Verminder financiële stress – 6 tips

1262

De financiële situatie zorgt bij veel mensen voor stress. De rekeningen moeten immers betaald worden en de angst om geen geld meer te hebben is groot. Feit is dat geld alleen nooit een positief effect kan hebben op je stressniveau. Het kan echter wel een zeer negatief effect hebben wanneer je je leven erdoor laat beheersen. Hieronder 6 tips om de financiële stress te verminderen en het onderwerp ‘geld’ een zo klein mogelijke rol in je leven te laten spelen.

1. Orde in de chaos

Breng orde in de chaos. Maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Bekijk of je uitkomt en welk bedrag je per maand overhoudt. Zo weet je hoeveel ruimte er is om geld uit te geven en kom je niet in de problemen.

2. Stop met lenen

Geld lenen kost altijd geld. In sommige gevallen kom je hier natuurlijk niet onderuit. Wanneer je een huis koopt zul je toch een lening moeten afsluiten. Wanneer een aankoop niet noodzakelijk is, kun je beter niet lenen. Lenen zorgt ervoor dat je achter de feiten aan blijft lopen. Het geeft onrust dat je elke maand weer een bedrag inclusief rente moet betalen aan iets wat je al hebt gekocht. Wanneer je spaart voor iets en het kan kopen zonder te lenen, geeft dit veel meer voldoening.

3. Zorg voor een buffer

Het gebeurt altijd een keer. De wasmachine gaat stuk of de APK van de auto valt erg duur uit. Wanneer je geen buffer hebt kan dit zorgen voor stress. Zorg dat je altijd een buffer hebt voor dit soort zaken.

4. Koop alleen dingen die je nodig hebt

Het kopen van spullen geeft een fijn gevoel en lijkt stress te verminderen. Het heeft echter een zeer kort effect. Uiteindelijk zorgen al die nutteloze spullen in je huis voor een onrustig gevoel. De rekeningen achteraf en het lage saldo op je bankrekening zorgen voor nog meer stress.

5. Leef onder je stand

Wanneer je boven je stand leeft kunnen de kleinste tegenvallers je al in grote problemen brengen. Bedenk dat een groot huis of een luxe auto je uiteindelijk niet gelukkig maken wanneer je elke Euro moet omdraaien. Probeer je leven zo in te richten dat je de maandelijkse lasten eenvoudig kunt dragen. Met een kleiner huis houd je meer geld beschikbaar voor leuke dingen en eventuele tegenvallers. Dit geeft heel veel rust.

6. Wees tevreden

Veel mensen streven altijd naar meer en beter. Er zijn altijd mensen die het financieel beter hebben dan jij, dus deze strijd win je nooit. Wees tevreden met wat je hebt en zoek geluk in andere zaken zoals vrienden, familie en leuke activiteiten. Zoek nieuwe hobby’s en geniet van de vrijheid die je hebt door het leven in een ontwikkeld land.

 


Advertentie

Echt herstel begint bij een gezonde basis

Wil jij goed herstellen van je burn-out? Met een gezonde basis kun je weer de hele wereld aan.

Coaching en bewegen in de natuur

Bij BoFit herstel je niet alleen met je hoofd, maar ook met je lijf. Door coaching en bewegen in de natuur. Zo zorg je ervoor dat alle facetten van jouw gezondheid meespelen in je herstel. Je herstelt dan op een duurzame manier, zodat je hier je de rest van je leven profijt van hebt.

Na een BoFit-traject:

  • Ontspan en geniet je meer en neem je voldoende tijd voor jezelf;
  • Geef je beter je grenzen aan;
  • Heb je meer regie over je eigen leven;
  • Herken je de stresssignalen van je lichaam op tijd;
  • Kijk je weer positief naar de toekomst;
  • En kun je weer klachtenvrij aan het werk

Herstel bij een betrouwbare organisatie met meer dan 20 jaar ervaring!

Vorig artikelPiekeren: oorzaken en oplossingen
Volgend artikelIk ‘kan’ het wel, maar ik ‘wil’ niet meer
Ronald Nico (1985) is ervaringsdeskundige. Hij kreeg een burnout toen hij 27 jaar was. Ronald heeft door zijn eigen burn-out te analyseren veel kennis opgedaan. Hij baseert zijn artikelen op wetenschappelijk onderzoek. Hij is van nature (met respect) skeptisch als het gaat om alternatieve behandelingen. Hij heeft tientallen boeken over burn-out, stress en de combinatie met gezond leven gelezen. Ronald heeft ook diverse artikelen geschreven voor andere media en verscheen in dagblad de Metro. Ronald is de initiatiefnemer van Stressplein.