee je wilt beginnen;
  2. Wat zou er gebeuren als je in dat onderdeel de dingen ‘goed genoeg’ zou doen in plaats van ‘perfect’? Gaan mensen daaronder lijden? Of is het allemaal niet zo dramatisch?;
  3. Vraag iemand uit jouw omgeving, als je nog steeds twijfelt. Vraag maar eens of wat minder ook nog ‘goed genoeg’ zou zijn;
  4. Bepaal hoe lang je dit wilt uitproberen. Probeer het zo lang mogelijk uit te proberen, dan geeft het de meest betrouwbare informatie;
  5. Ga door tot je het effect van tijdwinst en energiewinst ervaart en voelt dat het toch nog allemaal goedkomt;
  6. Dan ben je klaar om het ook in andere onderdelen van jouw leven toe te passen!

Kortom; weet dat je perfect bent zoals je bent. Wil je meer tijd en energie overhouden? Streef dan niet langer perfectie na. Je ervaart dan niet langer die stress van het jezelf onder druk zetten, door alles perfect te willen doen. Op die manier heb je weer tijd en energie om te genieten van die dingen die jij leuk vindt!

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

5-daagse MindFulness MBSR training!

Advertentie - Geen 8 weken 2,5 uur per week maar 5 dagen intensief een MindFulness training. Sneller resultaat en net zo effectief. De '5-daagse MindFulness training' van MindFulGenieten is een praktische 5 daagse training met vele praktische handvatten om gelijk in je dagelijkse leven toe te passen.
Bijna 400 mensen hebben al een mindfulness training gevolgd bij MindFulGenieten en uitstekende blijvende resultaten geboekt! Begin nu met jouw verandering in je eigen leven. >
Vorig artikelHSP en de relatie tot stress
Volgend artikelToen was mindfulness nog heel gewoon
Nanda Noorlander begeleidt mensen die last hebben van stress tot burn-out zodat ze meer rust hebben in leven, zij beter functioneren en meer kunnen genieten. N-balans.